Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utbildningar

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus-a

Medlem
Är lite förvånad. Ett superforum som fotosidan.se och bara 3 mindre diskussioner om utbildningar.

Med dryga 160 000 medlemmar är jag övertygad om att fler än jag går i tankar på att utbilda mig och bli fotograf på riktigt. Och framför allt måste en hel del av er här på forumet ha gått en av alla dessa utbildningar som finns.

Själv är jag utbildad musiker och har därifrån erfarenheten att det finns ganska tydliga rangordningar när det gäller vilken skola som är "hetast" och var vilken inriktning gäller och var det är svårt att komma in och vilken skola som är lämplig inkörsport till bättre utbildningar etc. etc.....

Om detta kan jag inte hitta någon information här på sidan.

Snälla hjälp mig reda ut lite i jungeln.
Vilken skola går du på/ har du gått på?
Hur var den? Hur svårt är det att komma in på den?

Tusen tack på förhand.
Magnus

Jag studerar just nu på gymnasienivå, vilket jag förstått att du redan gjort, och pluggar då på en linje som kallas Hantverk Foto. Från att ha hört de äldre eleverna prata lite så verkar många vilja söka sig vidare till Mittuniversitetet i Sundsvall där de bland annat har en utbildning kallad Bildjournalistik om jag inte missminner mig. Den utbildningen har jag hört flera prata gott om så det kan ju vara något att kika upp.

Tack för svar.

Den verkar absolut bra. Någon som gått där och har något att säga?
Känner mig dock inte så manad att bege mig högre än Sthlm. Ultimat är Skåne eller Sthlm/Gbg.

Hej,

Går i samma tankar som dig. Har funderat på antingen Berghs eller Kulturama. Någon som har någon erfarenhet från dessa skolor?

//Nicklas

Tror att bristande intresse i tråden utbildning också delvis beror på att foto är en branch som inte utbildning i klassisk betydelse, dvs skola i form av klassrum och lärare, har varit så stark. eller av betydlse. den är växande, men inom branchen är det detsamma har du pluggat eller var, det är resultatet som räknas och det som diskuteras eller vem du plåtar för.

Det är ironiskt faktiskt, ifall nån råkar fråga var jag pluggat, och jag berättar att jag inte pluggat så brukar reaktionen vara possitivare (känns dety som) än om jag hade pluggat : / tor det är ganska få yrken nu med eftertanke som har den tendensen.

Hej,

Går i samma tankar som dig. Har funderat på antingen Berghs eller Kulturama. Någon som har någon erfarenhet från dessa skolor?

//Nicklas

En vän till en vän jobbar som fotograf/bildredigerare och gick Kulturamas fotolinje. Om han är nöjd vet jag inte, men han är väldigt duktig och tar extremt fina bilder. Själv gick jag Kulturamas filmproduktionslinje och måste säga att den gav en en god insikt i vad yrket går ut på, samt en bra grund att stå på. Något dålig organisering med uppslutningen av elever på lektionerna och ibland FÖR lösa tyglar och en "det där fixar ni själva"-attityd, men jag kan tänka mig att det är annorlunda på fotolinjen eftersom man SKA klara sig själv på ett annat sätt där.

Bäst med Kulturama är kontakten man får med likasinnade som GARANTERAT kommer hjälpa en i framtiden. Flera av mina kompisar jobbar som regissörer, filmfotografer etc och många av dem har gått vidare till att jobba med TV. Har du nåt annat sätt att få kontakter så tror jag du lär dig hantverket minst lika bra nån annanstans genom att kasta dig ut i arbetslivet direkt - genom att assa ett tag och slipper då betala den dyra terminsavgiften.

Funderar själv i samma banor som du dock, ska följa detta med spänning :)

Jag håller med Magnus...förvånande att det inte finns fler trådar om utbildning!
Jag puffar gärna lite för den här tråden. Är just nu lite sugen på att få en "ordentlig" utbildning. Jag har tagit några enstaka kurser, men jag känner att jag saknar djupet.

Har kikat lite på Gamleby, Berghs och Kulturama. Jag har dock svårt att se att jag skulle kunna fixa Gamleby med tanke på att jag har familj och inte kan flytta. Berghs verkar bra, men dyrt. Kulturama verkar också bra.. Ja, det är svårt helt enkelt!

Ni som har nån erfarenhet, kom gärna med råd! :)

Hej, hösten 2009 började jag på Ålands Folkhögskola. Jag studerade Naturfoto under Andy Horner och blev klar i maj förra året. Sökande från hela norden men mest från Sverige, Finland och Åland. Dom brukar ta in 8 elever men det året jag gick tog dom in 12 av 56 sökande.
Jag stormtrivdes verkligen på den utbildningen. Jag var självlärd när jag började där, kunde ingenting om bländare och slutartid utan testade mig fram. Efter några veckor kunde jag det och kände verkligen att jag utvecklades.
Vi reste till Kuhmo vid Ryska gränsen och fotograferade björn och varg från gömslen, vi reste till Ramsvikslandet med Patrik Larsson och hade både Anders Geidemark och Terje Hellesø på besök.
:)

Hej Erika!

Låter jättespännande och som en kul upplevelse! Nu är dessvärre inte Naturfoto min grej men tack för tipset ändå!

Hej, hösten 2009 började jag på Ålands Folkhögskola. Jag studerade Naturfoto under Andy Horner och blev klar i maj förra året. Sökande från hela norden men mest från Sverige, Finland och Åland. Dom brukar ta in 8 elever men det året jag gick tog dom in 12 av 56 sökande.
Jag stormtrivdes verkligen på den utbildningen. Jag var självlärd när jag började där, kunde ingenting om bländare och slutartid utan testade mig fram. Efter några veckor kunde jag det och kände verkligen att jag utvecklades.
Vi reste till Kuhmo vid Ryska gränsen och fotograferade björn och varg från gömslen, vi reste till Ramsvikslandet med Patrik Larsson och hade både Anders Geidemark och Terje Hellesø på besök.
:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar