Tänk vad tiden går. Det är ett par år sedan den här tråden var aktuell, men emellanåt dyker frågor upp om produktfoto, och i stället för att göra en ny tråd lägger jag ett inlägg till här.
Visst är en FF-kamera med makroobjektiv ganska häftigt, och det är kanon när man ska ta blommor ute i naturen och vill ha hygglig bokeh. Det funkar bra till produktfoto också, bara man bländar ner ganska mycket när man behöver några centimeter skärpedjup.
Och i diskussionerna brukar det ofta komma tips om att köpa ännu dyrare grejer och ljustält och studioblixtar och annat lullull, och visst är det kul med prylar. Mycket prylar, dyra prylar, prylar som ser väldigt tekniska ut, som man kan impa med. Men när man har köpt sitt ljustält inser man snart att det är tämligen värdelöst för det mesta man har att fotografera. Det finns inget tråkigare ljus än det som man får i ljustält.
Så här har jag alltså ett typiskt produktfoto. Jag är inte vän av friläggning och kritvit bakgrund, utan jag föredrar något som är snällare mot ögonen när man ska titta på bilden. Jag tycker inte hellar att det är störande att man får med rumsmiljön i reflexer i bilden. Om man vill ha bort dem är det enkelt att ställa upp skärmar, eller man kan ha en studio som är neutral, så att man slipper bokhyllor och sånt, men jag låter speglingarna finnas.
Bakgrunden jag har använt här är sidoplåten till en datorlåda som har nästan neutralt grå ton. Belysningen är ett fönster, en spegel och en vit hemgjord reflektor, gjord av samma nonwoven-duk som brukar läggas under ballasten när man bygger vägar, och som jag hittade en snutt av en gång.
Kameran som bilden togs med är en Nikon Coolpix 5600 från 2003, en enkel kompakt liknande den som är på bilden, med CCD-chip och utan särskilt avancerade inställningsmöjligheter, men den har kompensering och man kan ställa egen vitbalans. Bilden är ungefär två megapixel, och jag har hittills inte sett en enda produktbild på nätet som kräver mer än så. Vanligen klarar man sig med VGA-upplösning. Allt över två megapixel är overkill.
Och bilden:
http://uploads.ifokus.se/uploads/e6b/e6b786b2e4a614b5f7dad41d7d114571/fynd-myrorna.jpg