Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utan Foto A och B = rostad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejonfrost

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag vill jättegärna söka en utbildning i fotografi men dem flesta kräver Foto A och B ifrån gymnasiet. Det måste ju ändå finnas något sätt att läsa in denna behörighet på, eller någon motsvarande grundkurs.

Någon som har ett bra tips på en grundutbildning motsvarande ovanstående, gärna i stockholm eller skånetrakten. Men hela landet kan ändå vara aktuellet så alla tips är av värde.

Mvh E
 
ring skolan och fråga!

när jag sökte till folkhögskola hade jag inte läst en minut foto på gymnasiet, jag hade lärt mig själv. man fick skicka in arbetsprover, så jag antar att de bedömde dem och struntade i foto a och b. men det beror säkert på skolan. annars kanske abf eller motsvarande är en bra idé?
 
de har grundkurser i fotografi. eller studiefrämjandet, eller nåt annat studieförbund.
 
Ja men det hjälper ju inte mig eftersom att de inte ger någon behörighet, jag måste ordna behörigheten för att komma in på min utbildning. =/
 
Håller med Anna Hallin. Kontakta skolan och kolla om det går att söka in genom arbetsprover.
Anledningen till att det krävs foto A och B är att de vill att de som tas in har en grundkunskap så att de kan hänga med i utbildningen. Och om man då inte har dessa kurser med i bagaget så kanske det kan gå att visa sina kunskaper med hjälp av arbetsprover.
 
men du får på papper att du har grundkunskaper i foto. det måste ju räknas som lika mycket värt. jag kan inte tänka mig att just DEN behörigheten skulle vara så himla blodig.

men som sagt, ring skolan du ska söka till och fråga dem. de kan säkert ge dig ett bra svar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.