ANNONS
Annons

Utomhusbröllop stundar, tips ideer tack.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hyland

Aktiv medlem
Jag ska fota ett utomhus bröllop i slutet av maj.

Skulle behöva lite tips om vad jag ska tänka på.

Utrustning:

5D MKII
40D
24-70 2,8L
70-200 4LIS
50 1,4
Reflexskärm för att ta bort skuggor vid porträtt
EX Blixtar finns för upplättning till båda husen.

Jag har tänkt att träffa brudparet en vecka innan och prata ideer ev visa lite bilder jag hittat på andra brudpar.

Ska även reka platsen dan innan och provfota, har jag tur är vädret liknande på bröllopsdagen.

Hade tänkt att köra 5D fullformat med min 24-70 och 40D med 70-200 sedan växla ev till 50mm på 5D:n för porträtt.

Är dessa kombinationer att föredra?

Vad mer att tänka på? Höga ison eller långa tider är uppenbarligen inget problem men vädret kan ju givetvis spöka. = platspåsar till kamrorna och paraply till hands. Har ännu inte hört vad dom har för plan B om vädret är dåligt.

Bländare för full skärpa på de båda om man står klassiskt snett framifrån bör väl vara 4,0-5,6 iallafall va? (beror givetvis på vilken brännvidd)

Vilken ljusmätnings metod lämpar sig bäst om man räknar med att det är soligt ute?

Tacksam för tips och ideer.

Mikael

Ett tips bara..

Jag hade äran att få plåta ett bröllop i helgen som va mellan två tjejer.Jag hade aldrig gjort det tidigare och kände mig väl lite pirrig och fundersam inför detta. Det jag gjorde va att bjuda in en polare som också fotar mycket för att vara på den absolut säkra sidan att vi hade i alla fall en bild.Det som vi gjorde va att träffa brudparet dagen innan vid kyrkan och gick runt lite med dom för att hitta ett ställe som dom kanske skulle gilla. Sen åkte vi till kyrkan nån timme innan själva bröllopet och fotade i kyrkan för att hitta rätt inställningar så vi kände oss 100%. Sen var det så att vi fick inte springa runt i kyrkan under själv vigseln så vi placerade Rickard framme vid altaret och jag var ute runt kyrkan och plåtade alla gäster osv. Du får gärna gå in på min hemsida så ser du alla bilder samt inställningar som jag hade på kameran. Det man skall tänka på var att det fanns inte ett enda moln på himlen denna dag och solen var riktigt stark. Så vi var tvungna att använda en hel del blixt som tyvärr blev överhettade efter ett tag. Jag tog totalt ca 700 bilder som jag sen fick ut ca 200 bra. (det är bara mina bilder som du ser och tyvärr inte min väns då hans inte är klara än) Lycka till
www.broderisak.zenfolio.com

Jag hade äran att få plåta ett bröllop i helgen som va mellan två tjejer.Jag hade aldrig gjort det tidigare och kände mig väl lite pirrig och fundersam inför detta. Det jag gjorde va att bjuda in en polare som också fotar mycket för att vara på den absolut säkra sidan att vi hade i alla fall en bild.Det som vi gjorde va att träffa brudparet dagen innan vid kyrkan och gick runt lite med dom för att hitta ett ställe som dom kanske skulle gilla. Sen åkte vi till kyrkan nån timme innan själva bröllopet och fotade i kyrkan för att hitta rätt inställningar så vi kände oss 100%. Sen var det så att vi fick inte springa runt i kyrkan under själv vigseln så vi placerade Rickard framme vid altaret och jag var ute runt kyrkan och plåtade alla gäster osv. Du får gärna gå in på min hemsida så ser du alla bilder samt inställningar som jag hade på kameran. Det man skall tänka på var att det fanns inte ett enda moln på himlen denna dag och solen var riktigt stark. Så vi var tvungna att använda en hel del blixt som tyvärr blev överhettade efter ett tag. Jag tog totalt ca 700 bilder som jag sen fick ut ca 200 bra. (det är bara mina bilder som du ser och tyvärr inte min väns då hans inte är klara än) Lycka till
www.broderisak.zenfolio.com

Var inne och kikade och där fanns ju många trevliga bilder. Jag tror man jagar upp sig själv onödigt mycket bara för att det är ett bröllop. Har man bara någonlunda koll på hur ens utrustning funkar och vad den klarar och inte klarar samt fotar RAW och inte glömmer linsskyddet på så ordnar det sig nog. ;)

Var inne och kikade och där fanns ju många trevliga bilder. Jag tror man jagar upp sig själv onödigt mycket bara för att det är ett bröllop. Har man bara någonlunda koll på hur ens utrustning funkar och vad den klarar och inte klarar samt fotar RAW och inte glömmer linsskyddet på så ordnar det sig nog. ;)
. Man stressar upp sig lite mycket i onödan. Jag tittade på dina crossbilder(gammal crossmeck själv) och det ser ut som du kan det här i min ögon. Så jag tror att du kommer få riktigt bra bilder. Sen tror jag att det värsta är om kameran skulle lägga av och det har du ju två av.. Sen är ju photoshop ett jädra bra program.!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar