Hej alla ni som läser.
Jag ska fotografera ett bröllop till sommaren och skulle vilja veta lite om vilken utrustning som behövs för eventuell komplettering till min egen utrustning.
Ni som vet vad som behövs vid en bröllopsfotografering uppmanas att dela med er av den informationen och hjälpa en fotograf att bli bättre.
Det jag innehar just nu:
Pentax K10-D
Pentax SMC-DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL (Normal-objektiv)
Sigma 70-300 mm f4.0-f5.6 DG Macro (Tele-Objektiv)
Pentax AF 360 FGZ (Blixt)
Stativ
Tack på förhand!
Nu har jag inte fotograferat nåt bröllop "på riktigt" (endast min brors ifjol, då jag var där som andrafotograf som komplett nybörjare inom foto, och funkade även som bestman, toastmaster och musiker på bröllopet). Men jag har fotograferat en hel del i situationer där det är lite dåligt med ljus, typ inomhus och utomhus i skymningen. Det viktigaste man behöver i de lägena är ljusstarka objektiv, precis som Mattias ovan rekommenderar. Bonus är kort och fint skärpedjup, vilket ofta används på bröllopsbilder.
Kitzoomen och telezoomen du har är båda ljussvaga och ger problem i sämre ljus, men utomhus borde de funka fint så länge det är hyfsat ljust.
Jag skulle också rekommendera en 50/1,4 eller 50/1,8, men en sån är aningen begränsande som enda ljusstarka objektiv. Den är lite för kort för att fungera som effektivt tele, och för lång för att kunna ta interiörbilder med. Men för porträtt och sånt funkar den bra, åtminstone om du kan gå ganska nära. Ett lite mindre ljusstarkt, men kanske mer flexibelt, alternativ är en normalzoom (t.ex. 18-50mm) med ljusstyrka f/2,8 över hela brännviddsomfånget. Har man bara en kamera kan det vara att föredra, då man slipper byta objektiv så ofta. Det man får räkna med är att behöva använda något steg högre iso, men högre iso är bättre än rörelseoskärpa, och ännu värre - skakoskärpa.
Nu vet jag ingenting om din kunskapsnivå och har inte sett nån av dina bilder, men nämner det här i alla fall...: Blixten kan vara mycket användbar, men se till att du verkligen behärskar den också så du kan använda den endast som upplättning. En blixt kan ju lätt stjälpa mer än den hjälper, om man inte är försiktig. Objektivens ljusstyrka kan i viss mån kompenseras av att man använder blixt, men ju mer av blixten man tvingas använda, desto mer går man miste om det befintliga naturliga ljuset, så ljusstark optik är att föredra oberoende av om man har blixt eller inte. Har du blixten som upplättning så kan man kanske också blända ner lite grann och få ut lite bättre skärpa än vad objektiven presterar på största bländare (t.ex. får du bättre skärpa med ett f/1,4 objektiv om du använder det på f/2 eller kanske f/2,8 istället).
Det viktigaste rådet jag har är dock att förkovra dig i andras bröllopsbilder. De ger dig inspiration och idéer. Kolla också vilken utrustning och vilka inställningar som använts. Tajma avtrycken rätt så du fångar de bästa uttryckena. Knäpp gärna lite för många bilder än för få, men inte "hejvilt" utan nån tanke bakom. Tänk också på kompositionen och försök hitta de fotovinklar som funkar bäst.
Lycka till!