Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USA vs. Hongkong

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixlan

Medlem
Funderar på att köpa objektiv via ebay.com till min Nikon. Nu undrar jag om Nikons produkter. En del annonsörer understryker att deras objektiv minsann är "USA-märkt" och inget Hongkongskit. Andra säljer direkt från Hongkong. Produkterna ser likadana ut på bild. Finns där skillnader om det är äkta Nikon? Då ska det väl vara samma komponenter oavsett var det tillverkas? Trodde för övrigt att alla de där grejorna ändå tillverkades i Asien...Om det finns kopior, finns det något sätt för mig att upptäcka det på bild?
Köpet gäller ett Nikon 50 1.4D.

vänligen /Catja

Det är samma prylar, skillnaden är att prylar från Hongkong är gråimport och har inte Nikons världsgaranti, dom har garanti på 1 år, men måste då sändas till butiken i hongkong där du köpte den, Nikon i Sverige tar inte imot den, dom objektiv som har världsgaranti säljs genom respektive lands generalagent, i USA innebär det "USA" märkta, här i Europa så är det "EU" märkta, nu har väl Nikon en generalagent i Hongkong också, men dom butikerna har nog ett helt annat pris än butikerna som säljer gråimport på e-bay, du kan köpa gråimport även från USA, B&H tex, säljer bägge varianterna.

/kent

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto