Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upptäcka färgstick - referensvärden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Hej.
Det finns många trådar om färgstick, hur att få "rätt vitbalans" olika hjälpmedel för att fotografera en referenskarta - typ QPCard osv men hur gör man när man väl har ett färgstick eller hur hittar man färgsticket?

Bakgrunden är att jag följer en annan tråd med stort intresse som handlar om att skapa en "enkel kameraprofil" med hjälp av QPCard 202 och dess programvara. Jag tar väldigt mycket porträttbilder, såväl i studiomiljö som "in natura" och ju mer hud som exponeras dessto viktigare med att få fram en naturlig hudton eller lätt förstärkt solbränna.

I mitt exempel utgår vi ifrån en färdigexponerad bild som du har justerat i PS CS. Jag visade upp bilden till en av herrarna på FS som arbetar med färghantering. Med vändande mail hade han markerat två referenspunkter på huden och skrev så snällt att bilden drar lite åt det gula hållet. Värdet i kanal a respektive b är något för höga. (Lab-värden). Jaha?? Hur gjorde han? Vilka värden bör jag ha?

Vilka verktyg/tekniker använder du för att upptäcka färgstick?
Finns det referensvärden för hur fördelningen av RGB-värden bör vara på hud?
På vilket sätt justerar du till bilden?

Utgångsläget är porträttbild i studiomiljö där du har en "för dig korrekt" vitbalans satt med hjälp av t.ex. gråkort/QPCard. Bilden tagen i RAW-format och du sitter nu med en TIFF-kopia.
 
Vilka verktyg/tekniker använder du för att upptäcka färgstick?
Finns det referensvärden för hur fördelningen av RGB-värden bör vara på hud?
På vilket sätt justerar du till bilden?

Om man sitter med en bra och kalibrerad skärm, eller tittar på en utskrift är väl ändå våra ögon det absolut bästa verktyget? Ansiktstoner kan ju se ut hursomhelst, röda, rosa, gyllenbruna, mörkbruna, gula osv. Så något idealvärde kan man inte ratta in.

Möjligen kan man använda ett sorts förhållande mellan färgerna.
För min del tycker jag det är lättare att titta på cmykvärdena. I en hudton brukar oftast Gul ha det högsta värdet, Magenta ligger strax under och en bit längre ner kommer Cyan. (det svarta är mest med för att trycka till kontrasterna).

Jakten på den tekniskt absoluta vitbalansen tycker jag är rätt onödig i de flesta fall. Det är väl ändå vad du själv tycker (eller din uppdragsgivare) som spelar roll?
 
Möjligen kan man använda ett sorts förhållande mellan färgerna.
För min del tycker jag det är lättare att titta på cmykvärdena. I en hudton brukar oftast Gul ha det högsta värdet, Magenta ligger strax under och en bit längre ner kommer Cyan. (det svarta är mest med för att trycka till kontrasterna).

Jakten på den tekniskt absoluta vitbalansen tycker jag är rätt onödig i de flesta fall. Det är väl ändå vad du själv tycker (eller din uppdragsgivare) som spelar roll?

Du är inne på ett spår som du gärna får utveckla - CMYK-värden. Hur ser du på dem och finns det något "bra" förhållande?

Visst är det så att tycke och smak avgör i slutändan men jag skulle ändå vilja få en känsla bekräftad. Sticker den här bilden iväg i grön ton.....Är inte huden lite väl röd.........

Även om jag har en hyfsad skärm som är kalibrerad, så finns det tillfällen när jag lämnar ifrån mig digitala bilder. Om min modell klagar på färgtonen, så är det lättare att bemöta att modellens skärm kanske inte är den allra bästa osv.
 
Du är inne på ett spår som du gärna får utveckla - CMYK-värden. Hur ser du på dem och finns det något "bra" förhållande?

Visst är det så att tycke och smak avgör i slutändan men jag skulle ändå vilja få en känsla bekräftad. Sticker den här bilden iväg i grön ton.....Är inte huden lite väl röd.........

Även om jag har en hyfsad skärm som är kalibrerad, så finns det tillfällen när jag lämnar ifrån mig digitala bilder. Om min modell klagar på färgtonen, så är det lättare att bemöta att modellens skärm kanske inte är den allra bästa osv.

På bilden ser du cmykvärdena. Det beror så klart på var man mäter, på kinden ligger ofta Magenta över Gul, men i pannan (som i detta fallet ligger Gul över Magenta.
Cyan ligger alltid en bra bit under. (Annars mår nog modellen väldigt illa:)

Edit:
Exakt vad du får för värden beror på vilken CMYK-profil du har valt i färginställningarna, men förhållandet mellan färgerna påverkas inte.

(Just den här exempelbilden var kanske inte den bästa eftersom det finns en väldig massa olika ljuskällor)
 

Bilagor

  • CMYK.jpg
    CMYK.jpg
    92.9 KB · Visningar: 543
Senast ändrad:
När du redigerar dina egna bilder, sneglar du på dina värden eller litar du helt och hållet på det som du ser på skärmen?

Du får gärna dela med dig ännu mer av dina kunskaper och arbetsgången vid justeringen av tonen i bilden. Utgår du ifrån ett QPCard av någon sort eller hur du sätter startvärdet för vitbalanseringen vid en normal fotografering i studio/utomhus?
 
När du redigerar dina egna bilder, sneglar du på dina värden eller litar du helt och hållet på det som du ser på skärmen?

Du får gärna dela med dig ännu mer av dina kunskaper och arbetsgången vid justeringen av tonen i bilden. Utgår du ifrån ett QPCard av någon sort eller hur du sätter startvärdet för vitbalanseringen vid en normal fotografering i studio/utomhus?

I de allra flesta fall går jag på vad skärmen visar (eller utskrift/provtryck). Ibland kan det vara kritiskt av någon anledning och då kollar jag värdena mest för att förvissa mig om att det jag ser på skärmen är rätt.

Det är inte i alla lägen bra att kolla på CMYK-värdena. Om man t.ex behöver en absolut neutral gråton går det inte att ställa in Y 50% M 50% och C 50% (vilket är lätt att tro). För att en gråton ska uppfattas neutral måste Cyan ligga lite över de andra två, t ex Y 50% M 50% och C ca 62 %.

Annars jobbar jag nog som de flesta tror jag. I studion sätter jag vitbalansen med hjälp av ett gråkort. När man inte kan kontrollera ljuset blir det Auto WB och hemma i datorn justerar jag balansen om det behövs.

Just hudtoner kan vara ett elände att få rätt på om det är flera olika ljuskällor inblandade, t ex blixtljus, lysrör, dagsljus och glödljus. Då kan man ha grönstick på ena sidan och gul/rödstick på den andra.
Då finns inga genvägar utan då måste justeringen ske partiellt med lagermasker etc. "Färgbalans" i PS tycker jag fungerar mycket bra i det fallet.
 
Det finns en person som heter Dan Margulis som har skrivit en del på området och som även har givit ut filmer hos kelbytraining och gjort några böcker på området. Det finns något som man kallar "color by numbers".

Du tar en bild på ett QPcard, Color Checker, sedan kommer en mjukvara jämföra bilds värden mot de kända referensvärdena och fixa till dina färger. Om du inte har tillgång till fotograferad referens så letar du efter det själv i bilden. Har du landskapsbild med svenska flagga. Då har du två referenser, gula och blå. Det viktiga är att man letar flera referenser som man tror sig vet hur de skall se ut så man får en total bild över hur sticket i bilde ser ut. Om den är olika ljusa och mörka delar. etc. Sedan fixar man till dessa värden.

Det behöver inte handla om att man skall alltid se till att gräs är grönt, hud har dessa värden. Himmlen alltid är blå. Utan leta efter prover på saker du känner till. Har du en bild på flera gråa bilar? Hur kan du vara säker på att de är grå? Inte gråblå? Men om du har en traikskylt och stopskylt. Kan du med större säkerhet veta att den är blå/vit och stopp skylten röd/vit. Och korrigera där efter.

Om man sitter med en bra och kalibrerad skärm, eller tittar på en utskrift är väl ändå våra ögon det absolut bästa verktyget? Själklart, Men vad händer om där du sitter är med laptop på resa. Du inte sitter ditt perfekt neutrala rum etc. Du luras dina ögon neutraliserar färger? Även om det är ett stick. Då är kända nummer bra att ha.

Detta är ett sätt att se på saken att du fixar bilder efter http://en.wikipedia.org/wiki/Contrast_effect
och http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_adaptation,

Eller så profilerar du allt, kör med Sol på kameran och låter kameran se bilden. Olika skolor olika idér.

Skit samma några rader i alla fall.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar