Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USM före "framkallning"?

Produkter
(logga in för att koppla)

fhe

Aktiv medlem
Tänkte skicka in ett 40-tal bilder till vsfl:s digitala framkallningstjänst (via OnOff, http://onoff.vsfl.se).

Spontant känns det som om bilderna i fråga skulle må bra av lite USM (UnSharp Mask) först men det slog mig att de kanske gör sånt med automatik hos vsfl (när de upptäcker 300D i exif:en) och isf blir det kanske kaka på kaka (vilket inte kommer att bli bra).

Så, om det nu går att ge så generella råd, ska man göra USM först eller strunta i det?

Hej
Kontakta dem och fråga ifall dem kör USM på bilderna. Jag tror inte de kör USM på bilder som kommer ifrån en speciell Kamera.

Jag lämnade in ett gäng bilder till Colormailer.de och dem gjorde ingenting med dem. Jag lägger alltid till USM på mina bilder innan jag drar iväg dem till trycket.

Fråga dem eller be att dem inte gör det med dina bara.

/Martin

Jag har testat att skicka in via OnOff några gånger och blivit väldigt nöjd.
Jag lade på en svag USM innan och enligt mig så verkar de inte
lägga på något direkt extra på bilderna. Om de nu gör det så
verkar det vara ytterst lite.
Fujifilm däremot lade på en extrem USM samt kostiga övernaturliga
färger på korten. (Skickade in exakt samma bildfiler för att jämföra).
De från OnOff såg nästan exakt lika ut på korten som på skärmen,
både gällande kontrast och färger.

Mvh Linus

ANNONS