Annons

Utbildning , grundkurser, vidareutbildning, Hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lisaellinor

Ny medlem
Hallå här alla fotografer.

Jag vill så gärna börja studera fotografi och har hittat några olika skolor jag vill söka till.
Men på de flesta skolor krävs det att man antingen ska ha arbetserfarenheter av ämnet eller att man ska ha studerat de gymnasiala kurserna FOTO A och FOTO B. Alltså någon slags grundkurs antar jag, eller?
Vilka kurser efter gymnasiet motsvarar dessa kurser?
Kan man läsa in dem någonstans?
Jag har kollat på högskolor, vuxenutbildningar och allt möjligt, mailat och ringt överallt, men det finns ju inte en människa som verkar kunna eller veta någonting och alla bara skickar mig vidare!
Jag är helt lost i den här utbildningsvärlden!
Finns det någon som kan HJÄLPA mig kanske!?
Eller kanske någon som kan lära mig lite om teknik!?

TACK!
Lisa
 
Jag har läst både Fotografisk bild A och Fotografisk bild B på Komvux i Kungsbacka. Ifall det Komvux (eller annan vuxenutbildning) närmast dig har de kurserna är en annan fråga. Ofta har de en websida där du kan se alla kurser de erbjuder.
 
Tekniken är väldigt enkel inom foto. Den lär du dej genom att läsa lite böcker och prova dej fram. Att börja plugga fotoböcker av diverse fotografer från olika tidsepoker så lär du dej om bildspråk. Det är det som är det som foto handlar om. Så gäller det att plåta ut av helvete och möjligen hitta någon som du kan bolla ditt material med.
 
Hallå här alla fotografer.

Jag vill så gärna börja studera fotografi och har hittat några olika skolor jag vill söka till.
Men på de flesta skolor krävs det att man antingen ska ha arbetserfarenheter av ämnet eller att man ska ha studerat de gymnasiala kurserna FOTO A och FOTO B. Alltså någon slags grundkurs antar jag, eller?
Vilka kurser efter gymnasiet motsvarar dessa kurser?
Kan man läsa in dem någonstans?
Jag har kollat på högskolor, vuxenutbildningar och allt möjligt, mailat och ringt överallt, men det finns ju inte en människa som verkar kunna eller veta någonting och alla bara skickar mig vidare!
Jag är helt lost i den här utbildningsvärlden!
Finns det någon som kan HJÄLPA mig kanske!?
Eller kanske någon som kan lära mig lite om teknik!?

TACK!
Lisa

Vilka högskolor har du tittat på? :)
 
jag har tittat på några olika.. har hört att Gamleby ska vara riktigt bra, har några kompisar som har gått där, och så fotoskolan i sthlm. Men det är så svårt att bestämma sig för vart man vill ta vägen någonstans! Är även intresserad av köpenhamn, men har inte hört talas om någon bra skola där. Något tips kanske!? :)
 
Tekniken är väldigt enkel inom foto. Den lär du dej genom att läsa lite böcker och prova dej fram. Att börja plugga fotoböcker av diverse fotografer från olika tidsepoker så lär du dej om bildspråk. Det är det som är det som foto handlar om. Så gäller det att plåta ut av helvete och möjligen hitta någon som du kan bolla ditt material med.

Ja, det är väl det jag får göra helt enkelt. Så tråkigt att allt praktiskt ändå har något teoretiskt med sig som man måste kunna perfekt för att det ska bli bra! men vad bra att det är enkelt!! Tack för tipsen!
 
jag har tittat på några olika.. har hört att Gamleby ska vara riktigt bra, har några kompisar som har gått där, och så fotoskolan i sthlm. Men det är så svårt att bestämma sig för vart man vill ta vägen någonstans! Är även intresserad av köpenhamn, men har inte hört talas om någon bra skola där. Något tips kanske!? :)

Ska absolut ta och kolla upp Gamleby, men jag har sökt till Göteborgs Universitet "Konstnärligt kandidatprogram i fotografi" och jag ska söka till Yrkesfotograf på Yrkeshögskolan Göteborg.

Lite komiskt att de enda Fotoutbildningarna jag hittills har hittat och verkar ganska intressanta ligger i Göteborg... ;)
 
Ja, det är väl det jag får göra helt enkelt. Så tråkigt att allt praktiskt ändå har något teoretiskt med sig som man måste kunna perfekt för att det ska bli bra! men vad bra att det är enkelt!! Tack för tipsen!

Ingen ska kräva att du kan nåt perfekt. Det att du kan använda kameran och förstår hur dom olika faktorerna förhåller sej till varandra och kan manipuleras för att kontrollera ljuset och skapa ett önskvärt resultat är rätt basics och ute i verkliga världen är det för det mesta i al enkelhet det som det handlar om. Sedan att har du ögat och tanken där, ser nån potentialen i dej och det du skapar är en annan sak. Finns det och ambitionerna där så ska det inte vara omöjligt att skaffa sej en praktik hos någon.
 
Hallå här alla fotografer.

Jag vill så gärna börja studera fotografi och har hittat några olika skolor jag vill söka till.
Men på de flesta skolor krävs det att man antingen ska ha arbetserfarenheter av ämnet eller att man ska ha studerat de gymnasiala kurserna FOTO A och FOTO B. Alltså någon slags grundkurs antar jag, eller?
Vilka kurser efter gymnasiet motsvarar dessa kurser?
Kan man läsa in dem någonstans?
Jag har kollat på högskolor, vuxenutbildningar och allt möjligt, mailat och ringt överallt, men det finns ju inte en människa som verkar kunna eller veta någonting och alla bara skickar mig vidare!
Jag är helt lost i den här utbildningsvärlden!
Finns det någon som kan HJÄLPA mig kanske!?
Eller kanske någon som kan lära mig lite om teknik!?

TACK!
Lisa

Hej!

Jag har två riktigt bra tipps till dig! Sök till Jönköpings fotoskola (Viebäcks fotoskola). Det är en ettårig utbildning som går igenom kommersiell, redaktionell och gestaltande bild. Jag går den utbildningen nu och man lär sig helt otroligt mycket! Dessutom kommer väldigt många härifrån vidare till utbildningar som tex, Gamleby, Biskops arnö och fotohögskolan i Göteborg mm.

Annars kan du också söka till Gotlands fotoskola. Men ringer man till Gamleby och frågar dem personligen så rekommenderar de Viebäck. Här är en länk till våran hemsida- http://www.viefoto.se/ Har du några frågor eller funderingar om utbildningen så skicka ett mail till vår lärare Bengt Laveklint ([email protected])

Lycka till!!

Mvh Amanda
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.