Annons

utbildning till bildredigerare samt retuschör?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Hej!

Har sökt runt på webben men hittar inget därför skriver jag här och frågar er.

Är det någon som vet var man kan utbilda sig till bildredigerare samt retuschör?

Är det grafisk formgivare man ska utbilda sig då inom eller finns det utbildningar enbart för retuschörer samt bildredigering?

Tacksam för svar!
Mvh Lina Svensson

Jag är också inne på samma spår som Lina. Finns det någon som har ett litet tips?

Har du hittat någon information, Lina? Vi kanske kan hjälpa varandra i vårat letande...

Mvh
//Jessica

Vad jag vet finns det i Sverige ingen utbildning till retuschör.
Mitt tips är att lära sig kroki och målning innan man går in för att bli retuschör.

De flesta skickliga retuschörer är skickliga på att måla och teckna.

För att bli bildredigerare kan man gå en Photoshopkurs för att lära sig bildbehandling.
Hmm, kanske skulle man starta en utbildning till bildredigerare på en vecka? kanske finns där en marknad. :)

Jag har jobbat som det och undervisar också i Photoshop.

Mipert> Låt mig få en sak klargjord, är inte bildredigerare, retuschör samma sak? Det fick jag för mig...

I så fall ska jag inte alls satsa på retuschör, för jag kan inte teckna, måla för 5öre.

Ska nog satsa på bli grym i photoshop istället (kan ingenting för tillfället), så jag får nog gå lite ps kurser eller lära mig själv.

Tack för svar mipert!

Jessica> Jag hade tänkt söka in till fotoskola i höst och där vet jag att dom har kurser i photoshop.

Annars kan man nog söka lite enstaka kurser enbart i photoshop, tror att folkhögskolorna runt om i landet har lite sådana, har också sett att olika företag erbjuder kurser i ps, problemet är bara att det kostar skjortan. Man får väl köpa sig en photoshops bok och sitta och pilla en massa, på det sättet kan man ju lära sig en hel del antar jag.

Mvh Lina

Linis skrev:
Mipert> Låt mig få en sak klargjord, är inte bildredigerare, retuschör samma sak? Det fick jag för mig...

För mig är bildredigerare den som sitter på exempelvis en dagstidning och behandlar fotografernas bildmaterial. Tar emot filerna och färdigställer dem för tryck samt skickar dem till redigeraren/layout.

Vad gäller Photoshop finns det lösa planer att det utbildningsföretag jag håller föreläsningar åt kanske kan sätta ihop kortkurser för billig penning åt Fotosidans medlemmar.

Exempelvis Photoshop på två dagar.

mipert skrev:
För mig är bildredigerare den som sitter på exempelvis en dagstidning och behandlar fotografernas bildmaterial. Tar emot filerna och färdigställer dem för tryck samt skickar dem till redigeraren/layout.

Vad gäller Photoshop finns det lösa planer att det utbildningsföretag jag håller föreläsningar åt kanske kan sätta ihop kortkurser för billig penning åt Fotosidans medlemmar.

Exempelvis Photoshop på två dagar.

okej, vad är då retuschör för dig?

Låter superkul med en ps kurs, men det lär väl bli i Malmö antar jag :-(

>> Lina:

Jag kan inte heller måla, men det gör väl inte retuschörer och bildredigerare - utan snarare illustratörer - så har i alla fall jag uppfattat det. Retuschörer reproarbetar väl bilder? Så då borde retuschering vara ungefär samma sak som bildredigering.

Det bästa är nog att läsa böcker runt retuschering och lära sig själv genom Photoshop. Det finns också några Photoshop kurser, som du skriver, men jag har inte hittat någon mer djupgående. Jag är inte längre intresserad av de grundläggande kunskaperna...

Har du funderat något på SFF:s kurs Auktoriserad digitalfotograf? Där ingår mycket bildredigering har jag uppfattat det som...
Någon som har läst den?

Tipsa gärna om du hittar något, Lina! :0)

Mvh
//Jessica

Senast ändrad:
mipert skrev: vad gäller Photoshop finns det lösa planer att det utbildningsföretag jag håller föreläsningar åt kanske kan sätta ihop kortkurser för billig penning åt Fotosidans medlemmar.

Jag tycker att det låter som en jättebra idé. Det enda problemet är att dessa kurser skulle vara på distans. Det skulle bli bra så mycket enklare för många intresserade då.
Jag pluggar heltid i Sundsvall och har inte möjlighet att till exempel ta mig till Stockholm för en kurs. Men det borde säkert gå att sätta ihop en sådan kurs på distans också, varför inte?

Mvh,
//Jessica

Jessica_ skrev:

Har du funderat något på SFF:s kurs Auktoriserad digitalfotograf? Där ingår mycket bildredigering har jag uppfattat det som...
Någon som har läst den?
Vad är SFF:s kurs för något? Låter intressant, berätta mer.

Tror själv jag ska söka in till Gamleby fotoskola till hösten, men är även öppen för andra förslag.

//Lina

Jessica_ skrev:
...Har du funderat något på SFF:s kurs Auktoriserad digitalfotograf? Där ingår mycket bildredigering har jag uppfattat det som...
Någon som har läst den?..

Jag skall tenta av den till våren.

Det är en kurs på cirka fem träffar (är man inte i Stockhoml går det via videokonferens) där man lär sig hantera de frågor som har med digitalbild att göra.
Framförallt färghantering och lämna filer för tryck. En del om lagring och arkivering av filer ingår.
Det är ingen Photoshopkurs för den som vill lära sig hantera lager och markeringar.

Faktum är att det krävs att man klarar av ett inträdesprov innan man får börja kursen.
Jag kan bjuda på en fråga ut testet:
Hur påverkas utseendet på en bild om du skärper den med ett högt eller lågt värde på ”Radie” i Photoshops dialogruta för oskarp mask?

Man måste vara medlem i SFF och kursen kostar cirka 5500+moms.

Jag har ingen lust att gå kursen utan tar möjligheten att tenta av den till våren.

Bildretusch för mig handlar om att plocka bort finnar, snygga till korkar på flaskor, byta ut rumsinteriörer och minska bysten på Carola.

På Oriflame jobbar retuschörer, på Sydsvenska Dagbladet jobbar bildredigerare.
Enligt min syn på saken.

mipert skrev:

Bildretusch för mig handlar om att plocka bort finnar, snygga till korkar på flaskor, byta ut rumsinteriörer och minska bysten på Carola.

På Oriflame jobbar retuschörer, på Sydsvenska Dagbladet jobbar bildredigerare.
Enligt min syn på saken.
Okej, men då är det nog retuschör jag vill bli trots allt. Tycker det är otroligt kul och fashinerande vad man kan göra med folk i datorn.

Mvh Lina

Man borde väl kunna jobba som retuschör i photoshop?

Jag menar, man behöver väl inte vara duktig på att rita för hand för det. Det är ju helt annorlunda att kunna retuschera bilder i photoshop än att kunna måla en teckning/målning.

Hrm, finns det någon marknad för det tror ni?

Skulle väldigt gärna jobba för något modemagasin och redigera deras modebilder, ta bort finnar etc på modeller.

Linis skrev:
...Jag menar, man behöver väl inte vara duktig på att rita för hand för det. Det är ju helt annorlunda att kunna retuschera bilder i photoshop än att kunna måla en teckning/målning...

Nej man måste inte vara duktig på att måla för att plocka bort lite finnar, det kan jag lära dig på fem minuter.

Däremot handlar avancerad retusch ofta om att med små lätta penseldrag (i Pshp) förändra ytan på ett ansikte och att lägga till saker som inte kom med vid fotograferingen.
Så att ha en viss träning i att tecka/måla är nyttigt. Men inte absolut nödvändigt.

Titta på Fotosidans Christel som är duktig på att retuschera. Hon är väldigt duktig på att måla, både med penna och i datorn, och det är nog hemligheten bakom hennes skicklighet.

Vill jobba för ett modemagasin?
Kontakta dem då, fråga vem som gör deras retusch och fråga om du får hänga på en dag eller en vecka för att känna på hur det är.

mipert skrev:
Däremot handlar avancerad retusch ofta om att med små lätta penseldrag (i Pshp) förändra ytan på ett ansikte och att lägga till saker som inte kom med vid fotograferingen.
Så att ha en viss träning i att tecka/måla är nyttigt. Men inte absolut nödvändigt.

Vill jobba för ett modemagasin?
Kontakta dem då, fråga vem som gör deras retusch och fråga om du får hänga på en dag eller en vecka för att känna på hur det är.

Jo det kanske man skulle göra.

Men sen då? Måste man inte gå ngn utbildning för att kunna lära sig allt? Och vad är det då för utbilding man ska läsa? Photoshop utbildning eller?

Tack!
Lina

Linis skrev:
Okej, men då är det nog retuschör jag vill bli trots allt. Tycker det är otroligt kul och fashinerande vad man kan göra med folk i datorn.

Lina, du och jag är nog intresserad av ungefär samma sak. Jag vill också bli retuschör och pilla med bilder, tycker det är superskoj. Synd att det inte finns någon utbildning där man verkligen blir Photoshop-proffs, eller i alla fall blir riktigt duktig på att retuschera bilder :0)

Småkurser här och där känns inte lockande, men det är väl det enda som finns. Visst är det väl konstigt att det inte finns en renodlad utbildning för retuschörer idag, med all digitalteknik? Det tycker i alla fall jag...

Mvh
//Jessica

Håller med helt och hållet med. Men nått borde det finnas det tycker man ju.

Frågade Christel (här på fotosidan) vad hon hade lärt sig allt och hon berättade hon lärt sig de mesta själv, hon hade dock tagit grundkurs i photoshop. Numera praktiserar hon lite då och då på ett företag som retuschör.
Antar att det är den vägen man får ta...

Synd att det inte finns utbildningar, hittar du något så hör av dig!

//Lina

Joo, jag skulle tippa att den bästa vägen är att bara träna, träna, träna. Jag sitter och pillar i Photoshop och läser en massa tutorials på Internet, med tips på bildredigering osv. De bästa sidorna jag har hittat än så länge är:

www.thinkdan.com/tutorials/photoshop.html

och:

www.refdev.com/tutorials/Photoshop/Photos/

Det är bara att suga åt sig tips och testa själv. Om jag ser något tufft frågar jag hur det är gjort och försöker att lära mig själv. I detta fall är det faktiskt bra att "härmas" för att lära sig själv. Inget ont med det :0)

Vi får tipsa varandra du och jag, när vi hittar någon bra sida med tips, eller någon utbildning.

Lycka till...

Kram
//Jessica

Det är tur att det finns sådana som ni då jag tex. är alldeles för rastlös för att kunna sitta allt för länge framför datorn och arbeta fram den bild jag vill ha.
Därför kunna beskriva vad jag vill göra med bilden och sedan få det gjort på ett snygt sätt utav personer med erat intresse för det är ju suveränt..

Hoppas ni når era mål inom en snar framtid.

Jessica vi måste ta den där fikan vi mailade om jag är ledig nästa vecka och babbla foto...

/John

John, är du uppe så sent på nätterna? Vad gör du egentligen vid den tiden? ;)

Jo, tack, jag vill också tro att någon ska ha användning för mig, i framtiden. När du är en rik fotograf kan du väl anställa mig eller nåt :0)

Go natt!

//Jessica

Jessica_ skrev:
John, är du uppe så sent på nätterna? Vad gör du egentligen vid den tiden? ;)

Jo, tack, jag vill också tro att någon ska ha användning för mig, i framtiden. När du är en rik fotograf kan du väl anställa mig eller nåt :0)

Go natt!

//Jessica

Jobbat natten men nu (mondag norgon) går jag av passet och är ledig en hel vecka =)

Men Jessica det kanske blir du som får anställa mig =) U nerver Know.... *S*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar