Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB skrivare till nätverk

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Då ja o sambon delar på skrivarna och nu så kommer vi flytta datorerna till ett större rum då ett av ungarna flygit ut ur boet och då kommer skrivar kablarna bli lite förkorta så då föll tanken på att kopla in dessa på nätverket för att slippa förlänga kablarna . Men jag kan inte hittar någon form av adapter där det går från usb till eternäts kontakt t kontakt utan det finns bara eternät till usb . Och nej det finns inga eternäts kontakter på någon av skrivarna . Så frågan lyder går det inte att göra som jag tänkt då det inte verkar finnas någon form av adapter till detta ??

Här hemma har vi en billigare NAS, gick på runt 1 000-lappen men då var det lite reapris på den. Förutom att kunna ha 2 hårddiskar som delas ut i nätverket, så har vår även 2 USB-portar. Och här går det utmärkt att sätta skrivaren och sedan dela ut den i nätverket.

Nu är detta kanske lite dyrt om man bara vill ha skrivaren. Men vill du passa på och även ha lite central lagring i hushållet så är detta helt klart mitt tips. En enkel lösning för att nå filer och skrivare från hushållets alla datorer, surfplattor mm =)

Utan att veta hur det fungerar i praktiken med den typen av cross-over för skrivare så köpte jag (Kjell o &) usb->ethernet och ethernet->usb för att använda nätverkskabel att styr kamerna med. Det fungerade men filöverföringen var klart långsammare än med usb->usb

Martin det där med NAS lät intresant kan du förklara lite mer ingående hur det är byggt ??

NAS är i korthet en liten dator med en eller flera hårddiskar. Sen brukar de flesta ha funktioner som låter en ha filservers mm för att komma åt material från valfri dator med internetåtkomst. Kan vara bra för att t ex ladda upp foton "på datorn där hemma" när man är på semester t ex. Funktioner och byggkvalité är som vanligt en funktion av priset.

Här är den jag har, tänk på att man även behöver köpa en hårddisk (eller två) - http://www.dustinhome.se/product/5010546060/d-link-dns-320-harddiskkabinett-till-natverk/ .

Den får ha sin egen ström, kopplas till nätverket via routern, och sen får man ställa in allt som man vill ha det och sen kommer man åt hårddiskarna från valfri dator. USB-porten på framsidan kan användas för att ansluta t ex skrivare eller ett USB-minne/hårddisk.

Då ja o sambon delar på skrivarna och nu så kommer vi flytta datorerna till ett större rum då ett av ungarna flygit ut ur boet och då kommer skrivar kablarna bli lite förkorta så då föll tanken på att kopla in dessa på nätverket för att slippa förlänga kablarna . Men jag kan inte hittar någon form av adapter där det går från usb till eternäts kontakt t kontakt utan det finns bara eternät till usb . Och nej det finns inga eternäts kontakter på någon av skrivarna . Så frågan lyder går det inte att göra som jag tänkt då det inte verkar finnas någon form av adapter till detta ??

Det billigaste är nog att du ansluter skrivaren till en gammal dator. Den kan ju få vara backup, mediaserver och lite vadsom när nu ändå håller på, blir lite som en NAS.

Eller så köper du en router med USB för skrivare.

Det finns ju trådlösa nätverksenheter (router, extender t.ex) som gör just detta.
Kolla om det inte redan finns

Slutligen kan man ju fundera lite på om det inte är dags för en ny skrivare?

Om skrivaren kostar 1500 och en router/nas 1000 kanske det är läge för uppgradering.

Visst kan det va läge och uppdatera men varför ?? skrivarna fungerár utmärkt än så i min värld så finns det ingen anledning och uppdatera dom . Men ska kolla upp det där med rautern om det går att koppla upp den vägen

Jag lägger min röst på en nas med, kan användas till tusen grejer till. Backup t. Ex..

Finns annars billiga skrivservrar att köpa

Har du trådlöst internet hemma har du förmodligen denna funktionalitet redan i den trådlösa routern.

Kör du Windows kan du dela skrivaren från datorn den sitter kopplad till, enda nackdelen med det är att den datorn som skrivaren sitter på måste vara igång för att den andra datorn skall kunna skriva ut.

Mojängen du länkade till kommer annars säkerligen fungera bra.

/Karl

Har trådlöst men tyvär inga usb på den och sedan sitter rautern så illa till bara för att internet ska fungera i hela huset at även om den hade det så skulle de bli för långa kablar dit

Har trådlöst men tyvär inga usb på den och sedan sitter rautern så illa till bara för att internet ska fungera i hela huset at även om den hade det så skulle de bli för långa kablar dit

Jo, NAS, WLAN-routrar etc brukar man gärna vilja gömma undan någonstans.

Då är det mojängen du länkade till eller att dela skrivaren från ena datorn till den andra som återstår.

/Karl

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto