Annons

Upptäckta problem och lösningar med olika digitalkamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Ryhfeed

Aktiv medlem
En ämnestråd som jag hoppas inte blir så lång. Här kommer mitt bidrag:

Jag har upptäckt en bugg hos Pentax K-7 som jag också har en lösning på och som jag tror kan vara värdefull att känna till för övriga K-7 ägare:

Om man har autolevel och autonivåjustering samt skakreducering aktiverade samtidigt och röjer runt utav bara helskotta (exempelvis lutar armbågarna mot tornkanten på en stridsvagn som kör i trettio över skumpig mark samtidigt som man fotar) med objektivet så kan (eller rättare sagt har hänt mig tre gånger) sensorn fastna i ett skevt sidoläge.

Jag upptäckte detta när alla mina bilder plötsligt lutade trots autolevel. Panik - skulle man behöva skicka in kameran för reparation?

Åtgärder:
1.Stänga av och sätta på kameran - hjälpte inte.
2.Ta ut och satte i batteriet igen - hjälpte.

Övriga åtgärder:
1. Ha inte alla funktioner som påverkar sensorn aktiverade under de mest extrema skakförhållandena.
2. Jag har en känsla av, men är inte säker på, att vid de tre tillfällen detta hänt mig, har kamerans batteri dessutom inte varit fulladdat.

Uppföljning:
Sen jag upptäckt vad jag tror är orsaken till problemet har jag inte drabbats av denna "bugg".

Min fråga till er andra: Har ni några liknande tips om K7 eller andra pentaxprylar som kan vara bra att känna till. Jag vill påpeka att jag INTE är missnöjd med K-7 huset, och att jag känner mig helt trygg med funktionen i övrigt.

Blinkande display K7 --- "aldrig blixt"

Min snälla K7 som jag är så nöjd med har visat sig ha detta problem:

Vid nattfotografering (tid längre än 1/2 sekund) blinkar siffrorna för exponeringstid, bländare och ISO på toppdisplayen och i sökaren. J*****vligt irriterande. Och jag fick inte stopp på det.

Kameran tycker tydligen att jag ska använda stativ och/eller blixt. Blev desperat och försökte ta landkapsbilden med blixt men samma blinkande.

Nån som vet hur man gör?

F ö saknar jag ett läge "aldrig blixt" eftersom jag inte använder blixt mer än vartannat år. Skulle gärna ha ett sånt läge men har inte hittat nåt.

(PS: K10D och K20D blinkade nästan jämt, men bara blixtsymbolen, så den tejpade jag över med svart tejp för att slippa se blinkandet)

Är det verkligen så irriterande att slutartid/bländare/iso blinkar?
Vad jag vet är det det Pentax sätt att visa att ljusförhållanden är utanför vad ljusmätaren/automatik kan hantera tillförlitligt, och att bilderna då kan bli felexponerade.

Pentax har använt detta system på sina kameror sen mitten av 80-talet. Det fungerar åtminstone likadant på min Super A och K10D.

Kameran tillfrisknat

Hej Mats!

Det var på M-läget kameran blinkade tidigare i kväll. Då jag såg ditt meddelande nyss kollade jag igen och det var likadant.

Sen provade jag Av och det såg OK ut! Tillbaka till M och allt är OK. Kameran frisk igen. Hoppas det står sig!

Fattar inget men tack för tipset, det hjälpte ju!

Svar till Mikael

För mig är det irriterande med blinkande saker. Jag blir väldigt distraherad från att göra det jag ska, ställa in kameran och komponera bilden.

På K10D och K20D tejpade jag över blixtsymbolen som blinkade nästan jämt.

Andra verkar tåligare - kan bara gratulera er!

Min snälla K7 som jag är så nöjd med har visat sig ha detta problem:

Vid nattfotografering (tid längre än 1/2 sekund) blinkar siffrorna för exponeringstid, bländare och ISO på toppdisplayen och i sökaren. J*****vligt irriterande. Och jag fick inte stopp på det.

Kameran tycker tydligen att jag ska använda stativ och/eller blixt. Blev desperat och försökte ta landkapsbilden med blixt men samma blinkande.

Nån som vet hur man gör?

F ö saknar jag ett läge "aldrig blixt" eftersom jag inte använder blixt mer än vartannat år. Skulle gärna ha ett sånt läge men har inte hittat nåt.

(PS: K10D och K20D blinkade nästan jämt, men bara blixtsymbolen, så den tejpade jag över med svart tejp för att slippa se blinkandet)

Spek. for K-7 sin lysmåler er: Metering range: EV 0 - 22 EV (ISO 100, 50 mm F1.4)

EV 0 = 2 sek, f/1,4 og ISO100 eller 2 sek, f/5,6 og ISO1600. Dette gjelder for et objektiv med lysstyrke f/1,4. Måling foregår alltid med største blender så dersom du bruker et objektiv med største blender f/2,8 så vil kameraet ditt kun klare å måle lys ned til EV2. Har objektivet ditt maks blender f/5,6 så fungerer lysmåleren ned til EV4. Det tilsvarer 1/2 sek, f/5,6 og ISO400.

Er lyset svakere enn EV0, EV2 eller EV4 avhengig av objektiv så blinker lukkertid, blender og ISO i søkeren for å indikere at du er utenfor lysmålerens kalibrerte område. Det er en advarsel som ikke har noe med blitz å gjøre. Men slår du på blitz så slutter det å blinke fordi kameraet kobler inn P-TTL lysmåler istedenfor. Du kan allikevel måle lyset fordi måleren fungerer fortsatt, men er sannsynligvis mer unøyaktig.

Blinkandet är för att visa att mätaren inte räcker till för ens exponeringsval. Nu finns det en specialfunktion hos Pentax som heter Automatisk EV kompensation (eller något åt det hållet, jag har inte kameran precis i närheten så jag kan kolla), och med denna påslagen så tar kameran kommandot och justerar om ISO, bländare och slutare till en kombination som fungerar med ljusmätaren - och då får man slut på blinkandet också - fast kanske en annan exponering än den man ville ha... :)

(exempelvis lutar armbågarna mot tornkanten på en stridsvagn som kör i trettio över skumpig mark samtidigt som man fotar)

Wow. :)
Dessvärre så verkar kameran mer anpassad till mer, hum, "normala", skakförhållanden. Även fast det går ett rykte om att iaf SR funktionen fungerar när man sitter på en åkgräsklippare med motorn igång. Kanske dags prova om det upptäckta fenomenet med autojustering av sensorns horisontalnivå uppträder på liknande vis eller annorlunda med vibrationerna från gräsklippsmotor...

:)

Återfall i blinkandet K7

Hoppades kameran lugnat sig men icke. Tyckte det gick bra ett tag men sen vart det bara blinkande igen.

Försökte ta ur batteriet, nollställa allting men det hjälper inte. Möjligen en liten stund (?).

Har nu läst inläggen ovan. Tack för info Stig Vidar och Roland! (Det där med blitz stämmer inte på min K7. Jag försökte ju använda blixten men ingen skillnad på blinkandet. Försökte också med läge trådlös blixt ingen skillnad.)

Jag vill ju kunna fota i lugn och ro och inte ha ett jädra blinkande i ögonen hela tiden. Det blinkar på Live View också nere i buldens nedre del rött - rött - rött.

Jag kör på M och använder gröna knappen som ledtråd. Sen provar jag tills bild o histogram set OK ut. (Oftast mycket längre t v än kameran föreslår.) I o f s skulle jag kunna skippa all kameramätning och använda separat mätare eller prova mig fram bara jag slapp blinkandet. Går det att stänga av mätningen i M-läget?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar