Annons

USB1/2 hastighet vs. Sony F717 mfl

Produkter
(logga in för att koppla)

ringmod

Aktiv medlem
Hej!

Jag går och planerar för digitalkamera i pris upp till 10.000:- och funderar kring USB.

Sony's F717 har USB2 medan andra intressanta (t.ex. Dimage 7i) bara har USB. Gör detta någon skillnad i verkligheten? Jag är medveten om att Sony's knappast maxar med 480Mbps, men jag märker själv med min USB2 mp3-spelare att det går markant snabbare än vanlig seg USB.

Jag tycker det är mycket tråkigt att behöva sitta och vänta på överföringar, och undrar ju då därför om det i verkligheten skiljer så mycket mellan olika modeller att man bör ta med detta i inköpsfunderingarna?

Vore även intressant om någon åsikt kring extern kortläsare kontra direktkabel till kamera.

mvh/Svante
 
Minneskortet är inte mycket snabbare än USB 1.1, så du får inte så stor hastighetsskillnad med USB 2. USB 1.1 klarar 1.5 MB/s (12 Mbps), och minneskortet klarar väl på sin höjd det dubbla?

Ifall du har så bråttom så laddar du ändå inte bilderna från kameran till datorn, utan har någon slags kortläsare. Jag har köpt en Tripper som jag tankar över bilderna till när jag är ute. När jag kommer hem pluggar jag in den (via USB 2) och kopierar över bilderna på tio sekunder istället för tio minuter...
 
Har en F707 och F717 är nästan samma sak. Jag tror inte du ska välja kamera pga USB-porten, eftersom du troligen köper flera Memory-sticks och en kortläsare (ca 1000:) som är anslutan till PC. ( att ryck i och ur sladdar lessnar man på)
Om du köper en F717 blir du missnöjd. Vet inget om den andra.
 
Tack för kommentarerna! Det blir nog en Sony i vilket fall som helst, och så får jag hålla dörren öppen för att senare köpa till en kortläsare.

mvh/Svante
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.