Annons

UPS - högt ljud

Produkter
(logga in för att koppla)

Enfotograf

Aktiv medlem
Jag har tillsammans med en kompis köpt en Belkin UPS, när man kör igång den med batteridrift så "knackar" både blixten och UPS´n.
Dum fråga kanske, men skall det vara så?
Min teori är att den låter när den laddar men vill gärna kolla med er andra som kör med UPS.

Har man blixtens remote inkopplad så slår den en blixt varje gång den är uppladdad men kopplar man ut den så fungerar blixten kanon.

Mvh

Håkan

Blixten?

Jag har svårt att förstå ditt inlägg här håkan. Du får nog ge oss all information ;)

Det som känns troligast just nu är ju att blixtarna drar för mycket ström i uppladdningsfasen.
UPS:en har ju en gräns för hur mycket effekt den kan ge.

Kan du tala om vilka blixtar och vilken UPS du använder så blir det lättare.

Det låter både i blixten och i UPS´n men mest i UPS´n.

Blixten är Falcon Eye SS200F oxh UPS´n heter
Belkin Superior 650VA UPS.

Men den laddar och blixten slår, men blir lite "orolig" när det låter.

Håkan

Senast ändrad:
Hittade en annan tråd med samma innehåll, och han tror att det beror på att sinuskurvan inte blir perfekt med UPS:en.

Det kan oxå vara en lösning, men en av don andra i tråden fungerar det bra för.

Läs denna tråden.

Jag använder en APC Smart UPS 1000i och den brummar också lite vid uppladdning av blixten.
http://www.apc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SUA1000I&total_watts=50

Batterier kan köpas på Biltema för billig peng!

Jag tror inte det har någon betydelse då min batteriladdare till Bilbatterier låter likadant när batteriet är djupt urladdat. Man tar väl ut lite mer ström än vad en UPS är tänkt för.

Jag använder Kaffebrus 300Ws blixt och paraply vid utomhusfoto. Har tänkt köpa en "Beauty dish" som skall ge "finare" ljus och som är mindre vindfång.

http://www.kaffebrus.com/reflektor-for-studioblixt-40cm-379.html

Aha, du kör studioblixtar med en UPS. Hmm, okej. Kanske inte riktigt vad den är avsedd för, eller?

Hur många blixar får ni ut på en laddning?

Jeppe skrev:
Aha, du kör studioblixtar med en UPS. Hmm, okej. Kanske inte riktigt vad den är avsedd för, eller?

Vet inte om det är mig du menar... Jag får i alla fall ut 300-350 blixtar ur en laddning och då finns det ström kvar. Har bara fotat ute vid fyra tillfällen med blixtarna och UPS;en har inte varit någon flaskhals om man säger så. UPS ger finare sinuskurva än billiga konvertors från allehanda billighetsaffärer. De billigaste är inte avsedda för TV, DATA, eller liknande utan mer för typ borrmaskin och slipmaskin vid båten.

Jeppe skrev:

Har Belkin UPS 1200 VA. Körde ca 400 blixtar med 1 st D-Lite 4 på ca 300 Ws. När jag kopplade in UPS:en igen på nätdrift och gick omgående in i webbgränssnittet så var nivån 90 % kvar.

Läs mer här och i länkarna i tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=74357

// Maxe

Tack för hjälpen.

Kör nog på och ser vad som händer.
Friskt vågat hälften brunnit som man säger i el branchen :)

Mvh

Håkan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar