Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för studio/onlocation

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,
Jag är intresserad av att börja med studiofotografering och s k Onlocation foto. Försöker nu att bestämma vilken utrustning jag behöver men ju mer jag läser desto mer osäker blir jag...

Min budget är i alla fall ca 10-15 tkr. Tanken med min portabla studio är utomhus porträtt, t ex vid bröllop, samt porträtt-fotografering av hundar/husdjur.

Har "kikat" lite på Elinchrom D-Lite 4 To Go Set (400ws) men vet inte riktigt mer vad jag kan behöva som komplement? Är det ett bra val för en nybörjare men som ändå vill göra en seriös satstning?

Jag vill också kunna styra blixtarna trådlöst med full automatik för TTL. Kamera som jag har är en Canon 5D MarkII

Vilket batteriaggregat för utomhusbruk kan passa in i min budget?
Är t ex Innovatronix ett bra val eller finns det bättre alternativ?

Till sist - är det någon som har ett bra tips på en bok som tar upp studiofotografering från grunden och som gärna även berör utomhusfotografering med studioblixtar?

Tacksam för svar eller länkar som tar upp mina frågor :)

Tack på förhand!
Bosse

On location

Hej.

Börja titta i denna länk.
http://www.strobist.blogspot.com/

Läs råden från början, börja med Lighting 101 för att sedan fortsätta med Lighting 102 och Assignment.

Mycket tips, aktiv diskussionslänk och många bilder från bloggläsarna som funkar som inspiration.

Enligt min uppfattning en av dom bästa länkarna inom ämnet.

Om du vill fota on location med Canon så behöver du minst en 580EX blixt och en 430 blixt eller en ST-E2 IR sändare och en canonblixt för att kunna köra med TTL. Funkar men klart begränsat utomhus. Du kan köpa en sladd mellan blixten och kameran , Canons egen dock väldigt kort men
du kan köpa längre sladdar här:
http://www.flashzebra.com/

Om du köper Elinchrome eller andra studioblixtar can du inte köra TTL utan bara manuella inställningar. Vilken inte är så svårt men kräver övning (vilket iofs även TTL gör)

Hej, och tack för era svar!

Som sagt - det är inte helt lätt att fatta beslut när jag inte har någont större erfarenhet av detta område...

Var helt inne på att köpa studioblixtar, typ Elinchrom, men nu är jag tveksam till om jag inte ska köpa 1 eller 2 580 Ex-blixtar istället (har den "gamla 430:an sedan tidigar) och stativ till dem plus softbox.

Fördelen är ju att de är mer portabla är riktigta studioblixtar :)

Vad är annars den stor fördelen respektive nackdelen med 580 vs Elinchrom D-Lite 4 t ex? Vad kan man inte göra med 580 t ex? Du skriver Stefan att man är klart begränsad utomhus. Med tanke på att det är ett av områden som jag vill använda dem till så blir jag tveksam..

Jag vill som sagt kunna använda dem på t ex bröllopspar och hundar, både i sol och skugga med blixtarna.

Tack återigen för era svar.

Mvh
Bosse

Vad jag menar med begränsningar är att om du vill köra med TTL så begränsas avståndet mellan blixtar och kamera av IR ljusets täckning som kan vara begränsad utomhus. Men om du kör manuellt med ex skyport räcker den säkert hundra meter och kan gömmas bakom väggar mm. Men då är det ingen skillnad i själva användandet av blixtarna jämfört med Elinchrome (förutom ljusstyrkan som är till Elinchrome fördel och mobiliteten som är till 580 EX fördel.Du måste köra manuella inställningar.
Fördelen med 580EX är att du har båda systemen för visst funkar det utomhus inom sina begränsningar och inomhus i en kyrka är nog inget problem.Blixtar brukar ju inte stå många meterfrån objekten.

Hej!

Tack återigen för ditt svar.
Har nu bestämt mig och beställt 2 st 580EX II. Har även beställt Softbox, Paraply, Stativ och Elinchrom Skyport.

Har sedan tidigare en 430EX och som jag även kommer använda.
Strobist sidan var kanon :)

Tack återigen

mvh
Bosse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar