ANNONS
Annons

USA Resa i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en del Eurobonuspoäng som går ut i sommar och jag måste bränna dessa på en längre resa i höst. Initialt planerade jag en tripp till sydafrika men har fått lite kalla fötter eftersom det ser ut som om jag måste åka ensam.

USA verkar vara ett trevligare land att åka på ensamturne. Jag skulle vilja få lite feedback från er på forumet på vad man ska se/alt inte se och göra på en USA fototurne. Någon som nyligen varit över i samma syfte som jag - att se och fotografera?

Är inte speciellt sugen på att besöka de större städerna utan en initialide´ är att hyra en V8 CAB och åka från östra till västra sidan under några veckor. Natur och djur är mer intressant än männikor, städer och arkitektur.

Mvh
Bengt

låter som en störtskön idé, har tyvärr inga större tips om vad man ska fota. känns som att tipsa någon om vilken färg på kallingarna han ska ha.

men däremot kan jag tipsa om transportmedel, om du ska åka från östkusten till västkusten eller tvärtom - spana in driveaway.com lite luddig sida, men det bygger på att en bil skall transporteras över landet och du är föraren, du får ett visst antal mil på dej vilket som jag förstått det som räcker till några avstickare och inte bara motorväg. Så det du betalar är bensinen, ingen hyra!

lycka till, och jag ser fram emot att se dina bilder här på sidan sen!

mvh / m

USA är väldans trevligt och enkelt att resa i. Jag har varit i ett par större städer; L.A, San Francisco, Honolulu, Las Vegas, NY, New Orleans, Miami och Austin.

L.A har jag varit ett par gånger i, stort och ganska svårhanterligt. Känner man ingen där kan det vara lite knöligt att ta sig runt. Men du ska ju hyra bil, så det löser sig nog. L.A har oförtjänt dåligt rykte som en kulturlös stad, men det finns mycket att se förutom Hollywood (som mest känns ganska nedgånget). Besök Pasadena, en av de äldsta städerna i L.A. Trevliga barer, och ett ganska snyggt område. Säkert är det också.
Venice Beach och Santa Monica är ett måste.
Getty Museum är stort, ligger vackert på ett berg och är gratis att besöka.

Klassikern är ju att ta Highway 1 från L.A till San Francisco via Big Sur. Gillar man natur och storslagna vyer är det ett säkert kort. I Carmel kan man kolla på sälar. Kolla även in vindistrikten norr om San Francisco, Napa Valley och Sonoma. Jag trodde i min enfald att de enda som kan göra anständiga viner var fransmännen och italienarna, men tji fick jag. Finns hur mycket fina viner som helst.

Kalifornien överlag är nog mitt favoritområde i USA, men då känner jag att jag inte utforskat mellanvästern. Ska troligtvis till Milwaukee och Chicago i vår.

Lycka till!

Tjena...

Jag har precis kommit hem från en USA resa. Var där i ca 3 månader. Köpte en bil och åkte från LA till NY. Dammade av 29 stater allt som allt. Sjukt stabilt.

Tillsaken, köpte en Canon 350D precis innan resan, dundrade fram ca 3500 bilder. Sjukt mycket, men eftersom jag inte kan det här med foto än så tänkte jag att om man har många så måste några bli bra. Och så blev det faktiskt.

Jag skulle kunna tipsa dig om massor med jävligt fina naturområden och dylika ställen. Även en del obskyra ställen.

Men det bästa tipset är nog att bli medlem i motormännen, det kostar 180 kr per år, tror jag. Då får man nämligen ett medlemskort, som även visar att man är Associated member i deras mot svarighet AAA. När man sedan anländer till staterna så går man bara till ett sådant kontor, som finns i de flesta städer med 10000+ invånare, och ber om kartor. Dem får man gratis. Man får även Guideböcker gratis. Sådana böcker finns över varje stat. Där finns historia, sevärdheter, hotel och resturanger. Helt ovärdeligt. Man hittar allt.

Hör gärna av dig så kan du få veta mer, se lite bilder och dylikt...

/Danne

Hej,

Stora delar av USA är platt (i öster jordbruk och i väster öken) så det kan bli lite tråktigt att bila längre sträckor. Jag kan rekommendera:

Everglades i södra Florida. Enormt träskområde med alligatorer, saltvattenskrokodiler, tvättbjörnar, och ett fantastiskt fågelliv (Ibisar, hägrar, storkar, ormhalsfåglar och en hel del rovfåglar). Lättillgängligt och bra vandringsleder och utkikstorn. Enda nackdelen är hettan och de hemska myggen.

Yosemite i Carlifonien. Hjärtskärande vacker och dramatisk natur. Mycket rikt djurliv, även om vi inte såg så mycket....

Bryce Canyon i Utah. Fantastiska sandformationer i rött, orange och purpur. Kan bli upp till 40 grader under sommaren.

Grand Canyon i Arizona. Vi var bara där i två dagar vilket var för lite. Även här är det varmt på sommaren.

Nästa år i augusti hoppas jag kunna ta mig till Yellowstone och någon Kanadensisk NP på västkusten. Det lär finnas goda chanser att se både varg och björn....

Hälsningar,
Svante

Var i L.A för ett par veckor sedan. En person från Oklahoma jag snackade med berättade att när han körde bil genom Texas fanns det områden där han inte fick in en enda radiostation. Då hajar man att det kan vara ganska ödsligt där...

Thysell skrev:
Men det bästa tipset är nog att bli medlem i motormännen, [...]
Kolla även med KAK, när jag skulle göra en liknande resa var det aningens billigare med medlemsskap hos dem, men då fick jag studentmedlemsskap om jag inte kommer ihåg helt fel, där även internationellt körkort ingick (fick aldrig visa det någonsin då mitt svenska alltid accepterades). Skadar inte att jämföra. Jag kan inte påstå att jag utnyttjade förmånen med AAA särskilt ofta (en gång). Det är knappast så att landet är nedlusat med AAA-kontor så det blev oftast en omväg att försöka passera ett kontor om vi inte, som i det enda fallet, råkade befinna oss i rätt stad, kontorstid en vardag.

Men det var inget stort problem, den "National Geographic Road Atlas" över USA jag köpt hemma för att planera resan räckte mer än väl. Men kostnaden för medlemsskap är så liten att skaffa det ändå, man vet aldrig om man kan få tillfälle att använda det.

Du har fått flera fina tips om platser att besöka. Ställen som inte nämnts som jag tyckte var sevärda var bland annat nationalparkerna Zion (UT), Great Smoky Mountains (NC/TN) och Death Valley (CA/NV). Key West var kul att åka ut till även om det i vårat fall var lite av en idiotgrej (vi ville se soluppgången och körde 16 timmar non-stop genom hela Florida nattetid). Är du i norra Florida kan du ju kolla om de inte har någon raketuppskjutning. Den vi eventuellt skulle sett blev uppskjuten så vår raketgalning i gänget fick besöka museet i Houston som tröst.

Håller inte med om att det var tråkiga färdsträckor, tvärtom skulle jag vilja rekommendera till att, när man har bil, tid och möjlighet, åka ut på "landet" och se annat än städerna. De kan man alltid lätt besöka igen om man vill utforska dem mer. Jag uppskattade vischan och folket i de små samhällena vi stannade till vid för att tanka, äta och hitta billiga motell. Var beredd på stora avstånd, det skadar inte om man är flera förare som vi var.

Under vår resa tror jag aldrig vi förlorade radiomottagning och vår mixtape fanns endast där för att "bredda utbudet". Var dock beredd på att bara få in Countrystationer i vissa delar av landet. Till slut stod det ofta mellan dessa och mixtapen. Efter att den gått 20-30 varv var det pest eller kolera :)

Jag hoppas jag snart får möjlighet att göra om den lillar turen. Trevlig resa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar