Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utökning av Nikon-utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Elias E

Medlem
Hej, fotografer
Jag har nyligen delegerat ~5000kr till att utöka min fotoutrustning, men är fundersam över på vilket vis. Nedan kommer en övergång av mitt nuvarande setup:
-Nikon F5
-Rotationslaserstativ m. Manfrotto 322RC2 kulhuvud
-Tamron 28-105 f/4-5.6 AF-D
-Tokina SD AT-X 400 f/5.6 AF-D
-Blixt, SB-50DX
-Filterset, Cokin P, 1st ND 16, 1st ND-Grad soft 8, 1st cirkulärt polariseringsfilter samt 1st rödfilter.
-Mellanringar, tot. ca 90mm
-Har även utrustning för både framkallning och förstoring av negativ, samt en väska för att bära allt+ev. Några fler objektiv.

Jag är nöjd med kamerahuset, och avser inte att övergå till digitalt. Stativet är, om än tungt och omständigt, men mycket stabilt, och behöver ej uppgraderas. Jag anser det mer aktuellt att köpa objektiv med nya omfattningar, än att uppgradera de jag redan har.

Alla tips på vilken utrustning som vore lämplig är välkommna. Jag fotar mest landskap och natur, även en del porträtt, framför allt Tri-X och Velvia. Objektiven jag har övervägt är bl.a Samyangs 135 f/2, Tamrons 90 f/2.8 Macro(/Micro) eller en vidvinkzoom, ex. Sigmas 10-20mm.

Jag handlar gärna begagnat, föredrar det t.o.m i många fall. Är det någon som vill bli av med ett objektiv, känn er fria att ge ett erbjudande nedan.

Tacksam för svar,
Med Vänliga Hälsningar Elias E
 
Ett macrotele 90, 105 edyl blir väl bra. Dubblar som porträttobjektiv. Du skulle ju behöva nåt som ger lugnare bakgrunder sett till din nuvarande uppsättning :)
 
Du skriver att du fotar mest landskap och natur.

Jag skulle i så fall rekommendera en ordentlig vidvinkel,
det tycker jag är absolut självklart för landskapsfoto.
 
Tamrons nya 15-(24?)/2,8 lr Tamrons 24-70/2,8
Båda med bildstabilisering

Läs och förstå startinlägget. Med en budget på 5 000:- blir det rätt svårt att få in de objektiven ;)

Till TS: Samyang 135/2 är nog ett av de bästa objektiv jag någonsin använt rent optiskt - det är inte lätt att sätta skärpan med mattskivan enbart, men när den sitter blir det riktigt bra (lättare med digitalkamera och elektronisk sökare).
 
Sigmas 10-20 är väl för DX format om jag inte tar fel, så det lär inte lysa ut hela filmrutan. Motsvarande FX optik hamnar nog utanför budget
 
Mht din kameraväskas innehåll just nu så ser ett vidvinkel ut som en vettig investering, särskilt om du fotar mycket landskap. Din budget räcker mer än väl för en begagnad Nikon 20mm/2,8D eller till deras 18-35mm zoom. Har du flyt kan budgeten även räcka till de nyare G-varianterna av dessa objektiv.
 
Det finns en äldre Nikon 18/3,5 som jag gillade efter att få låna den ett tag. Gillade den mer än Nikons 20/2,8 AF men jag vet inte riktigt varför.
 
Jag vill börja med att tacka för alla svar än så länge, det uppskattas.

Abgående vidvinkelobjeltiv; är det någon som har erfarenhet av Samyangs 14mm f/2.8? Den är billig även som ny, och jag tror inte att jag kommer att sakna AF.

Det vore även hjälpsamt om någon ville förklara anledningen till de stora bländarna på vidvinkelobjektiv? Det krävs väl att man drar ner den några stop för att minska förvrängningen, och de är väl avsedda för landskapsfotografering?

MVH Elias E
 
Det vore även hjälpsamt om någon ville förklara anledningen till de stora bländarna på vidvinkelobjektiv? Det krävs väl att man drar ner den några stop för att minska förvrängningen, och de är väl avsedda för landskapsfotografering?

Stor bländare är guld värt vid astroscaping, dvs fotografera vintergatan m.m, men även stadslandskap på natten.
Förvrängningen minskar dock inte vid nedbländning.
 
För porträtt skulle väl en ljusstark 85:a sitta bra? Både Samyang och Nikon ryms ju i budget så frågan är om autofokus är viktigt.
 
För porträtt skulle väl en ljusstark 85:a sitta bra? Både Samyang och Nikon ryms ju i budget så frågan är om autofokus är viktigt.
Manuellt så hade jag gått på Anders förslag, Samyang 135.
Men till porträtt hade jag velat ha af vilket gör att Nikons 85/1,8 till ett bättre val för mig.
 
Jag köpte ett begagnat Nikkor AF 180mm f1:2.8 för 3000kr och det är kanon för porträtt på både människor och djur. Grymt bra optik för inte så mycket pengar, iaf begagnat.

Eftersom du har ett bra stativ och är intresserad av natur så kan jag annars rekommendera någon form av makro, det kommer du nog ha mycket kul av. Tamrons 90mm är nog riktigt kanon för dina ändamål.

Vidvinkeloptik är väl iofs bra för landskap, men av någon anledning tycker jag de kan vara lite tråkiga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.