Annons

Utmärkelser D50

Produkter
(logga in för att koppla)

BjörnD

Ny medlem
Har i princip bestämt mig för att köpa en Nikon D50. Det enda som får mig att tveka är att Canon 350D och Konica Minolta 5D har fått en hel del utmärkelser och vunnit en massa tester. Jag vet att man inte kan gå efter vad andra tycker. När jag jämför bilder från steves digicams tycker jag att D50 och 350D drar jämt, medans 5D ligger efter i kvalitet.

Vad är det som gör att dessa två kameror rosas och inte D50, eller är det jag som är dåligt påläst?
 
I nr 9 av tidningen Digitalfoto för alla, får Nikon D50 utmärkelsen Digitalfoto för alla rekommenderar."

dpreview.com sa "Highly Recommended"

D70 fick EISA Award och D50 är lillebror.

KenRockwell sa "I love the Nikon D50. It's the camera I recommend for anyone who wants the best camera possible"

Och det fortsätter så du kan nog köpa den i lugn och ro, det är en mycket bra kamera.
 
KM D5D har skärpedjupsknapp och antiskak vilket D50 inte har. D50 har ej heller möjlighet att fota svartvit om du nu skulle vilja det. Alla kameror är bra idag, frågan är hur mycket du vill betala, vilket märke o vilka funktioner du vill ha. Bildmässigt är alla lika bra. (enligt mig)
 
Lyssna på Calle.

Bry dig inte om alla utmärkelser utan gå i stället på vad du prioriterar i kameran & dess system + gå ut i butik & känn på dem & bedöm.

Ofta kan man kanske inte känna på de olika kamerorna exempelvis om man bor på en mindre ort men gå då på det känslomässiga & ergonomiska som står i testerna + möjligtvis extrafinesser typ KM:s AS eller Olympus sensordammborttagning.

De bildkvalitetstekniska skillnaderna är mycket små & så vitt jag kan förstå så är D50 en mycket gedigen kamera i klassen...

Om du känner för Nikon så gå på det, ett mycket fint system...

//Larsa

Edit: måste bara säga det att D5D ligger inte efter i kvalitet, skillnaderna är mycket små & dessa siffror & små 100%-förstoringar du ser i tester är inte så viktiga i praktiken då det är mycket svårt att på normala förstoringar typ A4 att se skillnad.
 
Senast ändrad:
Jag gick i samma tankar som du när jag för några veckor sedan beslutade mig för att köpa min första DSLR. Velade mellan D5D och D50. Det som slutligen fick mig att välja D50 var följande:

-Tillgång till Nikons digra tillbehörsutbud

-Möjlighet att använda mina gamla Nikon-objektiv

-Ett kamerahus som ligger bättre i handen än KM:s. Det sistnämnda är ganska "kort på höjden", vilket medföljer att även jag, som inte har några direkta dasslock till händer, måste låta lillfingret vila under huset, vilket kan bli lite tröttsamt i längden.

-Display på ovansidan av kamerahuset

Annars tycker jag som de flesta andra här, att du ska gå och känna på husen och försöka utröna vilket som ligger bäst i handen, vilket som har det smidigaste menysystemet (en nog så viktig faktor när det gäller digitalkameror, av vilket slag det vara månde), o.s.v.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.