Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB-överföring Mac problem

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Jag har problem att föra över filer från minneskort till hårddisk, och känslan är att det är något USB-relaterat som strular. Av någon anledning så matas kortläsaren ut av sig själv med ojämna mellanrum. Ibland efter fem sekunder, ibland efter tre minuter. Oavsett, det är helt omöjligt att föra över bilder till datorns hårddisk.

Har testat olika minneskort, olika kortläsare, olika hårddiskar, olika filformat, olika usb-portar osv.

Använder en extern hårddisk på en usb-port utan att ha några problem alls med den.

Förslag på hur man kan åtgärda detta?

Se bild för felmeddelande.
 

Bilagor

  • usbproblem01.jpg
    usbproblem01.jpg
    22.2 KB · Visningar: 715
Har inte gett mig på att testa den kombon, då jag alltid föredragit kortläsare. Men ska göra det.

Funderar lite på om det kan vara strömförsörjningen som spökar? Den externa hårddisken har ju separat strömförsörjning, vilket kortläsarna inte har.
 
Jag skulle i första hand misstänka/gissa på korrupt filsystem på kortet, därför kunde test direkt från kameran ge lite ledning.
 
Jag fick vad som verkar som samma fel för några månader sedan. Det var kortläsaren som blivit kaputt. Köpte en ny och problemet var borta.
Precis som för dig började min läsare läsa ner några bilder för att sedan tappa kontakten och jag fick samma felmeddelande som du får. Nu har jag flera Macar och kunde konstatera att läsaren inte fungerade riktigt på någon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.