Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppladdningsbara batterier (snabbaste laddaren?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas.T

Aktiv medlem
Jag har idag en tokslö batteriladdare från GP och tänkte uppgradera mig lite. Vad finns det för laddare som laddar upp batterierna snabbt? Var på MediaMarkt och kollade in sortimentet. Dubbla budskap, olika batteristyrkor etc. Jag blev bara snurrig.

Så starka batterier som möjligt som kan laddas på så kort tid som möjligt??

(vi pratar om AA & AAA batterier)

Jag har idag en tokslö batteriladdare från GP och tänkte uppgradera mig lite. Vad finns det för laddare som laddar upp batterierna snabbt? Var på MediaMarkt och kollade in sortimentet. Dubbla budskap, olika batteristyrkor etc. Jag blev bara snurrig.

Så starka batterier som möjligt som kan laddas på så kort tid som möjligt??

(vi pratar om AA & AAA batterier)

Glöm det här med snabbladdare om du vill ha någon livslängd på batterierna. Om du läser på batterierna så ser du att laddtiden är ca. 16 timmar och det stämmer. Batterierna ska inte laddas med mer är 1/10 av kapaciteten per timma d.v.s. ett 1500mah batteri ska ju inte laddas med mer än 150ma/h.

Snabbladdarna bränner sönder batterierna och förkortar livslängden snabbt.

Glöm det här med snabbladdare om du vill ha någon livslängd på batterierna. Om du läser på batterierna så ser du att laddtiden är ca. 16 timmar och det stämmer. Batterierna ska inte laddas med mer är 1/10 av kapaciteten per timma d.v.s. ett 1500mah batteri ska ju inte laddas med mer än 150ma/h.

Snabbladdarna bränner sönder batterierna och förkortar livslängden snabbt.

Ofan. Det hade jag ingen aning om. Jag hittar denna laddare: http://www.chargeit.se/shop/product_info.php?products_id=965

Som de iaf beskriver som en skonsam laddare (i slöläget) Det är alltså inget att hänga i granen?

Hur är de nya ReCyko batterierna då? Såg något om att de skulle vara snabbare, men vad handlar det då om för laddtider för att batterierna skall hålla?

mvh

Nackdelen med laddare som laddar med så låg ström är att de inte kan läsa av -deltaV, utan måste ha en timer. Detta gör att man eg inte kan ladda batterier med olika kapacitet, om man ska hålla sig till c/10 och 16h. Batterier mer lägre kapacitet får en högre laddström än de ska ha och måste laddas kortare tid, man får alltså sätta en egen timer på sladden till laddaren. Laddar man batterier med högre kapacitet fulladdas de inte, eftersom att laddarens timer slår ifrån laddningen innan den är färdig.
Då måste man ha en mer avancerad laddare där man kan ställa in kapacitet eller laddström.

Alternativet är att använda en snabbladdare med -deltaV som känner av när batteriet är fulladdat och avbryter laddningen då. Då kan man ladda batterier med olika kapacitet i samma laddare. Batterier förlorar ju åxå kapacitet fr varje cykel. Då kommer batterierna som laddas med timerladdare att överladdas mer och mer för varje laddning och därför dö fortare än om laddaren automatiskt stängt av när batteriet var fullt.
Det finns ju åxå olika snabbladdare, de som laddar på 2-4h och de som laddar på 15min.
Egentligen är det ju inte laddströmmen som sådan som är farlig heller, utan värmeutvecklingen (som förvisso blir högre med högre laddström), men många snabbladdare har ju då en fläkt som kyler batterierna.

Summa sumarum så är nog inte timerladdare bästa valet, skulle jag säga.

Ofan. Det hade jag ingen aning om. Jag hittar denna laddare: http://www.chargeit.se/shop/product_info.php?products_id=965

Som de iaf beskriver som en skonsam laddare (i slöläget) Det är alltså inget att hänga i granen?

mvh

Jag har den här laddaren från chargeit.se, kanske den bästa laddaren på marknaden.

http://www.chargeit.se/shop/product_info.php?cPath=35_46&products_id=968

Läs här om laddarens olika funktioner.

http://www.mahaenergy.se/c9000.html

Den kan verkligen rekommenderas.

/Lasse

Riktigt intressant läsning i Nikon forumet.. Verkar som att det blir en Maha MH-C9000 och ett gäng Varta batterier då! =)

Tack för alla bra tips..

Mvh
Nicklas

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto