Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Urval av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag ska fotografera mitt första bröllop till sommaren och jag undrar om någon har något tips på enkla och smidiga sätt där man kan visa urval av bilderna så att paret kan välja vilka de vill ha?

Har sett ett sätt på Lightroom, är det någon som har erfarenhet av det?

Mvh Alice Gustafsson
http://alicegustafsson.se

Per bild

betalar de per bild, eller har du utlovat x antal bilder?
I allmänhet har jag har svårt att överlåta valet till någon annan, jag vill själv välja ut fungerande bilder. Jag visar aldrig alla bilder som tagits, minst 90% är skräp:)

Jag funderar på om inte Facebook skulle fungera ypperligt för det. Att skapa ett album och bara ha det synligt för paret, där du lägger in bilderna de får välja bland. Nackdelarna är just att alla kanske inte har Facebook och att Facebook har som vana att spöka till med bildkvalitén. Annars finns ju portfolio här på Fotosidan där du kan ha lösenordskyddade album, men det finns bara tillgängligt om du har guldmedlemskap. Ett annat sätt, som för vissa mindre tekniska par kanske är smidigare, skulle vara att lägga över bilderna på CD-skiva eller ett billigt USB-minne och ge till paret.

Crimson har en gratistjänst, frontweb Pro där du kan ladda upp lågupplösta bilder och skicka en länk till din kund. Kunden kan då välja bilder och du får ett mail där det står vilka bilder som valts. Funkar bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar