Annons

Utrustning för att fota fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

225237

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag söker tips på främst objektiv som kan vara bra för att fota bl a Ormvråk där man inte kan komma nära.

Jag har en Canon EOS 6D.

Hej,

Jag söker tips på främst objektiv som kan vara bra för att fota bl a Ormvråk där man inte kan komma nära.

Jag har en Canon EOS 6D.

Budget är bra att veta 10000, 30000 eller 100000 ger ju lite olika förslag.

Billiga Canon EF 400 f/5.6, Sigma EX 150-600 f/5-6.5 DG OS HSM Contemporary 10000-12000:-

Lite dyrare Sigma EX 150-600 f/5-6.5 DG OS HSM Sports ca 14000:-

Ännu lite mer Canon EF 100-400 IS USM II ca 20000:-

Sigma EX 500 f/4.5 DG HSM 45000:-

Canon EF 500 f/4 IS USM II ca 90000:-

För 40000-45000:- får man en beg Canon EF 500 f/4 IS USM ver 1

Budgetvarianten är stora men gamla och relativt billiga gluggar med manuellt fokus, dock hemskt för fågel i flykt.

Bra sak att tänka på.
Vissa äldre Canon teleobjektiv använder focusmotorn även vid manuell focus
dessa är väldigt svåra att få reparerade ifall dom går sönder & manuell focus funkar
ju inte heller då.

En trevlig variant för 100000:-

Canon EF 400/2.8 L IS USM II
Canon Extender 1.4x III
Canon Extender 2x III

Då får man 400/2.8, 560/4.0 & 800/5.6

Skaffa något lite rappare än 6D, t.ex. 5D mkIII eller 7DmkII. 7DmkII har ju dessutom fördelen av att vara en crop kamera vilket gör att du inte behöver lika långa telen för att komma nära, vilket sparar både vikt och pengar.

Då slipper du dessutom drabbas av den naturlag som säger att de intressanta situationerna inträffar när du just har tagit av någon kortare brännvidd för att sätta på telet.

Om du har en dedicerad kamera som alltid utan undantag har ett långt tele på, behöver du ju för övrigt inte begränsa dig till Canon. Då kan du t.ex. även titta på Nikon D500 som väl är den rappaste cropkammeran på marknaden för närvarande tillsammans med 300/2.8 + tc eller eventurell 200-500/5.6

Oj många tips :)

Budget är upp till 20 000kr ca.
Planen är att hyra de objektiv som verkar lämpligast och testa för att sedan köpa det som känns bäst.

Nytt kamerahus är tyvärr uteslutet just nu då jag nyligen skaffat mig min Canon eos 6d.

Nästa sommar kanske det kan bli en 7D Mk 2 eller annan Canon med rejäl prestanda.
Då det nästan aldrig inträffar att jag behöver mer än 4.5b/s så nöjde jag mig med 6D.
Om inte annat får jag sitta hela dagar och vänta på fåglar :)

Jag klarade att fota motogp med min Canon eos 350d ;-)

Äsch, det går ju fint att handhålla:
http://m0.i.pbase.com/o2/36/508836/1/112563670.QTxszeaR.Sigma20050028.jpg

Övningen påminner förvisso lite om när machobefälet i lumpen skulle visa att man visst kunde handhålla ksp 58... ;)

Underlättar nog lite också med nackrem om man vandrar längre sträckor. Fäst remmen i kamerahuset och inte i objektivet så slipper man att allt kommer så högt upp mot ansiktet när man går. ;)

Sorry för offtopic :p

Ett tips

Jag skulle rekommendera att du testar 400/5,6 (beggad) från 7 lax med Kenko 1,4 DGX 300. Tror att din kamera funkar bra med den kombon (även då spec, säger att den inte ska göra det). Det funkade finfint med 5DIII även innan firmwareuppdateringen kom som gjorde att kameran klarade AF vid f/8 istället för f/5,6. (vilket enligt mig är anledningen till att Canon uppdaterade sin firmware eftersom de då upptäckte att deras fullformatare kunde ha bra AF vid f/8) Även en gammal räv som 5DII har jättebra AF vid f/8 när Kenkokonvertern är inblandad. Med originalextendern får du dock ingen AF eftersom firmware stryper den funktionen, För säkerhets skull så testa först då Canon på senare firmware (t.ex. till 100-400 II) har gjort så att kenkokonvertern inte funkar vid f/8. Kanske har de gjort så på senare versioner till 6D + 400/5,6 också. Jävla rävspel det där!!! Funkar det så får du väldigt snabb AF och bra skärpa till ett minimum av pris! (Det fungerade för ett år sedan men jag vet ju inte hur gammal din kamera är)

Äsch, det går ju fint att handhålla:
http://m0.i.pbase.com/o2/36/508836/1/112563670.QTxszeaR.Sigma20050028.jpg

Övningen påminner förvisso lite om när machobefälet i lumpen skulle visa att man visst kunde handhålla ksp 58... ;)

Han hade nog inget val efter att ha köpt det objektivet :-D. Frågan är också vilket stativ man ska ha för det. Har för mig att det väger en hel del. Men för att ha bländare 2.8 får man offra lite :)

EDIT: Det väger tydligen 15,7 kg. Kostar också bara 25999 dollar hos B&H...

Jag skulle rekommendera att du testar 400/5,6 (beggad) från 7 lax med Kenko 1,4 DGX 300. Tror att din kamera funkar bra med den kombon (även då spec, säger att den inte ska göra det). Det funkade finfint med 5DIII även innan firmwareuppdateringen kom som gjorde att kameran klarade AF vid f/8 istället för f/5,6. (vilket enligt mig är anledningen till att Canon uppdaterade sin firmware eftersom de då upptäckte att deras fullformatare kunde ha bra AF vid f/8) Även en gammal räv som 5DII har jättebra AF vid f/8 när Kenkokonvertern är inblandad. Med originalextendern får du dock ingen AF eftersom firmware stryper den funktionen, För säkerhets skull så testa först då Canon på senare firmware (t.ex. till 100-400 II) har gjort så att kenkokonvertern inte funkar vid f/8. Kanske har de gjort så på senare versioner till 6D + 400/5,6 också. Jävla rävspel det där!!! Funkar det så får du väldigt snabb AF och bra skärpa till ett minimum av pris! (Det fungerade för ett år sedan men jag vet ju inte hur gammal din kamera är)

Min kamera är ca 3veckor gammal.
Tack för tipset jag ska kolla upp det :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar