Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USA köp med minimum av VAT + Salestax

Produkter
(logga in för att koppla)

ingemarh

Aktiv medlem
Hej alla med erfarenhet av USA handel.

Har någon erfarenhet at köpa från ex. Dellaware eller Maryland, USA; där salestax är noll eller väldigt låg (jmfr. t.ex NY där salestax är ca 8.25%)

Har inte hittat någon lämplig butik. Känner till ritzcamera, men de verkar inte vara särskilt proffsorienterade, och har ganska begränsat utbud?

Främst intresserad av D.C metro area?

Tack på förhand

Ingemar
 
Har du tankt att kopa pa plats i USA eller skicka till Sverige? Om du skeppar utanfor USA behover du aldrig betala sales tax. Jag bestaller alltid fran New York, eftersom jag inte behover betala skatt i Kalifornien da (sanning med modifikation - jag skall i teorin frivilligt betala momsen med min deklaration, i praktiken gor man aldrig det).

Ritz Camera ar dyra. Jag kopte mitt Digital Rebel kit pa Ritz, men linser kostar bra mycket mer pa Ritz. B&H sparar dig latt 30-40% mot Ritz.

Om du tankt handla pa plats i DC, varfor inte bestalla fran B&H till din address i DC? Du behover som sagt inte betala skatt sa lange du inte skickar inom NY.

Adorama, B&H, KEH och 17th ar mina forsta val for kamera prylar har.
 
Hej!

Jag bor i DC, Sales tax här är ungefär 8 % tror jag, Maryland och Virginia har runt 5%.
Jag köpte en digital rebel på penn camerra, www.penncamera.com. Dom finns på några ställen i DC området. Bra service från trevliga herrar som kunde hjälpa en amatör till rätta. Vill du undvika sales tax skall du definitivt beställa från internet, dock har jag ingen erfarenhet av det.

hälsningar Magnus
 
Postorder från B&H är sällan fel, du får grejorna utan skatt i utbyte mot lite frakt. B&H har ofta bra koll på grejor och vet allt som oftast vad de pratar om när man kontaktar dem.
 
Köper du inom USA slipper du betala sales tax om du skickar det mellan delstater.

Beställer du till sverige tillkommer vanlig moms+tull på belopp+frakt.
 
Precis, skatten i US betalas bara när inköpet görs i butik i den aktuella staten eller om butiken varan beställs från skall leverera varan till samma delstat som butiken finns i. Enkelt förklarat: Sales tax påförs när produkt och slutkund sammanförs i delstaten där butiken finns.
Så fort varan levereras till kund utanför delstaten butiken finns i så påförs ingen sales tax. Ett aningen märkligt system men rätt trevligt :)
 
OK

Jag hör då och då talas om dom som postorderbeställer från USA och inte behöver betala moms. Jag trodde du visste en säker metod för detta. Optimist är man ju ! Troligen handlar det om slump och tur. Alla sveriges fotografer borde vägra att ta bilder på Bosse Ringholm. Upp till kamp mot moms på kamerautrustning!
 
Jo, det är nog mest tur om paketet slinker igenom. Jag har aldrig provat då jag antingen beställt till mig själv i US eller har haft någon som kunnat ta hem saker åt mig.
 
Smugglare

han skrev:
någon som kunnat ta hem saker
Läge att upprätta en "smugglingsring" här på FS kanske. Mystiska USA resenärer med STORA resväskor stryker runt utanför B & H i NY. Idén kanske inte är bara lustig. Eller? Jag skulle gärna delta, även om jag inte åker till USA mer än var 30:e år eller så :-(
 
25% moms & 0 tull

Enligt tullverket.se så är det INGEN tull på digitala kameror köpta i USA, däremot är det 25% moms som skall betalas.
 
Hm, när jag pratade med tullverket så var tullavgiften beroende av varans pris men de verkar i så fall ha ändrat reglerna sen dess. Verkar dock lite skumt om de tagit bort avgiften då det handlar om ett köp från "icke EU-land" men i så fall är det till det bättre så det är bara att se glad ut :)
 
Härligt! Vilka förvirrade människor det finns på beslutande poster i vårt system - eller åxå är de seriösa fotoentusiaster :)
 
Kafka

Tja, det är väl inte för inte som det sägs att den ryska byråkratin byggdes upp efter svensk förebild. Josef K, han kunde väl lika gärna vara svensk.
 
Hur Går det rent praktiskt till när man betalar svensk moms på saker från usa? Är det någon som har erfarenhet?
 
Parcifal skrev:
Hur Går det rent praktiskt till när man betalar svensk moms på saker från usa? Är det någon som har erfarenhet?

Om du beställt saker som levereras genom kungliga postverkets försorg så tar de ut momsen när du hämtar ut paketet, alternativt när de levererar paketet. Ingen moms inget paket.

Mer info finns att läsa på http://www.tullverket.se/

Klicka på "För privatpersoner" och sedan "Handla via Internet" så finns informationen där.
 
... eller om paketet kommer med ...

Parcifal skrev:
Hur Går det rent praktiskt till när man betalar svensk moms på saker från usa? Är det någon som har erfarenhet?

något fraktbolag så är det troligt att det hamnar hos Schenker där du kan hämta och betala moms, alternativt betala vid leverans om paketet körs ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.