Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

uskrift på lab kontra bläckstråleskrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

wretan

Medlem
Hej!

Har fått utskrivna bilder från ett lab där färgerna ser helt ut att sakna mättnad och hudtonerna ser ut att mer likna någon mörk form av gulsot än normala hudfärger. Har testat två helt olika lab och båda ger mer eller mindre samma resultat.

Jag är medveten om att jag har en okalibrerad skärm men på min skrivare (canon pixma mp990) ser ju allt prima ut med riktigt klara färger och fin mättnad.

Enda typen av kalibrering som jag tidigare gjort är att jag skrivit ut en testbild på skrivaren och sedan sänkt skärmens ljusstyrka så att den matchar skrivaren så att jag inte tror att jag jobbar ljusare än vad själva utskriften blir.

så frågan, fotolab eller egen skrivare?

Mvh
wretan
 
Jag förstår inte din fråga riktigt...

Oavsett om jag skriver ut på min egen skrivare (Epson 4880) eller skickar till lab (Crimson) så ser bilderna ut "som de skall".

Jag erkänner dock villigt att om jag hade vetat om att jag skulle flytta till stockholm ett ett år efter att jag köpte skrivaren och då ha Crimson en 5-6 tunnelbanestationer bort så hade jag nog aldrig köpt en egen storformatare.

Rent spontant skulle jag gissa att du låter din skrivare hantera dina färger, varvid den försöker förbättra dem så gott det går, och du inte får sådan hjälp via labbet.

Ellerså beror det på den gamla problematiken kring olika färgrymder osv osv.

Vilket labb? Vilka inställningar? Vilka färgprofiler?
 
Färgprofil

Vilken färgprofil hade du på bilderna till labbet kontra skrivaren?
 
Tjenare o sorry att mitt svar dröjt, inte så klyftigt att sticka på weekend (utan internet) när man ställt en fråga :) men jag tackar så mycket för era svar!

Jag får erkänna att jag inte har så värst mycket koll på skillnaderna på olika färgprofiler dock så fotar jag i Adobe RGB, plockar in i Lightroom och vid exporteringen till JPG så är jag lite osäker men jag tror att den kan ha stått på sRGB. Dock så var det exakt samma fil som jag skrev ut hemma samt skickade till labbet. Jag har dock inga specialeffekter iklickade på min hemmautskrift.

För att jämföra så skickade jag även filerna till ett annat lab och då fick jag ett tredje resultat, olikt alla andra trots exakt samma fil. Jag har precis kört slut på bläck (beställt o kommer i morgon) då ska jag försöka lägga in en bild på de olika resultaten. Scannar bilderna för att ni ska få ett hum om skillnaderna...

Tack återigen för er respons

Mvh
Wretan
 
kan ha stått på sRGB. Dock så var det exakt samma fil som jag skrev ut hemma samt skickade till labbet. Jag har dock inga specialeffekter iklickade på min hemmautskrift.

De flesta "hemmaskrivare" har drivrutiner som (som standard) utgår ifrån att användaren använder sRGB, medan de flesta labb går på vad som faktiskt är angivet i filen, och utgår ifrån att användaren vet vad han vill åstakomma.
 
Senast ändrad:
De flesta "hemmaskrivare" har drivrutiner som (som standard) utgår ifrån att användaren använder sRGB, medan de flesta labb går på vad som faktiskt är angivet i filen, och utgår ifrån att användaren vet vad han vill åstakomma.

Det var en väldigt välvillig inställning till labbvärlden ;-) De flesta labb skiter fullständigt i vad du bäddar in för profil utan utgår från att de ligger i sRGB. Det är de något mer sofistikerade labben, som t ex Crimson, som respekterar din inbäddade profil.

Stefan
 
Det var en väldigt välvillig inställning till labbvärlden ;-) De flesta labb skiter fullständigt i vad du bäddar in för profil utan utgår från att de ligger i sRGB. Det är de något mer sofistikerade labben, som t ex Crimson, som respekterar din inbäddade profil.

Stefan

Ok ok.. jag erkönner, jag har egentligen bara använt Crimson och ProPrint.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.