Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utfrätt himmel vid actionfoto...

Produkter
(logga in för att koppla)

RickardForsberg

Avslutat medlemskap
Har fotat en del landskap som på ett sätt är enkelt av en anledning... det står still.... Vid landskapsfoto jobbar jag mycket med avtonade gråfilter men när jag plåtar kompisar som åker skateboard, bmx mm så blir himmlen utfrätt pga det dynamiska omfånget mm.
Min fråga är hur ni jobbar med sånna här bilder för att få en fin blå/mulen/allmänt fyllig bakgrund vid actionfoto. Vet att man kan underexponera för att senarare ljusa upp motivet, detta är krångligt tycker jag och blir aldrig riktigt bra för mig. Men jag vill veta hur ni jobbar, Exempelbilder är underbart tycker jag! hoppas jag får några "workflows" i PS/kameran beskrivan för mig!

RolandM skrev:
En rejäl blixt och eller reflektor kan hjälpa upp det hela.

Jo jag har tänkt börja jobba lite med blixt då jag tycker denna sortens actionfoto är väldigt intressant och givande då jag håller på med mycket sånt själv.

Har gått och sneglat lite på olika blixtar, fotar med extrem fisheye 8mm och står alltid väldigt nära, behövs stark blixt då? vad rekomenderar ni? kort uppladdningstid är ju ett riktigt stort plus i sammanhanget här.

Med två eller flera Sigma EF-500 DG SUPER kan man skapa sig en portabel fotostudio som låter ljus styras ut från en eller flera riktningar. Blixtarna kan slavas oc styras från blixt monterad på kameran. Om du kan anända ett enkelt stativ t ex ett sådant som följer med bygglampor, blir det en behändig plattform att montera blixt och en enkel reflektorskärm på att studsa den slavkopplade blixten i. Ljuset kan då styras in från en anna riktning än kamerans.

blixt är det enda raka.
desto fler desto bättre ; )
att tänka på när du skaffar blixtar är att dom ska ha korta blixttider. samma som slutaren på kameran så fryser du åkaren mer om blixten lyser under en kortare tid. annars kommer du få rörelse oskärpa på åkaren.
1/500 är absoluta minimum om man vill ha skarpa bilder.
titta efter blixtar där du kan ställa ner blixtstyrkan.
vivitar 285 har grymma tider och går att få tag på relativt billigt på ebay.
annars är sunpaks 555 en populär blixt.
dock kan det vara en ide att pröva med 2 billigare slavblixtar för att lära sig att sätta ljus osv, innan man lägger ner alla sina besparingar ; )

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar