ANNONS
Annons

Utrustning för att fotografera insekter

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonatan96

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har tänkt att börja fotografera insekter mer seriöst nu i vår och sommar, och jag undrar lite vilken utrustning jag behöver. Hellst skall allting kosta ~1500:-. Vill kunna ta såna bilder han visar i den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=wqRn3at0H60

Jag har för tillfället en Canon EOS 1000D, Canon EF f/1,8 50mm II, Canon EF-S f/3.5-5.6 18-55mm II, Yongnuo Speedlite YN465, mellanringar, närbildslinser och ett stativ.

Som jag har förstått det så måste jag skaffa ett blixthandtag, en förlängningssladd med hot-shoe/trådlöst eftersom min blixt inte har något synkuttag, och en softbox. Eller kanske en ring som gör min blixt till en ringblixt? Vart köper man ett blixthandtag där det går att böja på blixten frammåt och åt sidorna så att ljuset når framför objektivet?

Hur föreslår ni att jag gör? Vad behöver jag köpa, och vart kan jag köpa det?

Mvh,
Jonatan

Senast ändrad:
Hej,

Jag har sysslat med makro fotografering i ett antal år nu. Jag fotar bara natur och bara i dess naturliga element, alltså inget studio arbete. Jag vill ha djurens naturliga miljö och beteende. Jag säger detta för att du ska förstå att jag kan bara råda dig i detta område om du ska fota i mycket snarlika omständigheter. Studio makro är en helt annan femma och enligt mig fusk makro om man fotar naturen, dessutom mycket lättare då du har en total kontrol, särskilt då du slipper vindar och kan hålla naturen instängd i små utrymmen och har hur god tid som helst att få det perfekta resultatet. Dessutom är det inte rätt att avlägsna djur och växter från där dom valt själva att hålla till.

Det första problemet jag ser att du har är att du tyvärr har en kamera som inte klarar av High Speed Sync och det begränsar ditt insekts makro fotande. Inga djur som flyger blir det tal om, förutom den enstaka artistiska interpretationen.
HSS är möjligheten att använda blixt i höga hastigheter. De flesta kameror ger inte möjlighet till det över 1/250 el ibland 1/500 och det är oftast inte tillräckligt för fåglar som flyger o särskilt inte insekter som flyger. Din blixt klarar inte heller av HSS så isåfall skulle du behöva byta ut båda två.

Jag vet inte vad du menar med "mer seriöst nu", men för mig har dessa år jag hållit på varit en inlärningsperiod, även om jag fotat sen 70-talet men inte så inriktat på naturmakro som nu.
För mig är det också mer seriöst nu men jag har införskaffat Nikons R1C1 system för makro men det ligger långt över den budget du anger.

Eftersom du nu har begränsningen på höga hastigheter så finns det ju ändå massor av vackert att fota ändå och det jag skulle rekommendera är följande som jag själv har har i min arsenal men som jag nu lämnar för det nya systemet:
Softbox = LumiQuest ProMax System (590 SEK hos Rajala)
Wimberley Flash Bracket Macro (http://www.tripodhead.com/products/flash-bracket-macro-brackets.cfm): Bra förlängningsarm för din nuvarande blixt. Finns andra märken också. Du får leta runt och söka på "Flash bracket" tillsammans med ordet "macro".
Reflector = Rogue FlashBender Large (525 SEK hos Scandinavian Photo) Detta är min FAVO fram tills jag nu skaffat R1C1 och jag kommer behålla denna. Den är skön att jobba med och ett komplement till mitt nya. Om du köper denna så se till att du skaffar den största då den ger dig mycket större kontrol över ljuset. Du kan bl.a. få fram ljuset närmre och runt ditt objekt.
Ringblixt recommenderar jag INTE. Det ger ett väldigt platt och onaturligt ljus. Du förlorar mycket kontroll över ljuset med en sådan.

Tack så jättemycket! Satsar på softbox, reflektor och "flash bracket" då. Var man kan köpa en förlängingskabel till min blixt som har hot-shoe, istället för synkuttag? Frågan är bara vilken optik jag skall använda..? Med förlängningstuber kan jag inte ändra bländare, och då blir det automatiskt den lägsta.. Detta gör att jag får väldigt lite i fokus. Med makrofilter kan jag ändra bländare, men jag kommer inte alls lika nära.. Ska jag köpa en förlängningstub där man kan ändra bländaren kanske..?

Vad blir det för frakt och ev. tull om man beställer från TripodHead.com?

Mvh,
Jonatan

Tack så jättemycket! Satsar på softbox, reflektor och "flash bracket" då. Var man kan köpa en förlängingskabel till min blixt som har hot-shoe, istället för synkuttag? Frågan är bara vilken optik jag skall använda..? Med förlängningstuber kan jag inte ändra bländare, och då blir det automatiskt den lägsta.. Detta gör att jag får väldigt lite i fokus. Med makrofilter kan jag ändra bländare, men jag kommer inte alls lika nära.. Ska jag köpa en förlängningstub där man kan ändra bländaren kanske..?

Mvh,
Jonatan

Hej!

Thomas Shahan fotograferar mest med bakvända normal-vidvinkelobjektiv monterade antingen på telekonvertrar eller mellanringar. Köp en ring som du kan använda för att vända på 50:an och bygg en softbox själv så har du allt du behöver. Bild på en av Thomas riggar finns på http://www.flickr.com/photos/opoterser/2545298333/. Mina spindelbilder är inte i närheten, men de är i alla fall tagna med samma teknik. =)

Mvh
Niklas

Tack så mycket!

Ja, det är nog så jag får göra. Jag kollade precis hur stor reverseringsringen behöver va för att passa på melanringarna, och jag tror bestämt det är 58mm. Problemet är nu att jag bara hittar såna ringar som är 58mm i båda ändar, men jag behöver en som är 58mm i ena och 52mm i andra änden. Behöver jag köpa en step ring som gör filterdiametern på mitt objektiv till 58mm, eller finns det reverseringsringar som är 58-52 mm?

Senast ändrad:

Mvh,
Jonatan

Hej!

Jag skulle råda till ett köp av mellanringar där du kan ändra bländare, jag kör med Dörrs mellanringar till canon och det funkar fint, köpte 3st olika storlekar som man kan kombinera som man vill för 1200:-. Det var väl värt pengarna tycker jag, roligt att komma riktigt nära. Nu har jag inte testat dessa på ett zoom objektiv utan bara på mitt fasta Tamron 90mm, men borde ju funka fint även med 18-55 kitobjektivet. Själv kör ju hela utan blixt, vilket såklart resulterar i lite längre slutartider, men har du ett bra stativ så är inte det något problem, de flesta bilderna i min profil är tagna med 90mm med eller utan mellanringar och ingen blixt

/Fredric

Med förlängningstuber kan jag inte ändra bländare, och då blir det automatiskt den lägsta.. Detta gör att jag får väldigt lite i fokus. Med makrofilter kan jag ändra bländare, men jag kommer inte alls lika nära.. Ska jag köpa en förlängningstub där man kan ändra bländaren kanske..?
Jag antar att göra med att du har ne äldre model av objektiv eller förlängningstub. Jag har inga problem med tuber och mina objektiv. Allt fungerar som det ska för mig.

Du ska tänka på att alla besparingar/kompromisser du gör visar sig i kvaliteten på dina foton. Allt extra glas du använder/lägger till till ditt huvud objektiv försämrar kvaliteten. Det är ytterligare objekt som ljuset måste ta sig igenom och därmed försämras ljusinformationen som når din sensor/film. Ju billigare glas ju mer försämrar det kvaliteten.
Tekniken med att montera bakvänt objektiv är beprövad och ganska vanligt och ger goda resultat men samma här, du har väldigt mycket glas som ljuset ytterligare måste igenom och det försämrar kvaliteten, ibland väldigt markant.
Däremot tuber försämrar inte kvaliteten alls då det inte finns något extra glas som ljuset ska passera men eftersom du gör att ljuset måste transporteras längre distans så blir det "mörkare", alltså behöver mer ljus.
God kvalitet på close-up filter ger bättre kvalitet än bakvänt tekniken men dessa kan vara ganska dyra också.

När det gäller egentillverkad softbox så kan det vara en god lösning. Det beror på hur mycket tid du vill spendera på att göra en som tål det som krävs om du ska fota ute i naturen och fota den "riktiga" naturen :) och inte i studio miljö. Tänk på vad blåst kan göra. Den måste sitta rejält på ditt system. Tänk på att du kommer stötat emot den mot grenar, stenar, marken, etc. Alltså ska den tåla rejält. Se till att ljuset blir riktigt mjukt för som du kan se på Thomas bilder så blir det gnaska starkt ljus och mycket överexponerade områden + att man ser väldigt tydligt softboxen i ögonen på hans objekt. Det kommer du göra även med köpt softbox men det blir lite mjukare. Kanske du kan göra det lika bra som köpt, vad vet jag. Med Rogue FlashBender däremot minskar du rejält på det råa starka ljus som man kan uppleva med en softbox.
Du kan se skillnaden i mina bilder mellan mitt tidigare softbox system och sen övergången till FlashBender här (de sista fyra bilderna längst ner till höger):
http://www.flickr.com/photos/wayuu/sets/72157607368664022/

www.atphototech.se är dom som säljer deras produkter i Sverige, och dom har mycket lite uddare och bra produkter som man inte hittar i de vanliga standard fotobutikerna. Dom är väldigt bra, jag har handlat mycket från dom.
Men jag ser att den är lite dyr för dig kanske:
http://www.atphototech.se/wimberley---f2-macro-bracket--p-628-c-154.aspx

Tullavgifter för alla köp utanför EU hittar du hos tullverket.se.

Ett råd är att lära dig photo stacking vilket är att ta flera bilder på samma objekt och slå ihop dem. Ju mer förstoring du fotar ju mer behöver du detta då du kan komma till förstoringar där det är omöjligt att få någon större skärpedjup över 1mm. Lägger man däremot ihop flera bilder så kan det effektiva skärpedjupet öka med runt 5x.

Med förlängningstuber kan jag inte ändra bländare, och då blir det automatiskt den lägsta..

Det finns två sätt att lösa det - endera köper du mellanringar som har elektronik inbyggd (kostar cirka 500 spänn för ett paket med tre olika längder på ebay, runt tusenlappen för samma sak i svenska butiker), eller så väljer du bländare på kameran och håller in bländarförhandsvisningsknappen när du tar av gluggen.

Det bästa är förstås ett macro-objektiv, hittar man ett begagnat för under 3000 så tycker jag nog att det är värt de pengarna att slippa både pysslandet med ringar och bländare enligt ovan.

Däremot tuber försämrar inte kvaliteten alls då det inte finns något extra glas som ljuset ska passera men eftersom du gör att ljuset måste transporteras längre distans så blir det "mörkare", alltså behöver mer ljus.
Jo, mellanringar försämrar kvaliten. Ett objektiv är konstruerat för att vara optimalt vid sitt fokuseringsområde, inte för att fungera med mellanringar. Det är för övrigt mycket svårt att tillverka ett objektiv som är skarpt från t ex 1:1 till oändligt. Därför har moderna makroobjektiv flytande linser, dvs linser rör sig i förhållande till varandra vid fokusering, för att kompensera den skärpeförlust man annars skulle få.

Olle

Är det inte därför man vänder på objektivet?

Micke.
Nu vet jag inte om du avser när man vänder på ett objektiv och monterar det direkt mot kameran eller när man monterar ett objektiv bakvänt på bälg eller mellanringar.
När det gäller det senare, som är det jag har mest erfarenhet av, så kan det finnas två anledningar till att vända på åtminstone vidvinkelobjektiv.

Det ena är att pga objektivets retrofokuskonstuktion får man mycket större arbetsavstånd om objektivet är vänt. Vid mycket långa utdrag kan fokus t o m hamna innuti objektivet om det är rättvänt.

Det andra är att vid långa utdrag kan avståndet motiv-objektiv bli mindre än objektiv-sensor. Tvärtom det som objektivet är konstruerat för. Då kan skärpan bli bättre om objektivet vänds.

Nackdelen med vänt objektiv är att man förlorar automatbländarfunktionen. En stor nackdel om man fotar på frihand och/eller rörliga motiv, tycker jag.

Olle

"Det andra är att vid långa utdrag kan avståndet motiv-objektiv bli mindre än objektiv-sensor. Tvärtom det som objektivet är konstruerat för. Då kan skärpan bli bättre om objektivet vänds."

Det är det här som jag menade.
Men du menar alltså att jag får inga skärpe fördelar i "normalfallet" när jag vänder objektivet?

Micke

Om avståndet motiv-objektiv är större än objektiv-sensor borde skärpan bli bättre om objektivet är rättvänt av samma anledning som att skärpan blir bättre med bakvänt objektiv när avståndet motiv-objektiv är mindre. Sen vet jag förstås inte var gränsen mellan det ena och det andra exakt går, eller om det finns komplicerade zoomobjektivkonstruktioner t ex, som sätter det jag påstår ur spel. Det får nog någon av våra optikgurus svara på.

Olle

Mellanringar kan ju fungera tillfredställande men det är oftast ett rätt så snävt fokusområde man har då man använder dem, vanliga makrogluggar är ju mycket trevligare då man har ända ifrån 1:1 till oändligheten att fotografera.

Mellanringar kan ju fungera tillfredställande men det är oftast ett rätt så snävt fokusområde man har då man använder dem, vanliga makrogluggar är ju mycket trevligare då man har ända ifrån 1:1 till oändligheten att fotografera.
Det håller jag helt med om, fast till mitt gamla makroobjektiv måste jag ändå använda en mellanring i området 1:2 - 1:1.

Olle

Om avståndet motiv-objektiv är större än objektiv-sensor borde skärpan bli bättre om objektivet är rättvänt av samma anledning som att skärpan blir bättre med bakvänt objektiv när avståndet motiv-objektiv är mindre. Sen vet jag förstås inte var gränsen mellan det ena och det andra exakt går, eller om det finns komplicerade zoomobjektivkonstruktioner t ex, som sätter det jag påstår ur spel. Det får nog någon av våra optikgurus svara på.

Olle

Ok! Då är jag med.

Micke.

Så nya prylar har inte jag ;-)
Med gammalt menar jag makroobjektiv utan autofokus. Innan systemkamerorna fick autofokus var det sällsynt att makrobjektiven gick till större avbildningsskala än 1:2. Kiron 105/2,8, som även sålts under andra namn, var ett av få undantag. Jag har dessutom för mig att ett par av dagens makroobjektiv från Zeiss med manuell fokus inte heller går längre än till 1:2.

Olle

Är ute efter en böjbar blixtarm (Flash-braket) för närbildsfoto, någon som vet om detta finns billigt i Sverige eller om man kanske kan bygga en sådan själv av någon arm till en bordslampa som man sätter en blixthållare på?

Tacksam för tips

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar