Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning for porträtt.

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Hej.
Hur ska jag göra. Har en 430EXII blixt till min Eos40. Jättenöjd med den blixten då jag tycker den är enkel att använda och smidig att ta med sig.
Nu är det så att jag skulle vilja kunna ta fina porträttbilder innomhus. Funderar på att köpa lite grejer som jag kan plocka fram ibland när jag blir sugen.
Det jag behöver är en bakrund, softbox samt nån form av reflektorskärm då jag bara har en blixt.
Lasolite har en softbox60x60cm med stativ för hotshoe som kostar 1700-2600 beroende på kit. Då börjar man ju komma upp i summor där man får ett billigt studioblixtpaket med två blixtar... Bättre att köpa ett sånt då? Nån som vet om det finns bra billigare alternativ?

Hälst skulle jag nog vilja ha två vanliga blixtar med nån form av stativ/softbox på när jag vill ta porträtt, för att det är smidigt och lätt att stoppa undan eller att ta med. Mer flexibelt oxå än stora nätdrivna studioblixtar. Men tills jag har råd med en blixt till så antar jag att en reflektorskärm kan duga eller?

/Matte
 
Om du ändå ska ha stativ och softboxar spelar det mindre roll om det sitter en studioblixt eller kamerablixt i tycker jag. En nätsladd är inte så bökig att ta undan.
De billigaste stuioblixtpaketen kostar som en ok kamerablixt och är bra mycket starkare och man slipper ladda batterier hela tiden OCH de har modelleringsljus så man kan se lite av resultatet innan.
Din nuvarande blkixt skulle du kunna ha som effekt eller hårljus ( behövs en liten slavtändare för ett par hundra så triggas den från ljuset av de andra blixtarna ).
 
Man ska verkligen inte underskatta att använda en reflexskärm! Jag har i.o.f.s. gjort mig av med min studio nu, men när jag hade studio så hade jag tillgång till 3 kompaktblixtar och en generator med två huvuden, 5 blixtar totalt altså. Ändå använde jag ofta bara två blixtar, en på bakgrunden och en på modellen, sedan lättade jag upp modellen med en reflexskärm. Varför? Det är väldigt lätt att få ett fint ljus så. Varför krångla med en extra blixt på modellen när man inte behöver? :)

Jag skulle nog rekommendera dig en smidig ihopvikbar softbox från lastolite. Ska du köra helkroppsporträtt så lär det inte räcka, men för halvkropp och ansiktsporträtt funkar det prima! Du behöver dock någon anordning för att kunna ha blixten vid sidan av kameran. Du kan ju köra din blixt manuellt, så jag skulle rekommendera att köpa en billig slavsändare från kaffebrus.

Det du går miste om är möjlighet att ljussätta bakgrunden, men jag skulle faktiskt vilja råda dig att försöka leta efter intressanta bakgrunder ur verkligheten. Jag tycker t.ex. ofta att en vägg med tapet eller struktur kan vara snyggare bakgrund i ett porträtt än en pappbakgrund. Det är ju såklart personligt tycke och smak :)

Men det råder ingen tvekan om att man får mer power ur studioblixtar. Men som sagt, det blir också statiskt. Har du en liten smidig blixt, två små lätta blixtstativ, en reflexskärm med stativhållare och en liten softbox så blir det väldigt portabelt!
 
Man ska verkligen inte underskatta att använda en reflexskärm! Jag har i.o.f.s. gjort mig av med min studio nu, men när jag hade studio så hade jag tillgång till 3 kompaktblixtar och en generator med två huvuden, 5 blixtar totalt altså. Ändå använde jag ofta bara två blixtar, en på bakgrunden och en på modellen, sedan lättade jag upp modellen med en reflexskärm. Varför? Det är väldigt lätt att få ett fint ljus så. Varför krångla med en extra blixt på modellen när man inte behöver? :)

Jag skulle nog rekommendera dig en smidig ihopvikbar softbox från lastolite. Ska du köra helkroppsporträtt så lär det inte räcka, men för halvkropp och ansiktsporträtt funkar det prima! Du behöver dock någon anordning för att kunna ha blixten vid sidan av kameran. Du kan ju köra din blixt manuellt, så jag skulle rekommendera att köpa en billig slavsändare från kaffebrus.

Det du går miste om är möjlighet att ljussätta bakgrunden, men jag skulle faktiskt vilja råda dig att försöka leta efter intressanta bakgrunder ur verkligheten. Jag tycker t.ex. ofta att en vägg med tapet eller struktur kan vara snyggare bakgrund i ett porträtt än en pappbakgrund. Det är ju såklart personligt tycke och smak :)

Men det råder ingen tvekan om att man får mer power ur studioblixtar. Men som sagt, det blir också statiskt. Har du en liten smidig blixt, två små lätta blixtstativ, en reflexskärm med stativhållare och en liten softbox så blir det väldigt portabelt!

Ja, det är ju smidigheten jag gillar med småblixtar...
Har en såndär skyport radiosändare för att fjärrutlösa blixten idag. Så det är igentligen softboxen som saknas, och en reflektor....

Om man vill ta helkroppsbilder, hur stora blixtar bör man skaffa då?? 300ws 600ws typ, räcker det med två Canon 430EXII? Antar att en softbox stjäl lite ljus.
 
Ja, det är ju smidigheten jag gillar med småblixtar...
Har en såndär skyport radiosändare för att fjärrutlösa blixten idag. Så det är igentligen softboxen som saknas, och en reflektor....

Om man vill ta helkroppsbilder, hur stora blixtar bör man skaffa då?? 300ws 600ws typ, räcker det med två Canon 430EXII? Antar att en softbox stjäl lite ljus.

Du behöver inte mer watt, bara större tillbehör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.