Jag har inte kört med mina blixtar utomhus (ännu).
Det finns i princip två typer av studioblixtar; de som har "allt" i ett paket (
monobloc på engelska) och de där styrelektronik och kondensatorer sitter i ett paket och själva lampan/blixtröret sitter i en separat armatur kopplad till paketet med en sladd (
generator pack på engelska). Ofta ansluter du flera blixtlampor till ett och samma "generator pack". Exempel på "monobloc" är
Profoto ComPact samt de Elinchrom du nämner och på "generator pack"
Profoto Pro-7.
Båda typerna av blixtar har sina för- och nackdelar. "Monoblocs" är oberoende av varandra, så går en sönder funkar resten, vilket kan vara en enorm fördel, men har en generell design. "Generator packs" kan man koppla olika typer av blixtrör till och själva delen man sätter i stativet är mycket lätt, kontrollerna är också lätta att komma åt även om blixthuvudet är gömt inne i en stor softbox eller hänger upp och ned i taket.
Båda dessa drivs normalt med nätspänning, alltså sladd till eluttag. På grund av sin design finns det "generator packs" som har inbyggda batterier, exempelvis
Profoto Pro-B2, som man laddar upp och räcker till ett visst antal urladdningar. De jag sett ska gå att köra med sladden i också. Jag har inte sett och tvivlar starkt på att det finns "monoblocs" med inbyggt batteri. Tänk på att vi pratar om batterier som ska ha mycket kapacitet, det väger en hel del.
Dock brukar det gå att köpa lösa batterier som man helt enkelt kopplar nätsladden till, dessa funkar så klart till både "monobloc" och "generator pack"-modellerna. Det finns de som kör med bensindrivna elaggregat, men då ska man ha ett aggregat som levererar "fin" ström och dessutom klarar de höga belastningar som en uppsättning blixtar drar under den mycket korta tid då de ska laddas upp. Jag vet inte vilka elaggregat som orkar med det, men skulle inte tro att vanliga konsumentaggregat är något man kan använda.
Sen är frågan var du ska plåta, långt ute i skogen eller på ställen där du kan låna ström genom att dra en kabelvinda eller två till närmaste hus? Det finns lite billigare batteripaket att köpa från tredjepartsleverantörer, men fortfarande är de inte särskilt billiga och de är väldigt tunga att släpa runt på. Bil och assistent är väl i det närmaste ett krav. Å andra sidan skulle jag nästan vilja säga att det är ett krav om man kör ute, redan inne i den egna studion är det skillnad om man har hjälp eller inte. Och där är inte väder och vind ett problem. Så bortsett från strömförsörjningen har du mitt skäl till att inte ha provat utomhus själv än.
Hoppas du blev lite klokare.