Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utlänsk CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Antagligen veckans dummaste fråga:

Det spelar väl ingen roll o man köper en en engelsk CS3 för Mac i USA eller här iSverige? Det är väl samma grejer?

Jag menar i stil med regionskoder på DVD.

Kostar 8000 här och 3500 där...

/H

Spelar ingen som helst roll förutom att du mister telefonsupporten i Sverige. Du åker på frakt och 25% moms på totalen när paketet kommer till Sverige, så det blir lite mer än 3500 kr.

Jag köpte min CS3 direkt på webben från Adobe och laddade ner den, ingen frakt och igång på nolltid.
Tycker det är bättre med engelsk version då de flesta böcker och webbartiklar är på det språket.

Men inte från USA väl? Det ska inte gå, såvida du inte har ett amerikansk kreditkort.

alfin skrev:
Men inte från USA väl? Det ska inte gå, såvida du inte har ett amerikansk kreditkort.

Varför skulle inte det gå? Man kan ju handla på tex B&H Photo med ett svenskt kort. Sålänge man har visa borde det väl funka?

Jag syftade på direkt från Adobe, som liksom många andra globala företag (Symantec tex) skickar dig till den svenska webbutiken om du försöker. Prova själv får du se. Det kanske är ändrat sedan jag handlade.

Normalt har man olika prissättning i olika regioner och det finns säkert en 'Sales Region Nordic' eller nåt som vill ha sina egna försäljningsintäkter för det som säljs här.

Det är från amerikanska tredjepartsbutiker typ B&H som man får beställa ifrån. De skickar worldwide.

När jag bad en kompis att köpa CS2 åt mig i USA så fick jag svaret att det inte går att uppgradera en Amerikansk licens här i Sverige. Så om det fortfarande är så, så innebär det ju att du alltid måste köpa uppgraderingar ifrån USA också. Kanske inte så värst jobbigt, men om dollarn skulle till att sticka iväg om några år så kanske du inte tjänar på det i längden.

Flumpe skrev:
När jag bad en kompis att köpa CS2 åt mig i USA så fick jag svaret att det inte går att uppgradera en Amerikansk licens här i Sverige.
Garanterat 100% fel. Jag har uppgraderat min amerikanska CS med både svenskköpt CS2 och CS3 och det finns inget i licensvillkoren som säger att man inte får flytta till annat land som Adobekund.

Uppgraderingarna blir inte mycket billigare att ta från USA, det brukar skilja någon hundralapp, så dem kan man lika gärna köpa från webbutiken i Sverige.

Hmm intressant, jag trodde inte man kunde köpa amerikanska licenser via Adobe. Jag handlade via adobe nyligen och blev automatiskt slussad till att handla europeisk licens (dyrare än amerikansk) På min kartong står det klart och tydligt "Not for sale in north america"

abbeman skrev:
Hmm intressant, jag trodde inte man kunde köpa amerikanska licenser via Adobe. Jag handlade via adobe nyligen och blev automatiskt slussad till att handla europeisk licens (dyrare än amerikansk) På min kartong står det klart och tydligt "Not for sale in north america"
Nu läste du nog inte tidigare inlägg riktigt noggrannt... ;-)

alfin skrev:
Garanterat 100% fel. Jag har uppgraderat min amerikanska CS med både svenskköpt CS2 och CS3 och det finns inget i licensvillkoren som säger att man inte får flytta till annat land som Adobekund.

Uppgraderingarna blir inte mycket billigare att ta från USA, det brukar skilja någon hundralapp, så dem kan man lika gärna köpa från webbutiken i Sverige.

Jag har däremot fått rapporter på att uppdateringar köpta i USA inte går att applicera på licenser av europeiska versioner.

Men jag har inte testat själv.

moderskeppet skrev:
Jag har däremot fått rapporter på att uppdateringar köpta i USA inte går att applicera på licenser av europeiska versioner.
Du menar att det skulle vara annorlunda tvärtom? Ja, det kan jag inte uttala mig om.

Om jag bor i Sverige och flyttar till USA och tar mitt svenska legala Photoshop med mig, så skulle jag få köpa en ny licens i USA? Det låter i allra högsta grad märkligt och inget som stipuleras i licensvillkoren (enda begränsningen är användande i länder som lyder under amerikanskt teknologiembargo, det är väl Kuba, Nordkorea och Iran). Blir ännu märkligare om man betänker hur mycket dyrare en europeisk licens är jmf med en från USA.

De enda gångerna jag hört talas om problem med licensnummerna var på PS7 tiden då Adobe drog in licensnummer som de misstänkte kommit på avvägar. Jag bodde i Shanghai då och vi råkade ut för detta på företaget, men efter kontakt med Adobe fick vi nya licensnummer.

alfin skrev:

Det är precis så jag tänker. Vill ju komma igång utan att ruinera mig. Uppgraderingarna är ju "billiga" jämförelsevis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar