Annons

Utrustningens Know How

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er. Jag tänker dra igång ett projekt jag velat göra länge och det är just studiobiler på modeller och liknande. Men innan jag gör det har jag lite frågor om just studioutrustning som jag inte lyckats hitta svar på, utan bara fått veta att man måste ha det.

1. Bouncer: Vad är syftet med den? Är det bara att jämna ut ljuset? Lämplig placering.
2. Studiolampor: Vad är syftet med dessa? Placering? Antal?
3. Kommunikationen med modellen: Ibland märker jag att de "faller ur", liksom inte är Där längre mentalt. Brukar ni prata väder och vind med dom, eller något annat för att få dom tillbaka så de är Där?
4. Spotmätare bör man ha eller?
5. Något jag glömt?

Mvh, Conny

1. Bounce betyder studsa. Det är i allmänt tal en plastbit på en kamerablixt för att sprida ljuset så det kan studsa tillbaks på modellen, och därigenom fungera som större ljuskälla och diffusera ljuset ( skuggkanterna blir inte så skarpa utan mjuka övergångar. Inget för studiofoto dock.

2. Studiolampor är inte vanligt vid modellfoto utan oftast används studioblixtar. Finns studiokit med 3 blixtar stativ oh softboxar för ca 2000:-

4 Jag har aldrig använt ljusmätare så jag vet inte. jag kör några exponeringar i kameran istället.

5. Storlek på studio, bakgrunder mm

Man måste inte ha studioutrustning för att ta bilder på modeller. Det beror helt på hur man vill att bilderna ska se ut.

3. det gäller först o främst att ha FULL KOLL på kameran och blixtarna så att du slipper lägga din fokus på det, så att du kan ha kontakt med modellen hela tiden, och dessutom genom det vara mer effektiv så att hon måste vara vaken.. du ska kunna fixa inställningarna på kameran medan du dirigerar modellen i princip.. du förstår säkert lite vad jag menar.

det bästa är ju om man kan bli kompis med folk på fem minuter.. vissa kan och vissa inte.. men att hantera människor lär man sig ju mer man gör det.. Jag påstår inte att jag gör enligt ovanstående men jag siktar på att komma dit :)

3. det gäller först o främst att ha FULL KOLL på kameran och blixtarna så att du slipper lägga din fokus på det, så att du kan ha kontakt med modellen hela tiden, och dessutom genom det vara mer effektiv så att hon måste vara vaken.. du ska kunna fixa inställningarna på kameran medan du dirigerar modellen i princip.. du förstår säkert lite vad jag menar.

det bästa är ju om man kan bli kompis med folk på fem minuter.. vissa kan och vissa inte.. men att hantera människor lär man sig ju mer man gör det.. Jag påstår inte att jag gör enligt ovanstående men jag siktar på att komma dit :)

Jag tackar er alla tre för infon :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar