Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UPS osmidiga?

Produkter
(logga in för att koppla)

lastrand

Avslutat medlemskap
Idag var det meningen att jag skulle ha fått min nya kamera levererad av UPS från Tyskland. På förmiddagen ringde en kvinna och meddelade att de skulle leverera paketet under dagen och ville veta om jag skulle vara hemma. "Ja" svarade jag, men här begick jag mitt fatala misstag: jag glömde nämna att det är portkod där jag bor (något som hon för övrigt inte frågade om).

Dagen går, inget händer. Ikväll ringer UPS upp mig och meddelar att de varit här, men inte kunnat lämna paketet pga portkoden. Jag frågar därför om deras budkillar inte har mobiltelefoner och får ett mumlande svar i stil med "ja, det skulle väl vara om de har egna privata telefoner med sig". UPS policy är i alla fall att vända på klacken om de inte har koden, INTE att försöka ta reda på den.

Nu får jag vänta ett dygn extra och är givetvis sur både på mig själv och på UPS. Frågan är: resonerar alla budfirmor på detta sätt? När man vet att kunden är hemma och dessutom har dennes telefonnummer, är det då för mycket begärt att man försöker slå en signal för att ta reda på portkoden?

Har antagligen med avsändarens avtal med UPS att göra. Att kontakta kunden = dyrare produkt.

Mvh
Mats

lastrand skrev:
Idag var det meningen att jag skulle ha fått min nya kamera levererad av UPS från Tyskland. På förmiddagen ringde en kvinna och meddelade att de skulle leverera paketet under dagen och ville veta om jag skulle vara hemma. "Ja" svarade jag, men här begick jag mitt fatala misstag: jag glömde nämna att det är portkod där jag bor (något som hon för övrigt inte frågade om).

Dagen går, inget händer. Ikväll ringer UPS upp mig och meddelar att de varit här, men inte kunnat lämna paketet pga portkoden. Jag frågar därför om deras budkillar inte har mobiltelefoner och får ett mumlande svar i stil med "ja, det skulle väl vara om de har egna privata telefoner med sig". UPS policy är i alla fall att vända på klacken om de inte har koden, INTE att försöka ta reda på den.

Nu får jag vänta ett dygn extra och är givetvis sur både på mig själv och på UPS. Frågan är: resonerar alla budfirmor på detta sätt? När man vet att kunden är hemma och dessutom har dennes telefonnummer, är det då för mycket begärt att man försöker slå en signal för att ta reda på portkoden?

Jag kan tyvärr bara bekräfta din historia. Detta har hänt mig ett flertal gånger med lite variation på temat; "koden funkade inte", "du öppnade inte dörren" etc.

Det värsta är att de inte tycks spara portkoden i sina register (även om koder tenderar att förändras över tid). Så om du har två leveranser samma vecka och du givit ut koden för den första så kommer den andra att falera.

Otroligt!

Ehm, nu tvivlar jag starkt på att det är UPS register som används. Det lär vara företaget som anlitar UPS som har registret och som sedan skickar en order till UPS.

/Mats

Har liknande erfarenhet både med UPS och med postens upphämtnings tjänst (och de borde verkligen veta min portkod, de lämnar ju ut min post varje dag).

Kan ju också nämna att detta har hänt en gång tidigare, men då var det Posten som skulle leverera att paket vid dörren. Deras chaufför ringde dock upp mig när det visade sig att han inte kom in så det löste sig smidigt.

msse skrev:
Ehm, nu tvivlar jag starkt på att det är UPS register som används. Det lär vara företaget som anlitar UPS som har registret och som sedan skickar en order till UPS.

/Mats

Jag vet inte hur du menar, men jag tänker så här: Jag är kund hos UPS (skicka/ta emot paket), jag har lämnat alla uppgifter till dem (inklusive portkoder). Dessa uppgifter borde de ha kvar, om inte så är det ett under att de ens hittar hem till mig :D men man kanske ska vara glad för det lilla. Det märkligaste tycker jag ändå är att det i regel går fortare för paketen att ta sig från avsändare på andra sidan jorden än det tar från Arlanda till centrala Stockholm.

lastrand skrev:

/Du ska inte vara sur för att du fick vänta ett dygn till. Du ska snarare vara glad för alla pengar du sparade genom att köpa i Tyskland.
En dag mer eller mindre kan inte kosta så mycket.

Med ett leenda, eller storm i ett vattenglas..
/Thomas..

Re: Re: UPS osmidiga?

ThomK skrev:
/Du ska inte vara sur för att du fick vänta ett dygn till. Du ska snarare vara glad för alla pengar du sparade genom att köpa i Tyskland.

Med ett leenda, eller storm i ett vattenglas..
/Thomas..

Problemet är att det ibland är ganska tidskritiska försändelser det handlar om, och om det då är en fråga om att budfirman ifråga inte vill lyfta luren… då kan man börja undra.

Men tyvärr har jag liknande erfarenheter av FedEx och TNT.

Re: Re: UPS osmidiga?

ThomK skrev:

Du har självklart rätt. I morgon kommer det att vara glömt (kanske...). Får försöka komma ihåg den förbaskade koden i fortsättningen. Det är lätt hänt att glömma bort den.
Och jo, tänkte skriva några rader i Pixxass-tråden när kameran (en EOS 5D) dyker upp, men jag kan avslöja redan nu: det blev rysligt mycket billigare än att vända sig till någon av de svenska nätbutikerna! ;-)

När jag inte var hemma vid kl 18 och det dessutom var portkod så ringde killen när han stog utanför och lämnade ett meddelande på telefonsvarare om att han inte kunde komma in och jag uppenbarligen inte var hemma.

Beställd om leveransen till jobbet dagen efter och hade prylarna klockan tio.

Utmärkt service. Jag kanske fick undantaget som bekräftade regeln. ;)

Update: idag så anlände till slut kameran. Det visade sig att UPS anlitat en lokal fraktare för att köra ut paketet. Denne hade inte fått mitt telefonnummer av UPS, så där har vi förklaringen till varför gårdagen slutade i fiasko. Budkillen upplyste mig om att såvida inte avsändaren angivit kundens telefonnummer på adresskortet så finns inget att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar