Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USA med analog systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorthylwe

Ny medlem
Hejsan.
Jag ska åka till USA en månad nu i januari. Jag ska ta med mig min analoga Systemkamera.
Men...
Hur ska jag ta med mig kameran? Om kameran går igenom en väskröntgen så kan väl filmen bli exponerad?
Det är ju jobbigt om jag är på väg hem och förstör samtliga filmer jag fotat.
Är det någon som rest till USA nyligen och kan ge mig tips?

Så det är alltså i handbagaget som gäller när jag tar med mig kameran?
Det känns som att det är säkrare att ta den i incheckningsbagaget dock.
Eller vad är skillnaden? Röntgar dom båda väskorna?

mina "insidertips" :

1. ta grejerna i handbagaget om du vill vara säker på att allt är helt när du kommer fram.

2. allt röntgas, både handbagage och incheckat, men det senare röntgas med en starkare typ och kan således skada filmen. dessutom är usa hårda på säkerhetskraven även på inkommande flyg och då används oftast den starkaste typen av röntgen som är tillgänglig på den flygplats du flyger ifrån.
handbagage-röntgen anses som film-safe. eftersom dom snällt kan be dej öppna väskan så behövs inte starkare.

denna bild:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/548827.htm?set=lp

är framkallad från en rulle som jag vet passerat den starkaste röntgen minst 3ggr innan exponering, vet inte om den påverkats men jag blev väldigt nöjd med resultatet :)

mvh / m

Inget är säkrare vid incheckningarna, jag har blivit av med min resväska och min förlovningring ;-( fick inget för det, hela min systers väska försvann i Usa och är borta tills idag 2 år senare... Tag med allt du kan på planet och håll det hårt! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar