ANNONS
Annons

ute efter ett ljusstark normal

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Jag har en Canon 550D och skaffade canons 50mm/ f1.8 II men tycker jag kommer lite för nära med den med jämna mellanrum och söker ett 30mm objektiv istället.

Har spanat in
Sigma 30mm F1,4 EX DC HSM Canon

Detta kostar ca 4000:- vilket är en nivå som är lagom för min ekonomi.
Vad finns det för fler objektiv i denna prisklass och bländare som jag borde överväga istället.

Vill framför allt ha objektivet för att fota personer och djur inomhus utan blixt.
Har inget emot att få en fin bakgrundsoskärpa i bilderna....

Tittar jag på rätt typ av objektiv eller borde jag vända blicken åt något annat håll?

/Jörgen

Har spanat in

Vad finns det för fler objektiv i denna prisklass och bländare som jag borde överväga istället.
Hade själv samma frågeställning för ett par år sedan, tittade och kände på alla upptänkliga alternativ, t ex olika 24, 28 och 35 från Canon, Sigma m fl. Det enda som kändes som möjligt alternativ till Sigma 30/1,4 var Canon 24/1,4 -- men det är både löjligt dyrt och väldigt stort och tungt. Efter en justering hos Tura finns det inget att klaga på hos Sigma 30/1,4.

Kan du leva utan autofokus tycker jag du ska kolla in Samyang 35/1.4, de kan man få tag på för under 4000kr

Vill ha autofokusen och har därför inte tittat på Samyang och Ziess, trots att dessa objektiv lovordas men är rätt säker på att jag allt som oftast kommer sakna AF och då bli besviken..

Går i samma funderingar som trådskaparen och har kommit till ungefär samma slutsats...Sigma EX 30/1.4.
Kanske Sigma EX 24 och 28 1.8 kan vara vettiga alternativ? Eller???

sigma 24mm 1.8 macro e fasiken det roligaste objektiv jag nånsin ägt! Man kan göra så mycket skoj med den närgränsen plus 1.8 bländaren

Köpte själv Sigma 30/1,4 till min 450D i somras och jag är hur nöjd som helst med den. Tyckte också att EF 50/1,8 oftast kändes för snäv. Med Sigmagluggen får man ju förutom större bländare även snabbare och tystare AF. Hade dessutom tur med mitt exemplar, för jag har sluppit fokusjustera. Kan bara rekommendera den. :)

Jag är Nikonian men Canon 28mm f/1.8 är ett alternativ också som sen funkar till din framtida FF kamera också :)

Jag har en Canon 550D och skaffade canons 50mm/ f1.8 II men tycker jag kommer lite för nära med den med jämna mellanrum och söker ett 30mm objektiv istället.

Har spanat in

Vill framför allt ha objektivet för att fota personer och djur inomhus utan blixt.
Har inget emot att få en fin bakgrundsoskärpa i bilderna....

Tittar jag på rätt typ av objektiv eller borde jag vända blicken åt något annat håll?

/Jörgen

I den prisklassen är Sigmas 30mm f/1.4 oslagbart tycker jag. Enda nackdelen jag ser är att den inte fungerar lika bra om man uppgraderar kamera till fullformat. Jag är mycket mycket nöjd med mitt, sitter på nästan hela tiden.

Har i stort sett bestämt mig att det blir sigmas 30mm 1.4 som jag ska köpa, men nu kom julen och då gick ju alla pengar åt till julklappar så lär nog dröja ett par månader till innan jag har råd att köpa in objektivet.
Så eftersom inte budgeten tålde ett objektiv så köpte jag en ringbelysning till macrofotograferingen istället (vilket inte skyndar på inköpet av objektivet heller), måste ju ha nåt nytt skoj i fotoväskan till julhelgen...;P

Borde inte Canon komma med nån motsvarighet till Sigmas snart? Just nu finns ju inga alternativ förutom då kanske Canon 35 1.4 men då kostar det och är stort.

Sen funderar jag på det här med bildstabilisering i fasta objektiv. När ska det komma? Jag skiter fullständigt i om duktiga fotografer säger att de är tillräckligt snabba och att man därför inte behöver IS men så är ju inte fallet. Är det tillräckligt ljust så sitter mitt 15-85 på med 100% sannolikhet där skärpan är knivskarp och IS rena drömmen. Är bara i undantagsfall jag tagit nåt kort som är skarpare med mitt 50 1.8. Är det för mörkt måste man ju ändå köra full öppning och ganska långa slutartider (1/50) och utan IS är jag chanslös. I dagsläget åker 50an bara på om jag ska filma i riktigt dåligt ljust (dvs när 15-85an går över ISO3200).

Jag har kört Sigma 30/1.4 på APS-C och kör nu Canon 35/2 på FF. Jag tycker att sigmat är trevligare. Det är mycket tystare, bättre byggt och ger, om vi jämför på APS-C, en vidare bildvinkel och större ljusinsläpp.

Ef 35/2 är ju riktigt gammal konstruktion ca 20 år. Med surrig af. Men den har faktiskt några fördelar också, som att den är lätt och ca 1300 spänn billigare. Den ståtar med en riktigt trevlig närgräns på ca 25 centimeter. Det vore trevligt med en uppdaterad version som har rundare bländare och tystare af.

Sigma 30/1,4 verkar vara mycket uppskattad av sina ägare . Men den är inte så rosad i dom tester jag läst. Fast det är viktigast vad användarna tycker.
Själv har jag aldrig fotat med Sigma 30/1,4. Men jag har storebror Sigma 50/1,4. Det som stör mig med den är den tråkiga närgränsen. Varför finns det inga ljusstarka normaler med bra närgräns?
Jag tar nog oftare med mig ef 50/2,5 compact macro som är riktigt trevligt. trots sin uråldriga konstruktion (1987).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar