ANNONS
Annons

Utbyte av studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Pickamela

Aktiv medlem
Hejsan!

Före årskiftet köpte jag FalconEyes blixtar, se länk här: http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SB110BPKT

Jag har läst några inlägg som talar för och emot dessa blixtar, samt att vissa hävdar att man inte kan ta riktigt bra bilder utan riktigt bra ljus. Så, jag funderar på att sälja det paket jag har och uppgradera till Elinchrome eller Bowens (känner inte till det sistnämnda alls), men det är ju en sådan djungel av grejer att välja mellan. Jag antar att man lättast väljer utrustning utefter sitt behov, så jag tänkte klargöra det:

Jag vill kunna plåta både i traditionell studio och on location. Det är en fördel om blixtarna är portabla, med någon form av aggregat eller vad det kallas när man kan använda blixtarna utomhus. Jag vill kunna göra både karaktärsljus (som t.ex. http://www.morgannorman.com/portfolio4.html ) och mer rent ljus som på första bilderna här: http://www.gyllenborg.se/start.html

Vad behöver jag? Hur billigt kan man komma undan? Finns det något bra för t.ex. 5-6000kr? Det här är väldigt förvirrande.
 
Är Du nöjd eller är Du inte nöjd med Dina blixtar?
Är Du nöjd, behåll dom.
Är Du inte nöjd, köp Elin. :)
Jesper
 
Ljus är ljus oavsett om blixten är billig. Det som kan skilja mellan billiga blixtar och dyrare är bland annat snabbare uppladdningstid.

På billigare blixtar kan styrkan och färgtemperaturen variera lite mer mellan bilder eller om blixten varit igång länge.

Men det är inget som hindrar att man kan ta strålande bilder för det.
 
Pickamela skrev:
Hejsan!

Före årskiftet köpte jag FalconEyes blixtar, se länk här: http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SB110BPKT

Jag har läst några inlägg som talar för och emot dessa blixtar, samt att vissa hävdar att man inte kan ta riktigt bra bilder utan riktigt bra ljus. Så, jag funderar på att sälja det paket jag har och uppgradera till Elinchrome eller Bowens (känner inte till det sistnämnda alls), men det är ju en sådan djungel av grejer att välja mellan. Jag antar att man lättast väljer utrustning utefter sitt behov, så jag tänkte klargöra det:

Jag vill kunna plåta både i traditionell studio och on location. Det är en fördel om blixtarna är portabla, med någon form av aggregat eller vad det kallas när man kan använda blixtarna utomhus. Jag vill kunna göra både karaktärsljus (som t.ex. http://www.morgannorman.com/portfolio4.html ) och mer rent ljus som på första bilderna här: http://www.gyllenborg.se/start.html

Vad behöver jag? Hur billigt kan man komma undan? Finns det något bra för t.ex. 5-6000kr? Det här är väldigt förvirrande.

till bowens gemini-blixtar finns batteripack som gör att du kan köra "on-location" även utan två hål i väggen, kostar runt 5000 tusen, en kompaktblixt, typ gemini 250W eller 500w, går på ungefär lika mycket.
Bowens är rejäla grejer med bra kvalitet, dom laddar snabbt även på full effekt (på batteri går det långsammare).

sen behöver du ett ljusstativ (500sek), och ett stort paraply eller en större softbox (gärna 100x140),
paraply är mest praktiskt om man ska ta med sig grejerna, dessutom billigare, så kanske bra att börja med ett sånt. En större reflexskärm är också bra att ha om man bara har en blixt.

Bowens säljs här t ex:
www.dito.se
Kunnigt folk med jättebra service.

pirattillbehör (softboxar etc) till bowens (bajonettfattning) finns också att få tag i t ex:

www.photax.se

Betydligt billigare än original.

Om du vill vara portabel utan att behöva släpa, så är en variant att köra med din vanliga kamerablixt som du monterar på ett tilthuvud i ett stort paraply.

http://www.studiokitdirect.co.uk/category.php?cat=Lighting&sub=Lastolite+Umbrella

Sen är det alltid bra att ha fler blixtar för att belysa bakgrund, som hårljus etc, beroende på vad det finns för tillbehör till dina gamla blixtar kan ju det vara en variant att använda dom till det i studion.
 
Svar till Jesper:
Jag har inte fotat så mycket med de här blixtarna, kanske fem-sex gånger. Men jag tycker att softboxen känns för liten och att stativen är rangliga. Hur just själva blixtarna är vet jag ju inte, eftersom jag inte har något att jämföra med. Men jag vill nog ha mer ljusstyrka i dem än 110W, har jag insett.

Och jag frågade just om hjälp till att välja bland Elinchromes sortiment. Jag vet inte vad som är vad och vad man behöver.
 
Till Göran:

Tack så mycket för all info! Jag tror dock att det där är lite över min prisklass. Eller är det helt enkelt så mycket man måste punga ut med för att få sina blixtar portabla?
 
Jesper ska du inte lyssna på, det är klart du ska köpa Bowens! ;)
Och som svar på din sista fråga, det drar lätt iväg i pris, särskilt om du ska vara portabel.
Jag kör med Bowens och batteripack, men jag ska erkänna att jag inte har använt batteripacket mer än vid två locations, so far. Bowens stativ är Manfrotto. Mycket stabila, även standardstativet.

Jesper K skrev:
Är Du nöjd eller är Du inte nöjd med Dina blixtar?
Är Du nöjd, behåll dom.
Är Du inte nöjd, köp Elin. :)
Jesper
 
Jag använder 2 st Elinchrome FX 400. Jag är mycket nöjd med blixtarna. De enkla stativen är lite klena, funderar på att skaffa två kraftigare. Om jag hade handlat idag skulle jag nog valt Elinchrome D-Lite 4 (6995 på Scandinavian Photo) och kompletterat med två rejäla stativ, kanske SP's egna stativ á 595:-.
Jag har en liten (60x60cm) softbox samt en lite större Elinchrome Recta lite (72x175 cm) Är mycket nöjd med den senare. Sedan har jag köpt en sats bikakeraster 8, 12, 20 och 30 grader.
Det som ligger närmast just nu är två stativ och ytterligare en blixt (troligen en st D-Lite 4). Jag tycker jag behöver tre ljuskällor för att kunna göra det jag vill.
Det drar iväg även om man köper billiga blixtar. Men Elinchrome funkar mycket bra. Är värda pengarna tycker jag (även om det svider i plånboken).
 
Pickamela skrev:
Till Göran:

Tack så mycket för all info! Jag tror dock att det där är lite över min prisklass. Eller är det helt enkelt så mycket man måste punga ut med för att få sina blixtar portabla?

kan vara så, DYRARE alternativ finns det i alla fall, typ "Elinchrome Ranger",

men en valig kamerablixt + tilthuvud + paraply + ett stativ är ju kanske lite mer överkomligt,
nån form av synk måste du kanske ha också, beroende på vad du har för kamera,

man måste inte ha dyra grejer,

här hittar du interfit stellar 300 som har bowenskompatibla tillbehör (nått batteriaggregat finns inte till den dock), softboxen som ingår är för dålig dock..samma som du har redan typ..

http://www.photax.se/indx/indxstd.htm
 
Michaela, ser man krasst på saken så finns det nästan alltid möjlighet till nätanslutning. Man kan dra kablar genom fönster eller whatever... även on location. Skarvsladd på rulle alltså ska du ha, och Elinchrom...
 
Med 5-6000:- i budget så är du ju knappast Profsfotograf som tjänar multum på dina bilder (ännu). Jag skulle föreslå att du kollar in på www.kaffebrus.com och köper ett studioset därifrån som klarar av dina behov.

http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-300w-235.html

För att fotografera on location så krävs det en spänningskonvertor som kan omvandla 12Volt DC till 240Volt AC Sådana finns att köpa för ca 1000:- SEK. Dock är dom inte så snabba på att ladda blixtarna. Det tar ca 10-15 sekunder att ladda till full styrka. Å andra sidan aå kan du ju skjuta av 2-300 bilder med blixt on location på en batteriladdning (12volt-60 Ah)

Elinchrom klarar precis det samma på mycket kortare tid och till mycket högre kostnad. Den dan du kan få (bra) betalt för dina bilder så kan du ju investera i finare grejor, tills dess lägg inte ner en förmögenhet i Elinchrom blixtar.
Elinchom kommer snart att få rätta till sina priser efter vad kineserna tar, detta för att kunna överleva, då kommer dina dyra blixtar att falla rejält i pris och värde. Kvittar vad det står på dem....
 
Senast ändrad:
Häng inte upp dig så mycket på blixtarna. Det är ljusformarna som gör det mesta jobbet. Har du bara ett 60cm paraply eller en pytteliten bouncer så spelar det ingen roll om det står "kinablixt", Pro, eller Bowens på blixten. Visst är det vissa hanteringsmässiga fördelar med de dyrare aggregaten, men med en så liten budget så skulle jag nog satsa pengarna på ljusformarna. Tänk på att det inte så sällan går åt minst 4-6 ljuskällor, speciella blixtar, t.ex. ringblixt, striplight, eller 3 meters paraplyer för att få de där coola bilderna man ser i de dyra glansiga magazinen.
Köp inte för kraftiga aggregat. Det kan även bli problem med att du inte kan använda en stor bländare, om du köper för kraftiga aggregat som inte kan skruvas ner tillräckligt i effekt.
 
Portabelt elverk?

Jag vet att det har varit uppe i nån tråd för länge (?) sedan men ändå. Det kanske kan vara ett alternativ, ett portabelt elverk. De kostar inte så värst mycket ju och är smidiga att ta med. 1000 w borde ju räcka att driva ett blixthuvud iaf. Väsnas inte så det stör heller om man har en sladd lång nog så man kan ha elverket på lagom avstånd från platsen där man plåtar.
 
Tack för alla svar!

Jag kommer nog att göra som så att jag försöker hitta en större softbox som är kompatibel med min blixt och stativet, och behålla resten av det jag har. Kanske ska man uppgradera själva kamerautrustningen istället? ;)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar