Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för "rockfoto"

Produkter
(logga in för att koppla)

curmudgeon

Ny medlem
hej,
jag gillar att fota spelningar, har en fuji finepix s5600.
http://www.amazon.co.uk/FinePix-S5600-Digital-Camera-10xOptical/dp/B000B69IDI

jag har länge varit nöjd med kameran, men börjar nu störa mig på
en mängd saker, speciellt när jag försöker fota spelningar.
det som stör mig är bl.a.
1. den är för långsam, reagerar sent, speciellt vid dåligt ljus.
2. bilderna blöder, ofta vid rött strålkastarljus.
3. långsam autofokus, manuell fokus är bökig att ställa in.
4. dåligt skärpedjup.
5. bildstabiliseringen är skrattretande.

känner för att byta upp mig till en systemkamera, för att få större
valmöjligheter, men framför allt möjligheten att byta objektiv.

Har ni några tips på kamera, är beredd att lägga kring 5000:-
för kamerahuset, och 2-3000:- för ett första objektiv.
Vilka objektiv rekomenderar ni? Vill dels ha ett med hög zoom
som jag även kan använda i vardagen, dels ett vidvinkelobjektiv.

Det är en bonus om kameran tål lite väta.

Köpet kommer att ske till hösten, är det några nya kameror
på ingång? (med ovanstående specifikationer).

här finns några livebilder som jag tagit:
http://picasaweb.google.com/thehelpmeplease

Tacksam för alla svar!

/jonas

curmudgeon skrev:
hej,
jag gillar att fota spelningar, har en fuji finepix s5600.
http://www.amazon.co.uk/FinePix-S5600-Digital-Camera-10xOptical/dp/B000B69IDI

jag har länge varit nöjd med kameran, men börjar nu störa mig på
en mängd saker, speciellt när jag försöker fota spelningar.
det som stör mig är bl.a.
1. den är för långsam, reagerar sent, speciellt vid dåligt ljus.
2. bilderna blöder, ofta vid rött strålkastarljus.
3. långsam autofokus, manuell fokus är bökig att ställa in.
4. dåligt skärpedjup.
5. bildstabiliseringen är skrattretande.

känner för att byta upp mig till en systemkamera, för att få större
valmöjligheter, men framför allt möjligheten att byta objektiv.

Har ni några tips på kamera, är beredd att lägga kring 5000:-
för kamerahuset, och 2-3000:- för ett första objektiv.
Vilka objektiv rekomenderar ni? Vill dels ha ett med hög zoom
som jag även kan använda i vardagen, dels ett vidvinkelobjektiv.

Det är en bonus om kameran tål lite väta.

Köpet kommer att ske till hösten, är det några nya kameror
på ingång? (med ovanstående specifikationer).

här finns några livebilder som jag tagit:
http://picasaweb.google.com/thehelpmeplease

Tacksam för alla svar!

/jonas

En Nikon D80 (har inte koll på priset) samt 50mm 1.8 kommer du långt med. Komplettera med en 20mm 1.8 från Sigma samt en 85mm 1.8 Nikon när du får ekonomi så har du en killersetup för inte jättemycket pengar.

D80 tål mer väta än du tror.

Hvis det er et systemkamera så ville jeg først og fremmest kigge på enten Nikon eller Canon - hvorfor?

Fordi de har det største udvalg af objektiver :)

Hvis det er til koncerter og andre steder hvor lyset er en begrænsende faktor, så skal du kigge efter lysstærke objektiver. Dvs. du skal ikke gå under F/2.8 ... og så begynder det at koste hvis vi snakker om længere brændvidder.

Du kan evt. kigge lidt på de billeder jeg har liggende her på Fotosidan.se eller kigge lidt på http://www.terranaut.dk/concerts.htm hvor der er rigtig mange koncert billeder med tilhørende EXIF og type af udstyr der er brugt.

20d med EF 85 1.8 till att börja med. Men kika på Nikon också, har tyvärr dålig koll på deras fokusmotor på 85'an.

Tokina 11-16 skulle bli mitt nästa val.

tack för svaren, jag ska kolla upp grejorna ni nämnde. fortsätt gärna komma med tips och synpunkter!

curmudgeon skrev:
tack för svaren, jag ska kolla upp grejorna ni nämnde. fortsätt gärna komma med tips och synpunkter!

Det spelar ingen roll vilket system du väljer. Välj det system du tycker passar bäst.

Dock är det jättebra att börja med ett ljusstarkt normalobjektiv (50mm 1.8) eller en 85a 1.8. Båda från Canon och Nikon är kanon, och du kommer inte bli missnöjd vilket du än väljer.

curmudgeon skrev:

Det spelar ingen roll vilket system du väljer. Välj det system du tycker passar bäst.

Dock är det jättebra att börja med ett ljusstarkt normalobjektiv (50mm 1.8) eller en 85a 1.8. Båda från Canon och Nikon är kanon, och du kommer inte bli missnöjd vilket du än väljer.

En begagnad EOS 30D kanske är nåt? Förmodligen mer kamera för pengarna än en Nikon D80.

En EOS 30D får du förmodligen för ca 5000 begagnad i bra skick, sen kan du köpa antingen Canon EF 50 1,8 eller 50 1,4 beroende på hur mycket pengar du vill lägga.

1,8 kostar runt tusenlappen och är vad jag läst riktigt, riktigt skarpt och prisvärt. 1,4 vet jag inte mycket om men det ska väl vara snäppet bättre. en 28 2,8 kanske också kan vara något om du vill ha ett lite vidare objektiv.

Vill du ha en zoom så finns Tamron 17-50 2,8 och Sigma 18-50 2,8 som båda kostar ca 4000:- och ska vara väldigt prisvärda.

Själv hade jag nog valt 30D + EF 50 1,8 + 28 2,8

tack anton och andreas (och alla ni andra)!
hur pass riskfritt är det att köpa en begagnad digitalkamera? finns det risk att dom är slitna
& vad bör man kolla extra noga på?

tack igen, ska kolla runt och läsa på om kamerorna
och objektiven ni nämnt!

/Jonas

vox2000 skrev:

Precis mitt råd. Det handlar inte så mkt om utrustningen när du börjar med systemkamera+ljusstark optik, det handlar mer om känsla och timing.

Jag köpte en 400D inkl. 18-55 IS och 2gb minne för 4200, sålde objektivet för 800 och la dom pengarna på ett bättre objektiv, ett Tamron 24-85 f2.8 för 2300 på blocket

totalt landade allt en väldigt behaglig summa för den uppsättning jag fick för pengarna, spana på sådant också tycker jag

Möjligen ett tips att göra så?
dvs, stirra dig inte blind på den uppsättning du köper privat, du kan byta ut vissa komponenter när du får dom.

Som alla andra säger så blir du nöjd vad du än väljer för märke, det hela sitter i din hjärna och pekfinger;)

Jag undrar över punkt fyra..vad i helskotta är "dåligt skärpedjup"???

Om "dåligt skärpedjup" betyder "för kort skärpedjup" så ska du vara medveten om att du får ett betydligt kortare skärpedjup med en systemkamera med ljusstark optik (om du utnyttjar ljusstyrkan).

Hitta en Canon 400d eller en Nikon D80 och köp till ett Sigma 18-50 2.8 .. du kommer inte ångra dig!

Totalsumma = runt 8000

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto