Annons

Uppspelning av film Nikon 7000

Produkter
(logga in för att koppla)

jankrister1

Avslutat medlemskap
Hej,

Vad använder ni för program för uppspelning av film från Nikon D7000?
Jag har provat Shoot Player men det blir inte bra,bara hacker.Kan ju vara min dator också för all del.

Mvh

Har du testat programmet du fick med kameran, ViewNX? Där kan du kika på både bilder och film. Jag använder det till all sortering och förhandskoll. /Frode

Det är inte bara datorn enbart. Filmen direkt från kameran har kanske inte den bästa codecen. Jag kan klara av att köra rätt mäktig 1080p, dvs full HD, men när 720p från kameran ska spelas vill det sig inte riktigt.

Jag har inte kollat upp det i detalj, men misstänker att codec inte är den bästa. Lite för rå helt enkelt :) Men även frame rate mm kan påverka. Bara för att det är HD så är det inte samma. Mycket som skiljer även om pixelbredden är den samma ;)

Det är inte bara datorn enbart. Filmen direkt från kameran har kanske inte den bästa codecen. Jag kan klara av att köra rätt mäktig 1080p, dvs full HD, men när 720p från kameran ska spelas vill det sig inte riktigt.

Jag har inte kollat upp det i detalj, men misstänker att codec inte är den bästa. Lite för rå helt enkelt :) Men även frame rate mm kan påverka. Bara för att det är HD så är det inte samma. Mycket som skiljer även om pixelbredden är den samma ;)

Inte för rå, tvärtom, den är för komprimerad. Dvs. det blir tufft för datorn att dekoda och spela upp filen i realtid.

och är du säker på att du inte ha 720p50 i det materialet? 50 bilder i sekunden från hård komprimering är tufft, för många datorer idag.

Jag tackar för tipsen men får inser att min dator är för gammal.
Skall du skaffa en ny så finns det en hel del man skall tänka på.
Vilka program man vill köra: Adobe innebär NVIDIA grafikkort om man inte kör MAC.
HD & deras konfiguration
Processor med multithreading
osv
Videoredigering kräver en hel del av datorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar