Annons

USM objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Det betyder att AFmotor är tystare då det istället för att skicka ut ljudvågor som det mänkliga örat kan uppfatta skickar det ut ultraljud, dvs högre frekvens än vad vi kan uppfatta.
De ska även vara snabbare att ställa autofokusen än ett "vanligt" objektiv.
Canon kallar sina för USM, Sigma sina kopior för HSM.
Nikon kallar sina SilentWave.

För att förtydliga SinusLinus svar så använder USM ultraljud för att skapa energin till att driva motorn i objektivet, vilket som Linus så riktigt säger inte hörs. De är snabbare än de vanliga DC drivna objektiven. Sen finns det på olika. Ringformad USM och Micro USM. Ringformad hittar du bara på de litet dyrare objektiven.

Mycket roligare med USM än vanlig autofokus (som man i princip måste använda hörselskydd till vid de billiga modellerna).
Känns betydligt snabbare också, och det kan jag bara se som en fördel. Bra om man inte vill störa, intressant alternativ till Manuell fokus vid smygporträtt etc...
Finns det några nackdelar?

Jeppe skrev:
För att förtydliga SinusLinus svar så använder USM ultraljud för att skapa energin till att driva motorn i objektivet, vilket som Linus så riktigt säger inte hörs. De är snabbare än de vanliga DC drivna objektiven. Sen finns det på olika. Ringformad USM och Micro USM. Ringformad hittar du bara på de litet dyrare objektiven.
Nu blev jag intresserad så jag läste på lite mer och det är tydligen någon form av motor som producerar "ultra-sonic waves", dvs ultraljud, som driver linspaketet i objektivet. Detta innebär att IF (intern fokusering) är ett måste.
USM/Silent Wave motorerna ger otroligt högt moment och har nästan ingen reaktionsfördröjning och det stannar direkt också. Därav snabbheten.
Tack för moroten, Jeppe.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar