Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppskattat värde på 2 objektiv vid inbyte

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hejsan,
Skall imorgon bege mig till fotoaffärn för att fullborda en affär med dom. Jag ska köpa ett begagnat canonobjektiv (ett 70-200 f4) och betala en slant för det men för att vara shysst så gick han med på ett litet inbyte i samma veva för att jag skulle spara lite pengar.

Jag har nämligen två praktiskt taget oanvända objektiv liggandes. Allt finns kvar, kartong, bruksanv., har suttit bra skylightfilter på hela tiden osv..

Objektiven är
Minolta AF 28-100 /3,5-5,6 (D) och
Minolta AF 75-300 /4,5-5,6 (D)

Bägge fick jag med på köpet när jag köpte en minolta dynax 5 i augusti 2003. Fick någon månad senare ett fast 50mm objektiv och blev stormförtjust i det varpå de andra packades ner och aldrig användes igen. Objektiven kostar ju nya ca 1500 resp 2000kr idag men vad kan jag begära för dem i inbyte? Objektivet jag skall köpa har ungefär samma historia. Allt finns kvar, kartong, förpackningspåsar, bruksanvisning allt. Helt i nyskick.

Jag har aldrig köpt begagnad utrustning innan så hur mycket prutmån osv finns det? Och vad kan jag förvänta mig för mina objektiv? Alla som har ideer är välkomna. Affären sker troligen imorgon eftermiddag så ganska snabba svar uppskattas ;)

Hade
/Johan

Du får max 300 resp 500 kr och kan vara glad om du får så mycket. Begagnatpriserna har sjunkit rejält på senare år och Minoltaobjektiv är inte direkt heta på marknaden. Vid inbyte får man ungefär hälften av vad en privat köpare kan tänkas ge.

Ok.. Men det är ju mer än vad jag får om jag väntar också så det är väl lika bra att passa på.. Har försökt sälja dom privat men det går inte så bra.. Kanske gör smartast i att pruta på mitt köp separat och sedan byter dessa mot ett stativ eller något.. Det borde nog vara lättast.. Tack för svaret.

Kollade nypriserna. De är nu 1244 resp 1649 så jag sänker min inbytesprisgissning till 250 resp 400 kr.

Tips: Sälj objektiven på Tradera i stället.

Olle: Jag gillar dig. Du tar bra bilder och brukar ha bra koll på saker du skriver. Det hade du säkert även denna gång. Stämmer säkert i de flesta fotoaffärer. Men idag är jag glad att du hade fel ;) Jag tog med dom till fotoaffärn och fick 1500:- sammanlagt för bägge. Gubben i fotoaffärn måste haft en bra dag ;)

Fotobutiken i gårda som så många brukar klaga på ;) Han va jättetrevlig. Janne tror jag han hette.. Nu köpte ju ju visserligen ett ganska dyrt objektiv av honom men även där gjorde jag en bra deal. Köpte ett ytterst lätt beg demo (70-200 f4) med stativfäste för en ganska bra bit under nypris. Så jag kan använda cashbacken och har nygaranti men fick det billigare ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar