Annons

URGAMLA svart/vita EXPONERADE filmer

Produkter
(logga in för att koppla)

red-top

Aktiv medlem
Vid en källarförrådsröjning i veckan och 'koll' av ett skåp, som, äntligen, skickades till tippen, återfann jag en kartong med ca 30 st filmburkar med inneliggande 135-kassetter; de flesta Tri-X - exponerade efter 400ASA, men även några 800 och 1000ASA, samt några Plus-X/(125ASA) och Pan-X/(32ASA).

Skåpet har genomlevt trenne flyttar via vinds- och källarförråd sedan början av 70-( JO!, S-J-U-T-T-I-O- )-talet. Jag hade totalt glömt bort dem och har svävat i förvissningen, att de för länge sedan hamnat i en soppåse och 'gått bort'.

Några framkallade filmer i rullat skick i samma kartong kan knappt 'rätas ut', och de oframkallade är säkert lika 'spänstiga' och därmed mycket besvärliga att i totalt mörker joxa in i en dosa. Nu har jag inga framkallningsprylar kvar från den ljuva tiden och att investera i 'ett kit' för en osäker test att framkalla en eller två rullar, som kanske misslyckas totalt, verkar inte vettigt. Och att få något proffslab att ta hand om dem skulle jag förmoda är hopplöst, eller... vad tro ni??

Men det vore jättekul att försöka få 'fram några gubbar på korten', skanna dem och 'kopiera digitalt'. Någon på sidan som har erfarenhet av framkallning av 'MYCKET GAMLA FILMER', och som brukar framkalla S/V, och som också skulle vilja ge sig på en testframkallning..?? Kostnadstäckning utgår självklart, och något klagomål över ett eventuellt negativt resultat kommer förståss inte på fråga.

Jag har läst nånstans, att 1930, när resterna av Andrées expedition till Nordpolen återfanns på Vitön, gjordes det en hel vetenskap av framkallningen av de oframkallade glas(?)-plåtar som hittats där. De hade ju då legat lika länge som mina filmer, visserligen 'kylskåpskallt' - men ändå... - och det blev ju bra kopior.

Troligen är kornet ungefär i 'grusgångsklass', om man öht får en kvarsittande emulsion på celloluiden. Det kan också antas, att filmerna är enormt 'slöjade' av 'joniserande bakgrundsstrålning' från mark och omgivning - de har ju inte förvarats i blyhöljen. Men med PS kanske man kan göra underverk?

Alla förslag mottas tacksamt, gärna med hänvisning till eventuellt existerande litteratur i ämnet.

./h@nsN.
 
Lämna dom till någon med dosa och låtom denne prova, inget att förlora. Halvtaskiga neg kan scannas och fixas i datorn, till stor del... eller?
 
Kodak borde veta något om hur man bäst framkallar så gamla filmer, och speciellt hur man ska hantera rullarna om filmen har blivit stel. Det finns nog en risk att emulsionen kan skadas om rullarna har blivit så stela att de knappt kan rätas ut.

Har aldrig provat framkalla något i närheten av så gammalt som det där, men det vore intressant att prova. :)
 
En god variant är "snip test" dvs klipp en snutt från en film. Framkalla den lilla biten och kolla resultatet.

Ett problem som du kan ha råkat ut för beror på vilken grad av bakgrundsstrålning du har där filmerna förvarats. Det kan slöja filmen rätt ordentligt.
 
Hej ring till Gunnar Horneman på Kodak (08-555 635 00) han kan nog ge ett bra svar och tips på någon som kan hjälpa dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.