Jag har last tre ar, ar inne pa mitt fjarde, pa IEFC (
www.iefc.es) i Barcelona.
Grundlaggande utbildning, ganska traditionell, mycket morkrum, svartvitt, analog fotografering.
Skolan ar 3- 5 ar, beroende pa hur snabb man ar, eller kanske hur eftertanksam man vill vara i sina studier...O)
det ar inga problem att komma in, alla gor det n i princip, och skolan ar billig, ungefar 20 000 kr per ar.
forsta aret ar ett slag uttagningsar och darefter gar en viss andel vidare till andra aret.
det ar en bra skola, bra rykte, jag ar nojd, om an jag saknar kanske en viss tyngdpunkt pa det digitala.
studiemedelsberattigad.
undervisning pa spanska forsta aret, darefter spanska/katalan.
du bor ha en viss niva vad galler spanska, men eftersom fotografi ar en praktiskt inriktad utbildning kan du anda ga runt med fa kunskaper i spraket, trots allt, aven om det ar kampigare.
jag jobbar nu som fotograf och kan forsorja mig pa det och hittintills ar det ingen som fragat om diplom eller licensiaturas eller annnat skol-grejsimojs.
mitt lilla odmjuka tips skulle vara att plugga ngt du verkligen ar intresserad av och se till och lara dig det, och inte plugga for ngn slags examen eller dylikt eftersom det i fotovarlden ar valdigt fa som bryr som om betyg och intyg och ditten och datten.
det som raknas ar bilder, bildsprak och hur val du kommer overens med din kamera....O)
det ar varje fall min erfarenhet.
sa att soka en skola som tillfredsstaller dig personligen tror jag ar det basta man kan gora.
stort lycka till!!!!
mvh
sara