Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Urholkning av begreppet ledtal för blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
En gång i tiden lärde jag mig att ledtalet för en blixt används för att räkna ut vilken bländaröppning man ska använda för att ljuset ska räcka fram till motivet vid en given bildvinkel och ISO-tal (oftast användes ISO 100 och 50 mm på en småbildskamera).

Capture.PNG
Formel från http://sv.wikipedia.org/wiki/Ledtal

Det var ju gott och väl då det är enkelt att räkna ut att jag på 4,5 meters avstånd ska använda bländare 4,5 på tio meters avstånd med min Metz 45 (som praktiskt nog har ett ledtal som är uträknat på det viset i modellnamnet) om jag kör med full effekt på blixten och kör på ISO 100.

Nya blixtar har ledtalen angivna efter allsköns olika beräkningsvarianter och ISO-tal, vilket inte minst gör det svårt att jämföra dem (och modellnamnen behöver inte ha något med ledtalet att göra). Dessutom använder tillverkarna möjligheten att zooma blixten för att beräkna ledtalet, och zoommöjligheten varierar mellan olika blixtar.

Jag tycker sällan det var bättre förr, men vad gäller modellbeteckningar och ledtal för blixtar gör jag nog det ...

Någon som kommit på något smart sätt att faktiskt jämföra moderna blixtar (utan att blanda in wattsekunder och studioblixtar) utan miniräknare till hands?
 
Jag har inte sett någon annan variant än att ange ledtalet vid ISO 100. Däremot är det vanligt att ange ledtalet vid max zoomad reflektor, när sådan finns på blixten.
I dokumentationen till blixten brukar anges vad ledtalet är vid en utlysning av ett 35 mm objektiv på formatet 24*36 mm, vilket råkar vara referensen som gäller för din Metz 45 också.

I alla tider har man räknat ledtalet under förutsättning att man befinner sig i en lokal med normal takhöjd och vitt tak, så att man får tillbaka en del av ljuset på studs från taket.
 
Det är värre än så.
I slutet på 80-talet, precis som idag, så var högst ledtal ett säljargument.
Nikon brukar ange vid ISO 100 & 35mm.
Men Canon angav ISO 100 & 50mm o alltså fick de högre ledtal trots att blixten hade lägre effekt.
Sen var väl ngt märke inne på ISO 200 & 400.

Man måste helt enkelt läsa datan som specas för ledtalet för att se blixtstyrkan.
Som tur är så brukar varje tillverkare i alla fall vara konsekvent.
 
Det är förstås inte ett stort problem, men nog vore det enklare om alla räknade på samma sätt :)
 
Det är förstås inte ett stort problem, men nog vore det enklare om alla räknade på samma sätt :)
Tyvärr så gör dem väl det, räknar på samma sätt alltså.
De vill bara inte att man enkelt skall kunna jämföra mellan märkena. O jag anser att det är ett drygt beteende mot kunderna.
För den medvetne kunden så är det inget problem men för den oinvigde så är det faktiskt att luras med fina försäljningsargument.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.