Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utlösa studioblixtar-vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan Mag

Aktiv medlem
Jag har studioblixtar Interfit 300. Jag utlöser dom med IR från min Canon 20D utan problem. Jag utlöser dom även med synkkabel som går till en blixt varvid båda utlöser. Inga problem.
Tänkte att då bör jag kunna utlösa med hjälp av kamerans externa blixt EX420. Men då utlöses förvisso studioblixten men bilden blir underexponerad och verkar bara vara exponerad av kamerablixten.
Jag kör manuellt 1/200 s och bländare 7-11.

Nån som vet?

Det låter som att blixten du använder kör E-TTL eller liknande. Först kommer en liten inställningsblixt, studioblixtarna löser ut, och kameran mäter exponeringen åt externa blixten. Sedan öppnar kameran slutaren och blåser på med externa blixten, och så blir det som det blir.

Problemet är allstå att den externa blixten blixtrar två gånger.

/Thomas

Har haft samma problem med Canon EX420. Löste sig genom att vinkla blixten. Visste inte om att det var en 'förblixt' som ställde till det dock...

Thorsten

Stefan Mag skrev:
Tack för tipset Max men det är inte svaret på min fråga.

Kanske inte det du ville höra men en lösning på ditt problem. Läs i manualen och se vad som är möjligt på Canon 20D. Jag har sett att andra som kör Canon har samma problem och därför använder syncsladd, IR eller radio (pocket wizzard)

utan att vara det minsta säker tror jag inte du kan stänga av förblixten på 420 jag hittade då inget sätt. Du måste antagligen upp till en 580 där du kan köra manuellt.Vill du köra sladdlöst har t ex kaffebrus radioutlösare som kostar runt 6-700 spänn vill jag minnas. De missar en och annan gång men jämfört med pocketwizard tycker jag de e prisvärda.

Det finns förhoppningsvis något bättre sätt, men du skulle iaf kunna använda FEL - Flash Exposure Lock. Den aktiveras normalt med exponeringslåset (*) och vid aktivering så utlöses förblixten - så du får aktivera FEL, vänta på att studioblixtarna laddar om och sedan exponera. Inte så bekvämt, tyvärr.

Eventuellt så skulle spegeluppfällning ge samma effekt (eftersom blixtljusmätningen kräver att spegeln är nerfälld) - Testa!

/Anders

t_mauritsen skrev:Har haft samma problem med Canon EX420. Löste sig genom att vinkla blixten. Visste inte om att det var en 'förblixt' som ställde till det dock...
Det låter som en lösning som kan vara värd att prova.

I och med att förblixten är mycket svagare än huvudblixten så kan det hända att den blir för svag för att trigga studioblixtarna om man riktar den externa blixten åt annat håll - och det är ju precis vad vi vill uppnå i det här fallet. Hur bra det kommer att fungera beror bland annat på hur ljus eller mörk inredning det är i studion och hur duktiga studioblixtarna är på att känna av blixten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar