Annons

Utrustning för att fota kollegor?

Produkter
(logga in för att koppla)

goranlin

Aktiv medlem
Jag ska i mitt nya arbete på en högskola hjälpa mina kollegor att göra/aktualisera sina egna webbsidor. Vi har en mall för vad som ska finnas med i text men jag vill komplettera med foton. Eftersom jag kommer att träffa alla personligen för att diskutera deras texter och när jag ska få dessa funderar jag på att utnyttja tillfället och fotografera dem samtidigt.

Utrustning?
Jag har en lämplig kamera, Fuji Finepix S6500, men tycker den är för stor att släpa med när jag tågpendlar. Har goda erfarenheter av Fujikameror när det gäller att få bra hudfärger utan efterbehandling. En modell som också har hög ljuskänslighet men är mindre, vore bra. Inte alltför dyr, helst max 4000 kr. Förslag?

Jag vill helst ta porträttfoton i befintligt ljus men skulle behöva någon/några reflektorskärmar tror jag. Lämpligen hoppfällbara. Förslag?

Övriga goda råd?

Fönsterljus, kort skärpedjup ( så behöver man bekymra sig mindre om bakgrunden ). En frigolit eller pappskiva som upplättning. För webb-bruk duger i princip vilken kamera som helst ( bara det finns nån slags exponeringskompensation eller helst helt manuella inställningar ) ), men skulle ändå förslå att du tar den kamera du har redan.
För suddig bakgrund på kompakter blir det viktigt att ha så mycket tele som möjligt ( samt ett lågt bländarvärde ).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar