Annons

utrustning på liten fotoresa...

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
Jag skall ner till kroatien om 2 veckor för att dokumentera människorna på en plats där. jag skall lifta ner och kan inte bestämma mig för om jag skall köra analogt eller digitalt. tror därför att jag tar med både och, är det oklokt att blanda två olika "tekniker" när man gör ett projekt?

båda har ju sina fördelar, digitalt är billigare, men jag har mer och bättre optik till min digitala utrustning...

Hur hade Ni gjort?

mandi skrev:

båda har ju sina fördelar, digitalt är billigare, men jag har mer och bättre optik till min digitala utrustning...

Hur hade Ni gjort?
Antar att du menar att du har bättre utrustning till ditt analoga system, eller?

Jag hade låtit förutsättningarna avgöra. Först och främst är man ju beroende av vilken typ av objektiv man vill använda. Har du mer passande objektiv till ditt analoga system, så är det väl inget val? Annars spelar ju saker såsom om det finns el-uttag för laddning av batterier, nedtankning av digitalbilder etc etc roll.

Att blanda tekniker i ett projekt borde inte vara något problem, om man i ett senare skede (redigering etc) ska sätta ihop resultatet i digital form edyl. Det blir då bara lite extra-arbete med dia.

Jo, bättre utrustning till analoga systemet, kommer inte att vara ngt problem med att köra digitalt, förutom att jag bara har en 28-75mm zoom...

blanda, då menar jag blanda ordentligt... sv/v analogt och digitalt... vet inte om jag gjort dig klokare på mitt svar:) men tack för att du vill hjälpa-)
/Mandi

Jag antar att det är mer en fråga om tidsåtgång att blanda olika tekniker. Det är klart att det går, men givetvis är det smidigare att ha allting digitalt från början och slippa att tex skanna svartvitt. Speciellt om resultat är tänkt att presenteras digitalt(?).

Med en 28-75 zoom kanske det blir begränsande(?) Men man får väl i så fall anpassa ens bildvisioner utifrån ens kameraväska. Man kan ju givetvis ta en massa fina bilder med en sån zoom.

Lycka till//Glenn :)

28 mm är väl inte så mycket till vidvinkel på en digital.
Annars är min allmäna rekommendation att ha inte ha för mycket utrustning att släpa på när man reser.

nae, en 28 på digital, är inte mycket att hurra för... däremot är en 28 mer uppskattad på en analog...

Visst så lite packning som möjligt... speciellt eftersom jag skall lifta ner, allt måste få plats i en och samma ryggsäck. vill inte skyllta med vad jag bär runt på...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar