Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för insektsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

alfarunner

Aktiv medlem
I början på 80-talet använde jag en Olympus OM2/OM4 med makroringar och ringblixt. Nu funderar jag på att ev. köpa en Panasonic Lumix G1. Ni som fotograferar insekter, vilken utrustning använder ni?

Insektsfotografering skiljer sig ju något från högalpin fotografering. Själv använder jag ett 105 mm mikro-Nikkor och oftast en 2x teleconverter (jag använder en gammal manuell teleconverter avsedd för kortare telen). Alltsomoftast har jag en blixt på sladd som jag själv försöker handhålla om ingen annan finns i närheten. Funderar på att bygga ihop något i stil med de blixtarmar som används vid undervattensfotografering, dvs någon slags flexibla armar fästa i en basplatta monterad i kameran. Gillar inte ringblixt, dels för att ljuset blir lite platt, dels för reflexionen i ögonen på grodor, osv. Vore skönt att ha två blixtar, dessutom (vilket jag behöver en assistent för att klara idag). Jag har försett blixtarna med en uppblåsbar softbox, ca 12x25cm som gör ljuset något mjukare och lättare att "smyga in" i bilder som är tagna med i huvudsak befintligt ljus. Ibland trycker jag på en ordentlig mellanring på ett 300mm-tele, vilket ger ett bekvämt arbetsavstånd och skönt "släpp" av bakgrunden, samt kan utnyttja objektivets galet goda skärpa utan att sabba den med teleconvertrar. Det blir dock inte tal om att fota alltför små detaljer med den kombon, samt att jag är lite osmidig, så då sitter jag mest och lurpassar på fjärilar (och, skall erkännas, i huvudsak på småfåglar...).

Vore kul att höra hur "proffsen" gör. Drömmen är väl ett 200/4 eller 180/3.5 till att börja med...

Senast ändrad:
Ser att flera rekommenderar Sigma 150 mm. Tyvärr är ju G1 så ny så kompatibiliteten mot t.ex Sigma är ju inte den bästa. Antagligen måste jag vänta ett par år till, om jag nu "tvunget" måste ha G1:an.

Ja, 150an används av många. Kallas väl till och med "insektsgluggen". Är nog helt OK för en cropsensor. För en FF-kamera föredrar jag lite längre brännvidd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar