Annons

Utbildningar.. Ångest!

Produkter
(logga in för att koppla)

Acer8m

Ny medlem
Hejsan!


Fyller 21 iår och hade väl tänkt att försöka plugga vidare som Fotograf. Har fotat i några år nu på mestadels Hobby/entusiast nivå men känner att jag hade velat ha det som yrke.

Har haft en del fotojobb för olika företag och verkligen trivits att kunna ha min kamera som redskap när jag jobbar.

Söker nu runt bland utbildningar och känner mig bara helt vilse.. =(

En högskole utbildning hade inte vart fel känner jag. Dock känns 3 år som en vääldigt lång tid.

Har sökt 2 år till Fotografutbildningen som Studium har här i Göteborg men inte kommit in. Studium känns bra, är dock ingen Högskole utbildning men de erbjuder ju en längre praktikperiod.

Har kollat Fotoskolan i Stockholm som oxå verkar helt okej. Dock fattar ja inte riktigt vilken genre av utbildnignar den tillhör då den varken är Högskoleutbildning eller en KY.. =/


Än så länge fotar jag nästan vad som helst, aldrig testat på studio men det verkar väldigt kul. Mina största intressen är, förutom foto, bilar/motorsport och resor. Så hade verkligen viljat jobba som någonting inom det området.


Känner vi press att ja borde läsa på en högskola eftersom jag har inte har läst foto innan utan bara utövat det osv ( mkt självlärd ). Känner dock att 3 år är lång tid och när ja går ut kanske ja känner att detta är helt fel och slutar som bitter skolfotograf.

Studiums KY utbildning låter som drömmen, men blir 3:e året i rad nästa gång och kanske borde söka runt mer.

plugga i sthlm har jag inget problem med, men konkuransen verkar stenhård.


Shit vad ja bara svammlar...


Kan ingen där ute hjälpa mig??

Mår skitkass och har grov ångest över att ja inte vet va jag skall göra.

Försöker även söka efter flera fotoutbildningar, men hittar verkligen ingenting.

Vore väldigt tacksam för alla tips och ideer och kommentarer.

Mvh
 
Gå till närmaste affär där de säljer tidningar/magazine..och köp marsnumret av tidningen FOTO. Där har de listat en del olika fotoutbildningar - både svenska och utländska. Där beskrivs också vilka inriktningarna är, om skolan är kostnadsfri eller ej, vad som krävs för att bli antagen osv. Kanske lättar det på din ångest.. :)

Önskar dig lycka till..
 
Bra tips av Jonas!

Inte alla behöver skola/fotoutbildning för att tillägna sig nödvändiga kunskaper..

Jag har gått kreativt inriktade skolor och menar att det för MIn del varit minst sagt förnufftigt. Men jag hade också klarat mig utan skola och ändå haft liknande kvalitet i mina alster (tror jag). Men jag tror också att jag uppnått vissa kunskaper och erfarenheter som jag utan skola hade missat. Får väl säga att dessa aspekter är värt studielånen...;)



Jag tycker att du skall ta dig en funderare.

Det är nämligen hur du är som person, vad du har för vinkel på ditt fotointresse och vad du nu känner att du ev vill inför framtiden som bestämmer vilken skola som är den rätta för dig. Kanske är ingen skola rätt för dig, eller till och med skulle alla fungera bra för dig...

Ex, är du en driftig person som gärna skapar egna fotorelaterade uppdrag, knyter kontakter och är engagerad och i en progressiv utveckling,, ja då rekommenderar jag en skola som släpper fram din talang och inte formar dig i sitt fast uppsatta skal och form! Det finns skolor som släpper fram eleverna på ett fruktbart sätt, med det kräver också motivation och driftighet. Har man inte det så har man kanske valt fel skola.

Ex, är du en kille som är nyfiken på foto som konstform och uttryck men inte riktigt är på det klara över vilka bilder som är typiskt dina och som själv känner att du vill ha ledning och stöd,, ja då rekommenderar jag en skola som har ett konkret schema och upplägg. Ett upplägg där du känner dig trygg och väl till pass generellt..

Det var ngr tankar.. Det gäller med andra (och långt färre) ord att hitta den skola som passar bäst för ens egen situation/motivation och person.


Lycka till!

MVH Niclas,


EDIT:
Själv så har jag studerat (också viss undervisning) bla vid denna Norska folkhögskola.
(Se Fredrik Ödmans läckra inledande bilder till sidan!! Ödman är gästlärare vid skolan varje år).
www.lofoten.fhs.no
 
Tack Niclas! och tack för det snabba svaret...

Så som jag känner nu låter alternativ 1 mest vettig, en skola som låter mig utvecklas fritt.
Har varken läst Foto A lr B men ändå har jag fotat åt både Göta Kanal och bland annat gjort produktbilder åt Sportson.

Det jag känner att jag vill jobba med är väl mkt extremsporter, motorsport, bilar, båtar mc osv. Även porträtt är kul men kanske av det lite mer vildare slagt än vanliga Studentfoton..

Älskar och har inga problem att resa mkt, så att jobba för en eller flera tidningar låter för mig mycket lockande. Jag älskar att ta bilder som folk får folk att utöva det jag avbildar, eller för den delen ta bilder som folk fastnar framför. Att bli dagspressfotograf eller liknande tror jag inte skulle vara min grej, även om jag har hört att man kan få många kontakter via dagstidningar osv.

Ett exempel är James Holm ( Jamesholm.se )
Han fotar mkt av det jag vill göra. Bilar, skidor, konserter osv.

Det är den typen av fotografinriktning jag känner att jag hade viljat testa på eftersom det inte skiljer mkt från det livet jag lever idag.


Som sagt, vill kombinera min passion för bilar och resande osv med mitt fotande då jag själv tror att det är då jag får som bäst resultat.

Vart/vad bör jag söka då? Eller bör ja bara starta eget? Vill helst gå en utbilding först då det är vissa saker jag är lite osäker på.. + att det skadar aldrig att ha det bland sina meriter..

Känns som att de flesta fotoskolar utbildar en till en piprökande estet nisse som tar suddiga biler av stolar och sen kallar det konst..[;)]Och det är det sista jag vill bli.. :p





Niclasfoto skrev:
Bra tips av Jonas!

Inte alla behöver skola/fotoutbildning för att tillägna sig nödvändiga kunskaper..

Jag har gått kreativt inriktade skolor och menar att det för MIn del varit minst sagt förnufftigt. Men jag hade också klarat mig utan skola och ändå haft liknande kvalitet i mina alster (tror jag). Men jag tror också att jag uppnått vissa kunskaper och erfarenheter som jag utan skola hade missat. Får väl säga att dessa aspekter är värt studielånen...;)



Jag tycker att du skall ta dig en funderare.

Det är nämligen hur du är som person, vad du har för vinkel på ditt fotointresse och vad du nu känner att du ev vill inför framtiden som bestämmer vilken skola som är den rätta för dig. Kanske är ingen skola rätt för dig, eller till och med skulle alla fungera bra för dig...

Ex, är du en driftig person som gärna skapar egna fotorelaterade uppdrag, knyter kontakter och är engagerad och i en progressiv utveckling,, ja då rekommenderar jag en skola som släpper fram din talang och inte formar dig i sitt fast uppsatta skal och form! Det finns skolor som släpper fram eleverna på ett fruktbart sätt, med det kräver också motivation och driftighet. Har man inte det så har man kanske valt fel skola.

Ex, är du en kille som är nyfiken på foto som konstform och uttryck men inte riktigt är på det klara över vilka bilder som är typiskt dina och som själv känner att du vill ha ledning och stöd,, ja då rekommenderar jag en skola som har ett konkret schema och upplägg. Ett upplägg där du känner dig trygg och väl till pass generellt..

Det var ngr tankar.. Det gäller med andra (och långt färre) ord att hitta den skola som passar bäst för ens egen situation/motivation och person.


Lycka till!

MVH Niclas,


EDIT:
Själv så har jag studerat (också viss undervisning) bla vid denna Norska folkhögskola.
(Se Fredrik Ödmans läckra inledande bilder till sidan!! Ödman är gästlärare vid skolan varje år).
www.lofoten.fhs.no
 
Hm...

Befinner mig i exakt samma sits som du. Visst är det för illa ibland alltså, men det gäller bara att våga ta steget.

Min dröm är att göra fotoböcker etc. på olika intressen som jag har, dels bilar, Något för dig kanske?
 
Spana in skolan som jag går på nu (2 år KY, 1/3 praktik).
www.brobygrafiska.se
finns dock inte så jättemycket info där.
Bättre tips är kanske att kolla in på våran bildpool på fotosidan! brobygrafiska bildpool heter den tror jag. Där kan du säkert få ett humm om vad som sker. Annars kan du ju alltid skriva nåt i min gästbok.
Tror Broby skulle passa om du söker en bred utbildning under 3 år.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.