Annons

USA- biluthyrning

Produkter
(logga in för att koppla)

millhouse

Aktiv medlem
Möjligen kanske denna fråga inte går in under detta tema, men då får väl man flytta allt.

Så till frågan: Vi åker till USA i år (sommar) och kommer att åka runt lite. Nu undrar jag om det är någon som varit där nyligen och har "färska" uppgifter om bra och gärna billiga biluthyrare i: Californien,Arizona,New Mexico,Louisiana,Tenessee samt Soutth Dakota och Minnesota.
Så har du tips från någon eller några av dessa delstater så tar jag tacksam emot det. Jag har givetsvis varit ute och Googlat, men som sagt andra erfarenheter är alltid bra.

Min erfarenhet baserad på tre resor till USA under 2010-2012 är att de stora kedjorna som exempelvis AVIS ligger så pass nära de allra billigaste i pris att det inte är värt att chansa på en firma som kanske kommer att krångla.

Ibland har jag hittat kuponger på hotellen som gett ända upp till 25% rabatt. Min rekommendation är att inte boka i förväg om du åker till något relativt stort ställe.

Hej,

Nu vet jag iofs inte hur noggrant ni tänkt planera er resa men enligt min erfarenhet (har hyrt bil väldigt många gånger) är det alltid bäst att boka på holidayautos.se här hemma i sverige. Dels blir det billigast och dels ingår de försäkringar som ni kommer att behöva. Enda nackdelen är att det bara kan bokas fram till, jag tror det är 48h, innan ni ska ha bilen. Jag har bott i USA flera svängar under sammanlagt tre år. Och även när jag bor i USA och har amerikanskt körkort så bokar jag "via sverige". Dessutom brukar Alamo/National som holidayautos oftast brukar använda sig av ha de absolut fräshaste bilarna (jämfört med tex Avis eller Hertz). Dessutom ingår fria mil.

För att ge en liten anekdot. För typ sju år sedan hämtade jag och några kompisar ut en bil i Chicago som gått typ 100 mil. Vi gillar alla bilburen turism i USA så efter en resa som gick via Toronto, Washington, Miami och Denver !! lämnades bilen tillbaka i Chicago efter två veckor och han som tog emot bilen såg ut som om han ätit något väldigt skumt.

USA + bil = klassiskt :)

Hej!

Låter som en spännande resa, USA upplever man enklast och mest stilenligt med bil.

Jag har i perioder jobbat åt IBM på diverse ställen i USA - Boston och Raleigh längs östkusten, Rochester, Minnesota uppe i norr, ett halvår mitt i majsåkrarna (Indianapolis), i Austin Texas, favoritstället Boulder i Colorado och St. Teresa strax söder om San Fransisco. Dessutom brukade jag passa på att ta semestrar där jag bilade runt - det är ett stort land med mycket att se. Märkligt eftersom det är både uppenbart främmande och välbekant på en och samma gång.

Jag skulle nog rekommendera att köra med de stora firmorna, hyrbilar är ett jättebusiness i USA, konkurrensen är stenhård och de stora företagen brukar inte skilja så avgörande mycket i pris. Själv har jag (för semesterturerna) bokat både i förväg hemmifrån eller på plats såg inga drastiska prisskillnader. Däremot kan det som Magnus Sandqvist påpekade vara vanligt att t.ex. en hotellkedja kan ge rabatt för ett visst hyrföretag (hotellkedjor och hyrfimor samarbetar ofta). Fria mil uppfattar jag som standard för allt utom extremt korta hyror.

Fördelen med de stora kedjorna är att de är smidiga ifall det blir trassel med bilen, de har serviceställen överallt. Själv hyrde jag oftast av Hertz, men även ibland av Budget.

Nu senast var jag där våren 2010 och tog en tur LA - Vegas - Death Valley - Lake Tahoe - San José - tillbaka till LA. Mycket att fota längs vägen :)

Bilagor

• MA7_6102.jpg
    MA7_6102.jpg
    14.6 KB · Visningar: 163
Tusen tack Magnus,Magnus och Martin för bra info.Era erfarenheter kommer bra i bilplaneringen.
Nu skall vi besöka släktningar och hos dom får vi låna bil.Nu kan dom inte låna ut bil någon längre och eftersom dom inte hyr bil själv så var era råd mycket bra.
Att resan rent fotografiskt blir en höjdare är helt klart.Det blir väl som när barn kommer in i en godisbutik och föräldrarna säg: ta vad du vill. Man står väl där och vet inte vad vad skall fotografera (ha,ha).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar