** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Utrustning på resa

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hejsan,

nu närmar sig avresedatumet till antarktis så jag skulle behöva några sista tips!
Jag har en 10D med batterigrepp och fyra batterier, hur många bilder kan man ta på 4 bat.?
Sen har jag ett canon 75-300 f/4-5.6 och ett tamron 28-75 och funderar på att köpa ett 300 f/4L IS eller kanske ett 70-200 f/4L som lämpar sig mer på resan. Jag vill ha ett skarp tele att fånga djuren och delar av landskap med, har upptäckt att mitt nuvarande zoom-tele inte är särskilt skarpt.
Har nog möjlighet att köpa ett beg. 300 för runt 8000, är det då inte mer intressant än ett 70-200 för 5000?

Man får lätt ångest över att man inte har de vassaste grejjerna när man ska på en sån här resa, men det kostar ju såå mycket!

Mvh, Hannes Karlsson

Jag hade med mig min Nikon D70, 18-70 lins, 70-300 lins, compactdrive och köpte ett billigt stativ i thailand.

backpackade i 100 dagar i sydostasien och ångrar mig absolut inte att jag tog med mig detta.

Resan
Foton

Daniel

Vilket objektiv hade du mest användning för i Thailand Daniel?

Har ju ett 17-85 IS till min Canon 350D men jag tror jag skulle släpa m mig flera objektiv. Jag brukar ju inte backpacka direkt heller utan bor oftast något bättre.

60mm macro, 10-22mm vidvinkel + gärna nån telezoom...

Att fota på resan är ju def också ett sätt att njuta av resan! Ett plus är ju alla minnena också.

Jag är barnsligt förtjust i mitt 300:a. Det gör att man kommer även skygga motiv *fniss* nära utan att störa och kan ta "oförstörda" bilder på människor i stadsmiljöer som annars är omöjliga utan att smyga (gillar jag inte) samt att mycket fotografering av djur är mycket svårt utan ett tele. Min senaste "fototrip" hade jag två Canonhus (min 20D och min Eos 10:a med analog TMAX 100 film), mitt 35-135 normalzoom, min 17-35 vidvinkel samt mitt billiga Kings Best stativ fastsatt på min fotoryggsäck.

Tullen bad mig packa upp varenda pinal i tullen och förklara vad allt var (de vred länge på 300:an) men jag fick med mig alltihop som handbagage. Jag använde alltihop och saknade ingenting (mer än kanske en 500mm) och kan verkigen rekomendera att släpa med sig lite prylar eftersom fotosemestrar i mitt tycke är mycket trevliga. Ett hus för analog och ett för digitalt tycker jag är funkis.

Hoppas det blir en bra trip och att du publiserar bilderna här :)

Och så hade jag med mig min lappis plus en 80GB LaCie USB hårddisk som backup plus ett gäng DVD skivor för att bränna ut bilder också. Inte alla som vill släpa med sig en Lappis till Asien kanske men för mig var det värt det.

BAW

Uttryck skrev:
Vilket objektiv hade du mest användning för i Thailand Daniel?

Har ju ett 17-85 IS till min Canon 350D men jag tror jag skulle släpa m mig flera objektiv. Jag brukar ju inte backpacka direkt heller utan bor oftast något bättre.

60mm macro, 10-22mm vidvinkel + gärna nån telezoom...

Att fota på resan är ju def också ett sätt att njuta av resan! Ett plus är ju alla minnena också.

Använde nog dem båda 2 lika mycket. Skulle inte lämna något av dessa hemma om jag åkte idag. Med dessa 2 har man ett ganska komplett paket för resan tycker jag.

Jag bodde ofta på lite sämre ställen, men gick bra ändå =).

Du kommer inte att ångra att du tar med dig den, eller kanske ibland då du bara vill slänga utrustningen åt helsike, men är lätt värt att släpa på.

Själv så skulle jag inte haft alla mina vackra foton utan kameran, ska göra en fotobok med en del av dem.

Daniel

Sigma har ju ett EX 100-300/4 som tydligen skall vara riktigt bra. Ett sånt är jag sugen på. Lite mer zoom än ett 70-200/2.8 också.

Så lite och få prylar som møjligt Ær mitt bæsta tips!

Fasta linser ær mitt giva val æven om zoom ær fint om man ær stuck fast på en båt eller så.

300mm ær en mkt fin brænnvidd och vældigt allround, åtmindstonde på ett fullformatshus.

Prioritera batterier och minne och ngr anvændbara brænndidder (mit val? 24mm 50mm 135mm och 500mm + converter & avtonat gråfilter). Vad gæller klæder så ær det som tidigare næmnt viktigt att genomtænka ordentligt. Utan bra och oømma klæder blir det knappast många bilder utanfør fønstren..

MVH Niclas,

köp ett 300 fast brännvidd! Nästan alla som har en telezoom upptäcker så småningom att det nästan alltid är ställt i max teleläge.
300-an är överlägsen ala zoomar och du behöver inte bekymra dig att du inte har det bästa. Det är det bästa.

Hur ska man göra då vad gäller hur mycket man ska ta med sig? Ska man ta med sig olika objektiv eller begränsa sig, fasta och eller zoom osv. osv.? Kan bli tungt och varmt att släpa i väremn.. Sen är det ju detta med stativ...

/Magnus

oj tack för alla svaren!
Jag tar också med en Canon F1, jag har 24mm, 28mm, 50mm (macro), 85mm och ett 300mm till till det huset. Vilken optik tycker ni jag ska ta med? tar nog med 24mm då jag saknar ett vidvinkel till den digitala, tror nästan att det är det enda jag behöver ha med till den.
Jag letar förbryllat efter ett 300 f/4L begagnat då jag som nämnts innan nästan bara använder 75-300:at på 300:a läget.
Jag undrar också hur mkt batteri en 10D gör av med, jag har totalt 4st, klarar man sig en dag på dom? sen har jag 3Gb lagring på minne och en "lappis" =) med mig också.

hade ju helst haft med mig en 5D med 24-75 f/2.8, 70-200 f/2.8 IS och ett 300 f/4 IS men då hade jag ju inte haft några pengar att resa för :( kanske en konverter också förresten.. aja, måste sluta drömma.

huvudsaken är ju att man njuter av resan och får med bilder som man kan njuta av hemma =)

Du får ju inte glömma att du kan sälja av endel grejer beg. när du kommer hem... Ha en bra resa.

/Magnus

Glöm inte att ta en magnecyl och sätta på dig stödstumpa!!!! innan du åker iväg. Jag fick benpropp efter 24 stillandesittande timmar på planet sist gång. Fick injecera mig själv med blodförtunnare i en vecka - det var inte kul! Magnecyl fungerar enl. läkare mycket bra för att undvika denna tråkiga bieffekt av resande. Att resa sig och ta en liten tur då och då är inte heller dumt.

Mvh
Bengt

tack för tipset bengt, har hört att man ska sitta och "vicka" på benen för att få igång cirkulationen. Det är väl främst vaderna som inte får vara stilla för mycket. Mycket tråkigt om man skulle råka ut för det antar jag :(
Det här med magnesyl var nytt för mig!

Mvh, Hannes Karlsson

Ja, stödstrumpor på flyget är suveränt! ;-)

När jag var i Barcelona nyligen hade jag bara med mig min 350D en normalzoom 17-85mm/f4-5.6 IS + ett Sigma 30mm/f1.4.

Använde Sigmat i 75% av fallen tror jag. Hade jag haft ett Sigma 70-200/f2.8 istället för 17-85mm hade det varit ännu bättre tror jag då 85 mm ändå kändes för kort många gånger.

Men det beror ju helt på vad man fotar. Jag tyckte 30mm (48 mm på en 350D) var rätt perfekt till arktiektur och gatufoto. Ljusstyrkan är ju alltid trevligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar