Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utbildning inom foto i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

irenea

Aktiv medlem
Jag är lite sent ute kanske, men liite tid har jag på mig i alla fall ;)
Jag bor på åland och skulle gärna vilja studera foto i Sverige nu till hösten. Har letet runt lite bland olika folkhögskolor, bl.a. Kjesäter som jag tycker verkar bra, har någon erfarenhetr av denna skola eller har någon hört något om den? Sedan har jag tittat lite på Fotoskolan i Biskops-Arnö, men den känns nästan för "proffsig", alltså att jag inte är tillräckligt kvalificerad för den, veta kan jag ju inte men.. :p

Har ni tips på fotoskolor eller folkhögskolor med fotoinriktning?
Till saken hör också att jag INTE har någon tidigare utbildning inom foto som t.ex. Foto A eller B, vi har inga sådana linjer i gymnasien här i Finland (gymnasiet går jag dock ut nu i vår), och jag vet att vissa utbildningar kräver dessa...

Jag är orolig att jag inte blir antagen till någon skola, det skulle vara hemskt...

Hoppas ni har något tips? är otroligt tacksam för allt! :)

(PS, någon som vet vad för sorts foton det är bäst att skicka till skolorna som arbetsprover? ;))
 
Kan slänga in ett tips om Gotlands Folkhögskola. Det var ett par i klassen som började från noll när vi kom hit, men ganska snabbt så ligger alla på samma nivå.
 
Förra numret (inte det senaste) av tidningen Foto hade nog en sammanställning över fotoutbildningar och vad som krävdes för att gå de olika? Se om du kan få tag i den!
 
Jag är lite sent ute kanske, men liite tid har jag på mig i alla fall ;)
Jag bor på åland och skulle gärna vilja studera foto i Sverige nu till hösten. Har letet runt lite bland olika folkhögskolor, bl.a. Kjesäter som jag tycker verkar bra, har någon erfarenhetr av denna skola eller har någon hört något om den? Sedan har jag tittat lite på Fotoskolan i Biskops-Arnö, men den känns nästan för "proffsig", alltså att jag inte är tillräckligt kvalificerad för den, veta kan jag ju inte men.. :p

Har ni tips på fotoskolor eller folkhögskolor med fotoinriktning?
Till saken hör också att jag INTE har någon tidigare utbildning inom foto som t.ex. Foto A eller B, vi har inga sådana linjer i gymnasien här i Finland (gymnasiet går jag dock ut nu i vår), och jag vet att vissa utbildningar kräver dessa...

Jag är orolig att jag inte blir antagen till någon skola, det skulle vara hemskt...

Hoppas ni har något tips? är otroligt tacksam för allt! :)

(PS, någon som vet vad för sorts foton det är bäst att skicka till skolorna som arbetsprover? ;))



Kjesäter var intressant till en början.
Gjorde en intresseanmälan i April månad, har inte hört något sen dess.
Så jag ställer mig tveksam till hur seriös den utbildningen är.
 
Kjesäter var intressant till en början.
Gjorde en intresseanmälan i April månad, har inte hört något sen dess.
Så jag ställer mig tveksam till hur seriös den utbildningen är.

Jag har också gjort en intresseanmälan för ett tag sedan, och har inte heller hört något av dem :S Hörde av en som gick där att det var lite halvstruligt med lärare och sådant, tyvärr :/ har du sökt/tänker du söka till något annat då?
 
Jag har också gjort en intresseanmälan för ett tag sedan, och har inte heller hört något av dem :S Hörde av en som gick där att det var lite halvstruligt med lärare och sådant, tyvärr :/ har du sökt/tänker du söka till något annat då?

Tänker söka Bildjournalistik uppe i Sundsvall.
Anledningen till att jag är intresserad av Kjelsäter är att då skulle jag slippa flytta från Örebro och det verkar vara en ganska fri utbildning där man får hålla på med sitt.

Dudå? Vad har du för planer?
 
Tänker söka Bildjournalistik uppe i Sundsvall.
Anledningen till att jag är intresserad av Kjelsäter är att då skulle jag slippa flytta från Örebro och det verkar vara en ganska fri utbildning där man får hålla på med sitt.

Dudå? Vad har du för planer?

Okej. Jo, jag tycker Kjesäters utbildning verkar bra, men... Jag tänker också söka till Sundvall och några folkhögskolor men jag hittar inte listan jag har på dem just nu ^^' Sen så har jag sökt till Yrkeshögskolan Novia i Finland.
 
...

Jag hörde av en att de ska lägga ner kjesäter??

Det är många skolor som lägger ner nu eller iallafall byter namn när alla Ky utbildningar ska försvinna.
 
vnf.fi

har själv gått på västra nylands folkhögskola i karis, finland.
vnf.fi

jag rekomenderar i så fall den digitala inriktingen framför den traditionella. utbildningen börjar på noll och du har möjlighet att lära dig mycket om du själv vill. jag kunde inte mycket rent fototekniskt när jag började där i höstas, men jag ville lära mig mycket och arbetade med fotograferandet även på fritiden, och nu har jag blivit antagen till en yrkesutbildning för fotograf i gamleby, så nog lärde jag mig väl endel! nu i år blir det nog en annan lärare än den vi hade förra året så jag kan inte säga mycket om det... lycka till med sökandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.