Annons

URGENT - Error 99 visas och är på semester

Produkter
(logga in för att koppla)

UffeHBG

Ny medlem
Hej alla,

Ytterst tacksam om ni kan hjälpa mig med krånglande kamera!
Befinner mig på semester o skulle precis slå på kameran efter det vi landat (450D ca 2 år gammal) och får Felmeddelandet Error 99 - fotografering ej möjlig.

Har testat att ta ur batteri (som jag kollat är fulladdat) o vänta 15 sek. Testat även
Ta bort objektiv (Canon 50mm 1.8) o minneskort.
Inget har hjälpt... :(
Desperat eftersom jag är på semester o planerat att plåta mycket...

Ytterst tacksam för snabb hjälp!!

M V H
Ulf
 
Efter lite googlande kom det fram att error 99 betyder övriga fel och kan vara lite allt möjligt. Men vanligaste var smutsiga kontakter mellan hus och objektiv.

"Usually error 99 means that your lens contacts (maybe in the body, or the lens itself) is dirty.

I got this from the web and saved it in my laptop just in case I get the same error:

1. Carefully clean the 8 gold color lens contact pins on the camera body
lens mount with a pencil eraser. Do this while holding the camera so that
any eraser dust will not fall into the camera.
2. Take out both batteries. Yes, there are 2. I had forgotten about the
smaller Date/Time battery. Also remove the CF memory card.
3. With the batteries removed, turn the camera switch on for 3-5 minutes.
He said that this clears the memory.
4. Turn the camera off and put the batteries and CF card back in.
5. Re-attach the lens and turn it back on. "

http://digitalphotographer.com.ph/forum/showthread.php?t=26079
 
På min 40d så fungerade live view fotografering med err 99 men inte vanlig och det var slutaren som gett upp, vilket också syntes som en vit rand nertill på bilden.
 
Tråkigt! Jag fick E99 efter att ha tappat linsen i backen. Funkade på mindre bländare men inte största.

Försök att testa med annan lins, kanske ngn affär i området eller jourhavade Canonkompis?
Om det funkar med annan lins är det nog rätt kört om inte ovan tips funkat.
 
Provat formatera eller byta minneskort? Vet inte om det kan hjälpa men det kan ju inte skada iaf, fick bort ett error på min 7D på så sätt.
Jag som klantat mig när jag förde över bilder.
 
err99 är en så kallad slask-kod för fel som inte har en egen errorkod. Jag fick err99 på min 40D och det var slutaren som gett upp efter ca 10k bilder.. Jag lämnade in den till canon (efter garantin gått ut) och förklarade läget, jag är superpedant med mina grejer så dom borde inte gå sönder, Canon kikade lite på min kamera och konstaterade att den var i fint skick så bjussade dom på detta, goodwill.
 
fick jämt error99 med min 400D och 50mm 1.8 II monterad. rengör linsens kontakter med ett suddgummi. borde lösa ditt problem :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.